София Филм Фест тушира мъката от липсата на Свещеният паяк, Решение да напуснеш, Afire и Завръщане в Сеул с обичайно силна програма от най-добрите филми на 2022 (Тар, Под слънцето), десетки скрити и явни фаворити от Кан, Венеция, Берлин и Карлови Вари, съседска селекция от смислено балканско кино, нови български филми и още много.
Освен да се посветят на зелената тема с откриваща премиера на Volker Schlöndorff и засаждане на филмова гора в софийския квартал Редута, програматорите на фестивала компенсират липсата на доволно количество азиатско кино със сърцераздирателна и проникновена документалистика (венецианският златен лъв за Nan Goldin), семейни отношения и спомени през призмата на отминалото време (шедьовърът на Charlotte Wells с Paul Mescal и Frankie Corio), исторически драми (Корсаж) и пресен внос от Берлинале.
Единственият проблем е, че говорим за точно 168 филма с десетки прожекции в рамките на петнайсетина-двайсет дни – невъзможна мисия, освен ако не се доверите на бойскаут зубърите с лаптопи, изгледали всички трейлъри и селектирали едни 25 задължителни заглавия от програмата на 27-ия Sofia Film Fest. Ето какво* ще гледаме:
*както обикновено, пълната програма с всички филми, прожекции, киносалони, дати и часове е само в официалния сайт на фестивала
Успех с намирането на билети за разпродадените прожекции на Тар – тоталният шедьовър на Todd Field, завърнал се след петнайсетгодишна творческа пауза с история за властта през очите на впечатляващо успешен и уважаван диригент (несравнима Cate Blanchett). Харизматичната, безкомпромисна и политически некоректна персона на Lydia Tár прекрачва многократно границите на добрия тон и правилата на професионалната етика, а Савина Петкова описва Blanchett като стихия, способна да изпълни 150-те минути на този забележителен филм до пръсване. 17 март в Одеон от 20:15 (разпродаден) и 29 март в Люмиер от 20:00 (и той така)
Савина Петкова се затруднява да пренебрегне филм с толкова поетично заглавие. Още повече, когато вече е в историята със Златен лъв от фестивала във Венеция: за втори път жена (след Audrey Diwan миналата година) и за втори път документален филм (след Sacro GRA през 2013). Освен че владее отлично портретната документалистика, носителката на Оскар за Citizenfour Laura Poitras не се колебае да рискува себе си, стига да може да застане редом до своите обекти в тяхната собствена борба. Цялата красота и кръвопролитие е биографичен филм за легендарната Nan Goldin – фотограф, хроникьор на нюйоркския ъндърграунд и ноу уейв, гей културата след Стоунуолските бунтове и хероиновата зависимост из квартала Бауъри, събрани в легендарното слайдшоу The Ballad of Sexual Dependency. Nan разказва за семейството си, за самоубийството на сестра си, за първите стъпки във фотографията, за собствените борби с наркотичната зависимост и за битката си с опиоидите и медикамента оксиконтин. Политическата нишка на филма свързва дълбоко личните спомени и публичните изяви на Goldin като активист в борбата срещу семейство Sackler и схемите на големите фармацефтични компании, погубващи стотици хиляди на година. Филмът на Poitras e напоен с толкова любов, емпатия и болка, че държи здраво и не пуска от първата до последната секунда. 28 март в Люмиер от 20:30, 2 април в Одеон от 20:30 и 3 април в Дом на киното от 18:00
