Сериалите на 2018

Boyscout прегледът на най-доброто от 2018 продължава с ТВ сериалите, които продължават да дърпат значими холивудски звезди, сценаристи и режисьори. Точката на пренасищане очевидно предстои, въпреки колосалното количество продукция от конкурентните гиганти HBO и (особено) Netflix, но и от по-малките играчи Amazon и Hulu, както и от новаци на арената като Facebook Watch. Прескачаме вече утвърдените заглавия (докато плачем за брилянтния последен сезон на Американците – бел.ред.), като само отбелязваме пиковите нови сезони на Несигурни, Атланта и Big Mouth, споменаваме с добро анимираната поредица Disenchantment, трилъра Касъл Рок, хипстърския The Bisexual, трудния Maniac и току-що излезлия втори сезон на The Marvellous Mrs Meisel, за да препоръчаме 14 от най-добрите нови сериали за последните 12 месеца.

Гениалната приятелка (HBO)

Историята за съзряването на две приятелки от беден квартал в прашния Неапол през 50-те очарова с невиността на младостта и на отминали времена. Създадената и режисирана от Saverio Costanzo поредица от осем едночасови епизода (на италиански) по пожъналия световна слава едноименен роман на Elena Ferrante може да се похвали с амбициозна продукция, както и с името на не друг, а на Paolo Sorrentino в списъка с продуценти. Но, още по-важно, с ценния поглед и равносметка за пътя, който западното общество е извървяло по отношение на ролята на жените в него, и все още релевантни теми като генезиса на богатството и класовите противоречия, сексуално насилие и екзистенциалната (не)справедливост въобще. – Петър Грудов

Бари (HBO)

Американският комик и Saturday Night Live легенда Bill Hader създава, режисира и буквално заковава ролята на депресиран наемен убиец в екзистенциална криза, който открива любовта към актьорското майсторство и започва да се опитва да балансира между, меко-казано, различните светове на криминалното минало и неясно бъдеще. На пръв поглед абсурдната комбинация от странна идея и още по-особен характер на основния неин мотор заспива в осемте половинчасови епизода на един от най-оригиналните нови сериали на 2018, който лавира безупречно между трогателната наивност, интелигентния мрачен трагикомизъм и екзистенциалната драма на Hader и неговите (съ)участници и партньори в целия триумф, като гениалния актьор от кариерата Henry Winkler. Наградите Emmy и за двамата (плюс вероятни Златни глобуси след няколко седмици) са повече от показателни. – Светослав Петров

Beat (Amazon Prime Video)

Beat най-вероятно ще шокира незапознатите с берлинската клубна сцена. Под бесния ритъм и ярките светлини се откриват екзотични герои, чиито живот се крепи на крехкия баланс между удоволствието и съзнателно търсената опасност. Твърде често този подземен свят, в който единственото правило е, че няма правила, е идеално прикритие за повече или по-малко законни дейности, които логично взимат своите жертви. За главния герой на сериала – младият промоутър Beat – всичко това е ежедневие, докато в един момент не се оказва замесен в престъпната схема на изключително интелигентен и харизматичен психопат. Няма какво да добавим към актьорското постижение на младата немска звезда Jannis Niewöhner, който пресъздава многопластов образ на обсебен от музика и наркотиците младеж, принуден да разбере по трудния начин, че безкрайният празник си има цена. – Иван Петров

Бягство по учебник (Showtime)

Спокойно можете да приемете сериала по действителен случай за бягството на двама пандизчии от американското градче Данемора като един голям актьорски мастърклас. Patricia Arquette, Paul Dano и Benicio Del Toro са фантастични в ролите на работничка в затвор и двама затворници с доживотна присъда – три страни на необичаен триъгълник, който затваря в себе си много човешки противоречия, от наивността и нуждата от внимание до притегателната сила на опасността и надмощието. Режисьорът (!?!) Ben Stiller се справя идеално с жанра на дълбокомислената и търпеливо разгръщата история ала другите минисериали на HBO. – Петър Грудов

