Какво да правим в София през юли, освен да я напуснем (поне за месец-два)? Доглеждаме Европейското по футбол на големи външни екрани с престъпно надценена бира в ръка и обмисляме как да запълним културната програма на всеки, останал в столицата идните седмица-две-три.
Така или иначе, основният план е да лежим изнурени и вероятно влюбени по джаз понянки с кърлежи като горната двойка от чернобялата фотография на Jessica Lange. По-наблюдателните читатели ще забележат повтарящия се мотив за черешките и в горната табела, и върху тениската на една от героините в най-обещаващия филм от програмата на Hofkino – летните прожекции на ново немско кино в двора на Гьоте-институт.
Та да, можем да прекараме време в дворове и градинки дори и без да имаме своя вила близо до София. Но разбира се, минимизираме опасността от топлинен удар с вечерни концерти на закрито и открито, страхотни филми на голям екран, половин дузина изложби, лятна програма за изкуство в града, литературни маршрути в планината, свръхдоза театър, техно парти на открито, потапящи инсталации и други. Ето какво правим в София през юли:
КАКВО: A to Jazz. Тринадесетото издание на столичния международен джаз фестивал събира най-многобройния списък с изпълнители в досегашната си история – над 30 концерта на български и международни изпълнители като Serge Ananou, Sinafi Trio, Manel Ferreira, McCoy Tyner Legends, Cyrille Aimée, Kinga Głyk, Knower, Александър Славчев, Postcard, Новините в джаза с Мишо Йосифов, Frantik Zen, Peyotoff и много други. В пазуите обикаляме мащабния арт базар с ръчно изработени бижута (Свраките, Feelosophy, Gargorock), произведения на изкуството (Punto Art, Little Pieces of Art, Bee Cards, Photobuzz) и детска литература (Асеневци, Таймлайнс) и се включваме в конференцията Music Talks за обмен на опит между млади таланти и професионалисти от музикалната, фестивалната и туристическата индустрия: Иван Вълков и Casaba Mata (Spirit Of Burgas), Marta Pallares (Primavera Sound), Bojan Djordjevic (Tudo Mundo Festival), Веселин Димитров (Forbes Bulgaria) и други. Апропо, основната програма на A to Jazz свършва точно в 23:00, за да продължи с легендарните джем сешъни на закрито в Топлоцентрала.
КОГА: 4-7 юли в Южен парк 2 (зад музея Земята и хората) от 18:00 с вход свободен
КОНЦЕРТИ
КАКВО: Jacob Collier и Мистерията на българските гласове. Няколко години след гостуването си на A to Jazz, световната сензация Jacob Collier се завръща у нас за по-различен и специален съвместен концерт с Мистерията на българските гласове. Хорът ще изпълни свои авторски песни, а Collier ще аранжира на пиано и представя избрани композиции от петте си досегашни албума. След тези индивидуални демонстрации на талант, Collier и Мистерията обещават да ни запознаят за първи път и със своята съвместна работа. Младежът обича да увлича публиката в хармонизиране, затова комбото с родния хор изглежда като естествена прогресия на (не)обичайните му привички.
КОГА: 11 юли в Зала 1 на НДК (пл. България 1) от 20:00 срещу 80/100/120/140/160/200 лева за билет от Epaygo
КАКВО: Thievery Corporation. Американските титани на лаундж музиката Rob Garza и Eric Hilton гостуват често у нас, но това не пречи да се хипнотизираме още веднъж на живо с техните класики като Warning Shots, The Richest Man In Babylon, Lebanese Blonde, Heaven’s Gonna Burn Your Eyes, Until The Morning и всички други. Водени от споделената страст към емоционалната инструментална музика със забалежителни гост-вокалисти, Hilton и Garza прекарват заедно вече близо три десетилетия в рафиниране на своя разпознаваем меланж от лаундж, реге, дъб, боса нова, афробийт, трип-хоп, асид джаз и етнически мотиви. Резултатът е изключителен.