Последният филм на Fatih Akin (С глава в стената, Храна за душата, Без милост) може да бъде описан кратко като история за гангстери и емигрантски неволи с рап музиката на Xatar. Рейнско злато е вдъхновен от съдбата на прочутия германски рапър и предприемач от кюрдски произход Giwar Hajabi, който се опитва да води нормален живот в Германия след бягството на родителите си от режима на Saddam Hussein, но вместо това се издига от дребен престъпник в сериозен дилър. След изчезването на една пратка обаче му се налага да участва обир на камион със злато, за да си разчисти сметките с картела. Бягството в Иран с цялата плячка обаче не е особено успешно. Въпреки че го екстрадация в Германия и се озовава в затвора, Hajabi продължава да управлява музикалния си бизнес и дори записва албум. Днес Xatar е един от най-прочутите рапъри в целия немскоговорящ свят с шест студийни албума, верига за бързо хранене, наргиле-бар, собствен бранд тютюн и какво ли още не. Колоритна личност, както се разбира от кратката биографична справка. Филмът на Akin e особен поглед към възможностите и препятствията пред емигрантския живот в Германия. 25 март в Люмиер от 20:30, 29 март в Одеон от 20:15, 30 март във Влайкова от 19:00 и 4 април в Дом на киното от 20:30
Дори само трейлърът на Корсаж е достатъчен, за да разберем защо и без това безбожно талантливата Vicky Krieps (Невидима нишка, Островът на Бергман) поделя наградата за най-добро актьорско изпълнение от последния фестивал в Кан. Освен чудесно поле за нейната блестящо нюансирана роля, най-новият филм на австрийската режисьорка и сценарист Marie Kreutzer е чудесен среден пръст за патриархата и разбиване на жанровите норми с история от времето на австро-унгарския император Franz Joseph I (Florian Teichtmeister) и неговата красива и темпераментна съпруга – императрица Elizabeth (Krieps), останала в историята с прякора Sisi. Действието се развива в дните преди Коледа на 1877, когато императрицата трябва да навърши 40. Стягането на нейния невероятно тънък корсаж изисква ежедневни лишения, а церемониалната й роля в благородническия двор я провокира да прави отчаяни демонстрации и опити за бунт. Спенсър и Мария Антоанета в едно? Тц, два пъти по-добра и магична приказка за еманципацията. 27 март в Люмиер от 18:00, 6 април в Одеон от 20:30 и 9 април в Дом на киното от 18:00
Kогато датската режисьорка и оператор Lea Glob я снима за първи път преди тринайсет години, Apolonia Sokol сякаш води сносен, да не кажен приказен живот. Талантливата художничка с датски и полски корени е родена в ъндърграунд театрална трупа в Париж и расте в артистична общност с крайно бохемско съществуване. Sokol се записва да учи в престрижната академия Beaux-Arts de Paris, а Glob продължава да следва харизматичната артистка и нейната трансформация през следвашщото десетилетие. Резултатът от тази специална връзка между двете млади жени е Аполония, Аполония – завладяващ документален портрет на артиста като млада жена, която се опитва да намери своето място в света на изкуството. 19 март във Френски институт (Кино Славейков) от 18:00 и 20 март в Евро Синема от 18:00
1978-а: Италия е разкъсвана от война. За първи път в историята на западна страна правителство, подкрепено от Комунистическата партия, е на път да встъпи в длъжност в съдбоносен съюз с традиционния бастион на консерватизма в страната – християндемократите. Aldo Moro, председател на Християндемократическата партия, е основният поддръжник на това споразумение. В деня на церемонията за полагане на клетва от новото правителство обаче, Moro попада в засада, която ликвидира целия му полицейски ескорт. Отвличането му продължава точно 55 дни, изпълнени с надежда, страх, преговори, провали, добри намерения и коварни действия, преди трупът му да бъде открит в изоставена кола в центъра на Рим – точно на половината път между централите на Комунистическата и Християндемократическата партия. 83-годишната италианска легенда Marco Bellocchio ангажира Fabrizio Gifuni, Margherita Buy и Toni Servillo за главните роли в петчасовия Екстериор, нощ – Arte го излъчва като сериал, а Дом на киното предвижда антракт за единствената му прожекция в рамките на фестивала. 2 април в Дом на киното от 14:00