Бодигард (BBC)

Идеята за бивш ветеран от войната с посттравматичен стрес, който става телохранител на политик и попада в центъра на огромна конспирация, не е нещо иновативно само по себе си. Най-гледаният сериал на BBC за повече от десетилетие обаче няма нищо общо с жанровите клишета. Умно написаният и страшно добре заснет политически трилър впечатлява с отличната химия между основните персонажи, реалистичните и добре редактирани екшън сцени, спиращото дъха напрежение и изнервяща (в добрия смисъл) диаболичност, която дебне на всеки ъгъл и във всеки един от едночасовите епизоди на Бодигард – сериалът, който заслужено изстрелва главният актьор Richard Madden в неофициалната надпревара за нов James Bond. – Светослав Петров

Sorry For Your Loss (Facebook Watch)

Най-добрият сериал, достъпен за свободно гледане за потребителите на Facebook, борави похвално умело и състрадателно с темите за загубата и депресията и е задължително гледане за страдащите и вълнуващите се от тях. Sorry For Your Loss е едновременно изненадващ и много понятен, тежък и почти катартичен. – Петър Грудов

Краят на ш*****я свят (Channel 4/Netflix)

Комиксовите адаптации не винаги са предсказуема афера с ясен и леко досаден край. Особено ако говорим за графичен роман с мизантропско чувство за хумор. Сериалът с цензурираното заглавие не е никаква апокалиптична драма, а странна романтична история за невръстния психопат James (страхотен Alex Lawther) и перманентно намусената биполярна тийнейджърка Alyssa (още по-страхотна Jessica Barden), комбинираща типичния черен хумор на английските комедии с мрачната атмосфера и стегнат характер на 90-арска инди драма от Америка. Импулсивното бягство от проблемните си семейства и зараждащата се емоционална връзка (да не кажем любов, между момче, което обмисля как и кога да убие своята неуравновесена, но многопластова спътничка) се случва в интеракция с плеяда странни герои на фона на живописната английска провинция и стилизирана атмосфера. Краят на ш*****я свят е дяволски добър! – Светослав Петров

Убивайки Ийв (BBC America)

Британският шпионски трилър се нарежда неочаквано, но напълно заслужено сред най-добрите нови заглавия на 2018 със своя готин континентален стил, тънък и много приятно идиотски хумор, брилянтен саундтрак (Cigarettes After Sex, Unloved, Brigitte Bardot, Francoise Hardy) и приятен актьорски състав, предвождан от изключителната англичанка Jodie Comer в ролята на психопатичен атентатор с убийствен (във всяко едно отношение) стил, който започва опасна игра на котка и мишка с отегчен агент на британските тайни служби MI5 (супер симпатичната американска комедийна актриса Sandra Oh). Едно бързо Best of Villanelle в онлайн търсачките разкрива защо сме обсебени от гениалната роля и още по-гениално изпълнение на Comer. – Петър Грудов

Наследници (HBO)

Кръстникът, хитът на Oliver Stone от края на 80-те Уолстрийт и комедийният сериал Вице (не заради чистата комедия, а заради почти комично изобретателно вулгарния език) влизат в един бар. Наследници е жестока драма за власт, пари, политика и династични супер богати семейства – единият процент, в който е съсредоточено повече от половината богатство на целия свят. Как живееш, когато залозите са толкова високи, че една дума може да струва милиарди долари? Питайте Elon Musk някоя безсънна вечер или пробвайте историята за медийните магнати с фамилия Roy, чийто залязващ патриарх става повод за пълен раздор, разделен в 10 едночасови епизода. Останете за супер интересния поглед в света на неприлично заможните, за които семейството е всичко и всички други са, в най-добрия случай, статисти и поддържащ персонал, а в най-лошия поредният лешояд, кръжащ около фамилното богатство. Влезте в заседателните зали, в които се взимат решения, определящи как и каква информация консумираме. Насладете се на добрата игра на актьорския състав (номинация за Златен глобус за Kieran Culkin), хитрите детайли (новите шефове не знаят как се отварят вратите на офисите им) и даже на по-тромавите внушения: поплачете за бедния богаташ, който се буди с боклукджиите, за да спечели одобрението на баща си, ако го усетите, и не се скандализирайте излишно от вечно-в-сянката-по-малък-брат, който мастурбира победоносно на витрината на офиса си из върховете на нюйоркските небостъргачи, докато мейлът му превърта от власт и отговорност. – Петър Грудов

