Пропуснахте шестте часа българско късометражно кино от програмата на So Independent? Няма страшно, ние не сме. Ако приемем, че селекцията на представените 19 0т 20 български заглавия (копие на едно от тях така и не пристига) е адекватно отражение на състоянието на родното късо кино, положението е облачно с моменти проблясъци. Немалка част от заглавията са меко казано спорни, било то поради липса на вкус, инфантилно и повърхностно повествование или клиширани до болка теми. Неслучайно има филми, които за скромните си минути предизвикват доста въпроси (като например защо очевидно слабите заглавия не са били отразяни на предварителната селекция и кой по дяволите в Националния филмов център е одобрил някои от тях за финансиране), свърхчовешко неудобство и малко неумишлен, но пък искрен смях. За щастие, сред претендентите има немалко силни попадения. Представяме петте най-добри и запомняме имената на замесените, за да ги следим изкъсо занапред.
Може би утре, режисьор Мартин Илиев
Симпатичен и леко смотан агорафоб на име Сам намира смисъл да излезе от своя апартамент, влюбвайки се в девойка от отсрещния блок, която шпионира. Фаворитът на журито филм на Мартин Илиев се откроява с трогателната история, добрата игра на главния актьор Марий Росен, красивите цветове и приятно стилизирания свят, роден от операторската работа на Александър Станишев и силния арт екип с познатите имена на Северина Стоянова и Джина Шеовска.
Балкански роял, режисьор Кеворк Асланян
Познавате работата на Асланян и Балкански роял от Boyscout и дузина фестивали, реклами и клипове. Късометражният документален филм на Кево и продуцента Розалия Димитрова впечатлява с нетривиален избор на история, автентичен главен герой и живи, натуралистични кадри.
Флътър, режисьор Владимир Тодоров
Тодоров е едно от най-големите имена в българската илюстрация и анимация с опит и резюме, което с лекота може да респектира и в Холивуд. Неговият Флътър разказва за едно тъжно, чудато създание, което не може да лети в свят, в който и китовете блажено се носят по небето. Най-голямата сила на тази метафора за самотата и отчуждението обаче е не историята, а именно визията – светът на Флео е толкова мрачен и дистопичен, колкото е майсторски направен.
Любов с превалявания, режисьори Ася Кованова и Андрей Кулев
Красива, нежна, минималистична 6-минутна рисувана история от тандема Кованова и Кулев с анимацията на Апостол Стоянов. Апропо, Любов с превалявания е един от двата късометражни филми в селекцията, в които е замесен Кулев – другият, Нощите на един самотен вестоносец, си струва заради интересната гледна точка и техника, както и участието на симпатични агенти като Китодар Тодоров, Насо Русков, Сибила Серафим и музиката на Иво Стоядинов.
Правила, режисьор Ясен Генадиев
Тиха и нежна миниатюра за срещата на самотен и крив възрастен мъж с млада жена, която възражда спомена за любовта по покойната му съпруга. Политическото му наследство настрана, Стефан Данаилов е един от най-добрите български актьори на своето поколение и безпардонно командва екрана в късометражния си дебют под режисирата на Ясен Генадиев.