Ако Нормални хора го лансира ударно, а Непознатата дъшеря демонстрира неговите сериозни амбиции, шедьовърът Под слънцето циментира Paul Mescal като един от най-добрите и обещаващи актьори на своето поколение и му носи номинация за Оскар за най-добра главна роля. Сърцераздирателният проникновен дебют на шотландската режисьорка Charlotte Wells е трогателна история за отношенията между баща и дъщеря, пукнатините във фасадата на лятното безгрижие и начина, по който гледаме на спомените си от дистанцията на времето. 25 март в Люмиет от 18:00 и 1 април в Одеон от 20:30
ози носител на Златен глобус за най-добър международен филм, на две награди от венецианския фестивал и на още десетки призове и номинации е вдъхновен от истинската история на прокурорите Julio César Strassera и Luis Moreno Ocampo, дръзнали да разследват най-кървавата военна диктатура в Аржентина. Извън обхвата на все още силното военно присъствие и в условия на неукрепнала демокрация, двамата формират млад екип от юристи, който влиза в неравна битка и е подложен на непрекъснати заплахи в състезание с времето, целящо възмездие за жертвите на режима. Режисираната от Santiago Mitre юридическа драма Аржентина, 1985 е историческа хроника за още една битка между Давид и Голиат, посветена на спреведливостта. 26 март в Люмиер от 20:15, 3 април в Дом на киното от 20:30 и 5 април в Одеон от 18:00
Denis Côté пише и режисира Едно такова лято като история за три жени, събрали се в почивен дом, за изследват сексуалните си проблеми и да укротят вътрешните си демони. Под надзора на немски терапевт и грижовен социален работник те се опитват да поддържат деликатен баланс между взривоопасните си навици и получават шанс да се откъснат от света, да се посветят на настоящето и да обмислят бъдещето. 27 март в Дом на киното от 2-:30 и 28 март в Одеон от 20:15
Ездачи е от онези балкански филми, които очароват с непринуден хумор и интересна история още на ниво трейлър. Действието в филма на Dominik Mencej се развива в последната пролет на 90-те, когато двама приятели от малко село модифицират моторите си и тръгват на пътешествие. По пътя през Словения и Хърватия, и двете наскоро обявили независимост от Югославия, ги придружават млада бегълка с мистериозно минало и стар мотоциклетист, обиколил света в неуспешно търсене на свобода. Те се предизвикват един друг и самите себе си чрез споделени преживявания, които разкъсват връзките им със старото, за да дадат път на новото. Но пътят е коварен, а внезапната смърт на един от спътниците и последвалото я непоносимо чувство за вина поставят новите приятелства на изпитание. 26 март в Евро Синема от 14:00
Полската режисьорка и сценарист Agnieszka Smoczyńska (Дъщерите на дансинга) гостува на София Филм Фест не само за да журира конкурса за най-добър игрален филм, но и да представи своята собствена продукция Мълчаливите близначки – дебютирала в Кан истинска история за еднояйчни близначки, които растат като част от единственото цветнокожо семейство в малък уелски град и отказват да общуват с други хора освен помежду си. June (Letitia Wright) и Jennifer (Tamara Lawrance) измислят свой собствен език и изпадат в кататония, когато не са заедно. След вандалска проява, провокирана от момче, двете тийнейджърки са изпратени в печално известна психиатрична болница и изправени пред избора да се разделят и оцелеят или да умрат заедно. 22 март в Дом на киното от 20:30 и 1 април в Одеон от 18:00
На север проследява опасните премеждия на румънски беглец, намерил скривалище между контейнерите на трансатлантически товарен кораб. Емигрантът среща закрилник в лицето на религиозния филипински моряк Joel (Soliman Cruz), но няма как да очаква съчувствие от тайванския екипаж. Ако бъде забелязан, Dumitru (Niko Becker) рискува да бъде изхвърлен зад борда. Joel решава да го скрие, което води до опасна игра на котка и мишка. Копродукцията на Румъния, Франция, Гърция, България и Чехия е пълнометражният игрален дебют на Mihai Mincan, представен като проект на София Мийтингс и създаден по действителен случай. Eдин от най-обещаващите румънски режисьори завършва философия и работи над десетилетие като журналист, преди да започне да пише сценарии и да режисира късометражни и документални филми. 21/22 март в Дом на киното от 20:00/15:30