The Kids Are Alright (ABC)

В другия край на спектъра на семейните сериали е The Kids Are Alright. Действието на комедията (не може само драма, нали така?) за католическо семейство с осем момчета се развива в работнически квартал в покрайнините на Ел Ей през 70-те и продължава тенденцията на приятно груби родителски шеги за сметка на техните деца: Не, майка ви и аз не се развеждаме, но ако беше вярно, е важно да знаете, че щеше да е изцяло заради вас. Поредицата е вдъхновена от детството на сценариста и продуцент Tim Doyle, на когото трябва да благодарим за супер симпатичните герои от родители (познатите симпатяги Michael Cudlitz и Mary McCormack) до всички осем сина (даже смотаният натегач), лекия приятен хумор и историческите артефакти от отминали времена. – Петър Грудов

Патрик Мелроуз (Showtime)

Пропитата със сарказъм и мизантропско отношение сатира на богатото общество с неговите отблъскващи недъзи позволява на Benedict Cumberbatch да блести в ролята на привилегирован мъж с алкохолна и наркотична зависимост, трудно детство, проблемно настояще и неясно бъдеще. Брилянтният сериал на Showtime печели със своя умен и болезнено саркастичен диалог, страхотната режисура на Edward Berger, страхотната ТВ адаптация на David Nicholls и главната роля Cumberbatch, която влиза в учебниците по актьорско майсторство и плаче за награди. Смислена и стилна литературни адаптация, която трябва да се гледа няколко пъти, за да се доловят всички детайли. – Светослав Петров

Смях през сълзи (Showtime)

Jim Carrey прави емоционално завръщане в понякога смешния, често оригинален и тихо опустощителен Смях през сълзи на Michel Gondry в ролята на баща, загубил един от своите синове. Заедно с Frank Langella, Catherine Keener и Judy Greer, тандемът от Блясъкът на чистия ум вълнува с таланта да пресъздаде ранимостта на човешка душа и нуждата от близост и разбиране. – Петър Грудов

Oтворени рани (HBO)

ТВ или филмова адаптация по едноименен бестселър на Gillian Flynn обикновено означава успех. Отворени рани не прави изключение. Напоителното разплитане на психологическия пъзел от миналото на репортера Camille Preaker (велика Amy Adams) и мистериозните убийства на две момичета в нейния малък роден град върви бавно, но си заслужава всяка мудна секунда заради режисурата и знойната мистериозна атмосфера на Jean-Marc Vallée (Големи малки лъжи), блестяща игра от Adams и Patricia Clarkson, нестабилна камера а ла всички драматични сериали напоследък и саундтрак не просто като фон, а само и единствено като част от самата сцена. Имате ли нужда от още причини? – Светослав Петров

Homecoming (Amazon Prime Video)

Очевидната звезда на Homecoming е очарователната Julia Roberts, която загърбва суетата за сочна роля на страдаща от загуба на памет, леко OCD и морални угризения ръководителка на подозрителен военен експеримент. Едва ли дори тя обаче щеше да изнесе историята без помощта на режисьора Sam Esmail и оператора Tod Campbell, които заслужават истински адмирации за вниманието към детайла и къртовския труд зад великите кадри в този бавен и стилен антиутопичен трилър. – Петър Грудов