Председателят на тазгодишното международно жури Милчо Манчевски носи Каймак – откровена, нестандартна и затрогваща любовна история, но и критика на нелибералното лицемерие през сюжета за млада и богата двойка с безгрижен живот, прекъснат от далечен роднина. Съседите им на средна възраст, които живеят в рушаща се къща, се чувстват отхвърлени, а съпругът започва връзка с продавачка на сирене. Чрез изследване на вечното търсене на любовта, Каймак засяга много по-мрачните теми за сурогатното родителство, изневярата, ролята на жената в семейството и обществото, трафика на хора и сексуалната свобода. 18 март в Дом на киното от 20:30 и 24 март в Евро Синема от 18:15
Представеният преди седмици на Берлинале дебютен игрален филм на режисьора Vasilis Katsoupis привлича вниманието на Willem Dafoe, който се съгласява да изиграе ролята на гениалния крадец на произведения на изкуството Nemo. След като прониква в луксозен мезонет на известен колекционер, охранителната система неочаквано заключва всички входове и изходи и се поврежда, а Nemo попада В капан и претърпява тотална трансформация, принуден да прекара месеци в тотална изолация в опити да оцелее. 23/24 март в Дом на киното от 20:30/15:30
В края на 60-те години в Рим се провежда сензационен съдебен процес. Драматургът и поет Aldo Braibanti е осъден на девет години затвор, след като е признат за виновен за това, че е подчинил физически и психологически ученик, едва навършил пълнолетие. Семейството на мадежа го вкарва в психиатрична клиника и го подлага на поредица от изтощителни електрошокови процедури, за да го излекува от това дяволско хомосексуално влияние. Наколко години по-късно съставът на престъплението е премахнат от италианския наказателен кодекс, но дотогава е използван за инкриминиране на всякакви неудачници, отклоняващи се от нормата. Господарят на мравките е режисиран от Gianni Amelio. 27 март в Люмиер от 20:30 и 5 април в Дом на киното от 20:30
Последният филм на Maryna Er Gorbach е украинско-турска копродукция за перипетиите на младо семейство от село в Донецка област. Действието се развива през лятото на 2014: съпругата е в напреднала бременност, военните действия са ежедневие, а наблизо до полуразрушения им от снаряд дом се разбива пътнически самолет на Малайзийските линии, свален от руска отбранителна ракета. Въпреки това Irka (Oksana Cherkashina) отказва да напусне дома си. Докато приятелите сепаратисти на Tolik (Serhiy Shadrin) очакват той да се присъедини към тях, братът на Irka го обвинява, че е предал Украйна. Световната премиера на Клондайк бе преди година в Сънданс, където получи награда за най-добър режисьор. Mесец по-късно бе удостоен и с приза на Екуменическото жури на Берлинале. 18 март в Одеон от 20:30 и 26 март в Дом на киното от 20:45
Датският режисьор Bille August (Къщата на духовете, Нощен влак за Лисабон) гостува за втори път на фестивала след 2019 и не изневерява на традицията да представи историческа филм, вдъхновен от литературно произведение. Целувката е изграден по мотиви от Нетърпеливо сърце на Stefan Zweig и разказва за поредица от вечни морални проблеми, рамкирани във вълнуващ интимен поглед към срещата на две млади души. Действието се развива в Дания през 1913 и проследява драматичните отношения между кавалерийския офицер и красива дъщеря на благородник, озовала се в инвалидна количка след ужасен инцидент. Младият офицер изпитва силни чувства към нея, но не е сигурен дали те са родени от състрадание или от истинска любов, което го оплита във все повече лъжи и обещания към нея и нейното семейство. 24 март в Люмиер от 20:30 и 25 март в Одеон от 20:30
Emre (Selahattin Pasali) е млад и всеотдаен прокурор, назначен в малък град, който е засегнат от водна криза и политически скандали. След радушното посрещане, той се сблъсква с покачващо се напрежение и е въвлечен в местната политика. Когато обаче започва връзка със собственика на местния вестник, напрежението още повече ескалира под влияние на разгорещени слухове. Три години след като печели наградата за най-добър филм в балканския конкурс с Три жени, Emin Alper се връща в София за още едно от същото с Изпепеляващи дни – своеобразна притча за корупцията в задушаващата, патриархална среда на глухата провинция, но и пропита от остроумие, ирония и сарказъм критика на мачизма и популизма. 20 март в Одеон от 20:30 и 30 март в Дом на киното от 15:00
Тринайсетгодишните Léo (Eden Dambrine) и Rémi (Gustav De Waele) са най-добри приятели. Лятото са неразделни, но началото на учебната година идва с нови социални проблеми, които поставят на изпитание тяхната интимна и привидно неразрушима връзка. Завладяващият визуален стил и операторско майсторство потапят във вълнуващия и емоционално несигурен свят на юношеството със затрогваща и опустощителна яснота. Близо е незабравим портрет на пресечната точка между приятелството и любовта, идентичността и независимостта, сърдечната болка и изцелението. Вторият фим на Lukas Dhont (Момиче) печели голямата награда на журито в Кан и още над 30 отличия и 40 номинации от фестивали в цял свят. 21 март в Люмиер от 18:00, 23 март във Влайкова от 19:30, 29 март в Одеон от 18:00 и 31 март в Дом на киното от 15:30
Майсторски клас по актьорство майсторство от Olivia Colman? Такъв по операторско от Roger Deakins (1917, Блейд Рънър 2049)? С чудесен саундтрак от Trent Reznor и Atticus Ross? Още един урок по емпатия на режисьора Sam Mendes (Американски прелести)? Най-новият филм на британския носител на Оскар е прелестна любовна история, която се ражда в романтичното старо кино Empire в градче на британското крайбрежие през 80-те години на ХХ век. Управителката Hilary (Colman) и нейните колеги подготвят своя кинотеатър за местната премиера на Огнените колесници. В западналия град обаче се надига крайнодясно движение, a навън вилнеят бръснати глави. Връзката на приветливия нов служител Stephen (Michael Ward) със затрупаната от проблеми, безсилна и два пъти по-възрастна от него Hilarу е колкото затрогваща, толкова и сърцераздирателна история за сблъсъка с расистките предразсъдъци, присъщи за всяко консервативно общество. Империя на светлината е едновременно красив носталгичен поглед към магията на киното и изненадващо безпощаден анализ на психичните заболявания. 18 март в Люмиер от 18:00 и 25 март в Одеон от 18:00
Освен интелигентен рапър под псевдонима Атила и подкаст водещ, Орлин Милчев е и режисьор, който лека полека се фокусира изцяло върху създаване на провникновени истории в дълга форма. Пълнометражният му дебют Изкуството да падаш е представен първо в официалния конкурс за младежки филм на фестивала в Котбус и в международната селекция на този в Дака, преди да спечели награда за най-добър дебют на Златна роза през 2022. Историята се върти около сдържаната, но чувствителна 17-годишна Бори (Елена Замяркова), която живее само с грижовния си дядо (Ивайло Христов) и с артистичната си, но алкохолно зависима майка (Александра Сърчаджиева). Израснала без баща, Бори отказва да се огъне пред униженията на момчетата и започва да тренира джудо, осъзнавайки, че преди да се научи да побеждава другите, трябва да победи самата себе си. 18 март в Люмиер от 20:30 и 23 март в Дом на киното от 15:30
Куинс, 1980. На фона на настъпващите сериозни социално-политически промени, Часът на Армагедон развива своята пълнокръвна и драматична история за съзряването и расовите предразсъдъци през живота на шестокласника Paul Graff (Banks Repeta), мечтаещ да стане художник. Докато се сприятелява със съученика си Johnny (Jayylin Webb), набелязан безмилостно от учителката им расистка, той се противопоставя все повече на родителите си (Anne Hathaway и Jeremy Strong), за които финансовият успех и асимилацията са от жизненоважно значение за еврейско-американската семейна идентичност. Това кара Paul да се чувства най-сигурно с добродушния си дядо (Anthony Hopkins), чийто житейски опит го е дарил с неподправено състрадание. Освен със събирането на завиден актьорски състав, James Gray (Малката Одеса, Към звездите, Изгубеният град Z) се е справил отлично и с писането и режисирането на дълбоко личната (и отчасти негова) история за силата на семейството, сложността на приятелството и поколенческото преследване на американската мечта. 27 март в Одеон от 20:30, 30 март в Люмиер от 20:30 и 8 април в Дом на киното от 20:30
Зелената тема на тазгодишния фестивал е манифестирана още в откриващия филм Повелителят на горите. Освен носител на така наречената алтернативна Нобелова награда (Right Livelihood), Tony Rinaudo е необикновен австралийски агроном, който вече няколко десетилетия се е посветил на залесяването и възстановяването на селското стопанство в Африка. Как? Като открива начин да активира все още живите пънове и корени на дърветата в най-безплодните райони и така осигурява препитание на хиляди земеделски стопани. Документалният филм на немския режисьор Volker Schlöndorff е красиво заснета надежда за нещо добро – екологичната пропагадна, която искаме и трябва да виждаме по-често. 16 март в Зала 1 на НДК от 19:00, 19 март във Влайкова от 18:00, 27 март в Люмиер от 16:00 и 7 в Дом на киното от 20:30
Българската следа в Лука е много видима – Сабина Христова (сценография), Ека Бичинашвили (костюми), Валентин Ганев (актьорско майсторство) и Мира Сталева (продуцентство). Последният сай-фай филм на Jessica Woodworth разказва за млад и копнеещ да влезер в битка войник (Jonas Smulders), който се отправя към легендарната крепост Кайрос, за да се включи в героичната защита на последните остатъци от цивилизацията. Противно на очакванията си Luka заварва една неопитна и негодна за война войска с обладани от мания за величие командири. Единствената му утеха са загадъчен радарен инженер и безгрижен редник. Рухването на илюзията за величието на крепостта дебне зад ъгъла, а съвременната адаптация на Татарската пустиня от Dino Buzzati е интересна и заради силната черно-бяла визия и участието на Geraldine Chaplin в ролята на Генерала. 25 март в Зала 1 на НДК от 19:30, 26 март в Люмиер от 14:00 и Влайкова от 18:00 и Одеон на 2 април от 18:30
Salvatore Ferragamo започва да работи като обущар още като бедно дете в малко италианско градче. След като емигрира в Америка през 1915 само на 16, бъдещата легенда започва да работи за някои от най-важните филми от златната ера на Холивуд и прочути имена като Gloria Swanson, Mary Pickford и Douglas Fairbanks. Голямата депресия в края на 20-те успява да го върне малко назад, но скоро след това Feragamo се превръща в символ на елегантността, приятел на Audrey Hepburn, Marilyn Monroe, Bette Davis, Rita Hayworth и Ingrid Bergman и сериозен семеен мъж с любяща съпруга и шест деца. Режисираният от Luca Guadagnino (Призови ме с твоето име, Кости и всичко) биографичен филм Салваторе: Обущарят на мечтите проследява целия живот на обущаря от скромното начало в Калифорния до ателието във Флоренция с гласа на Michael Stuhlbarg, тонове архивни кадри, стоп моушън балет с обувки (!) и интервюта с Martin Scorsese, Manolo Blahnik, Christian Louboutin и много други членове на неговото семейство и приятели. 30 март и 6 април в Дом на киното от 20:30
София Филм Фест е от 16 до 31 март в киносалоните и Neterra. Пълна програма на фестивала и повече информация за включените филми има ТУК. Билетите струва от 8 до 14 лева за физическите прожекции в кината и 9/19/33/39/49 за 1/3/5/10/18 филма онлайн.