КОГА: 11 юли в Национален исторически музей (ул. Витошко лале 16) от 19:00 срещу 80/120 лева за билет онлайн или на каса в На Тъмно
КАКВО: Endless Boogie. Краут-блус, психеделичен джем-рок, соунър-буги – под какъвто и ъгъл да погледнем създадената през 1997 бруклинска четворка, винаги има нещо още. Песните на бандата (често надвишаващи двайсет минути) са еднакво пленителни както за феновете на ZZ Top и Canned Heat, така и за тези на The Stooges. По-дълбокото потапяне в музиката на Еndless Boogie разкрива нещо и от енергията и минимализма на Velvet Underground и Can, а Guardian поставя гласа на фронтмена и създател на групата Paul Major някъде между провлачения напев на John Lee Hooker и крясъка на Captain Beefheart. Еndless Boogie гостуват за втори път в България с мощното рамо на Alarma Punk Jazz, както обикновено.
КОГА: 16 юли в Singles (бул. България 1, НДК, вход А4) от 21:00 срещу 25/30 лева за билет от Epaygo
КАКВО: The Mutual Torture и Les Animaux Sauvages. Немско-чилийското трио на сродните души Tobias Freund (дръм машини и електроника), André Schöne (бас) и Javiera González (вокали) канализира порока и виновните удоволствия от тяхното минало. почитайки влияния като пост-пънк параноята, научнофантастичните филмови саундтраци, импровизацията и симулацията (каквото и да означава това последното). Не звучат (и изглеждат) ли като идеалната компания за съвместен гиг с родните Les Animaux Sauvages?
КОГА: 24 юли в Stroeja Open Air Music Bar (Стадион Юнак, бул. Христо и Евлоги Георгиеви 38, на входа на Борисовата градина откъм бул. Драган Цанков) от 19:00 срещу 25/30/35 лева за билет от Eventim и на място в деня на концерта
КАКВО: Akira Skata и Entasis. Един от най-великите саксофонисти в историята на авангардния джаз и японската музика въобще гостува с най-новата си формация от Европа. Живата легенда на последните шест десетилетия е роден в Хирошима само половин година преди бомбардировката, а преди саксофона в живота му хронологично се класират кларинетът и морската биология. Skata се мести в Токио през 1969, където влиза в триото на джаз пианиста Yōsuke Yamashita за шест години между 1972 и 1979. Сред най-интересните му колаборации през годините се открояват триото Arashi с норвежкия барабанист Paal Nilssen-Love и шведския басист Johan Bertling, албумите с Merzbow, DJ Krush, Jim O’Rourke и Chikamorachi, участията на хора като Nate McBride в негови записи и по-обширните формации на Bill Laswell. С живеещия в Брюксел италиански пианист Giovanni di Domenico имат няколко албума в различни конфигурации през последното десетилетие, а в годината преди пандемията се появява и първата версия на квартета Entasis с Giotis Damianidis (електрическа китара) и Christos Yermenoglou (барабани). Същата година излиза и албумът Horyu-ji. Следва тройният Live in Europe от 2022 с концертни записи от Солун, Бюксел и Падуа. В групата вече освен Sakata-san, Yotis и Giovanni са Petros Damianidis (контрабас) и Aleksandar Škorić (барабани). Софийският концерт на квартета е веднага след легендарния австрийски фестивал за авангарден джаз в Никелсдорф – последен за формацията в Европа преди планираните за 2025 концертни чествания на 80-ата годишнина на маестро Akira Skata.
КОГА: 28 юли в Singles (бул. България 1, НДК, вход А4) от 21:00 срещу 30/35/40 лева за билет от Epaygo
КАКВО: Граф Монте Кристо. След съвместната работа по сценария на Тримата мускетари (2023), Matthieu Delaporte и Alexandre de La Patellière пишат и режисират още една високобюджетна и пищна (във всяко отношение) екранизация по класика на Alexandre Dumas, събирайки 1200-те страници на Граф Монте Кристо в близо три часа. Историята е добре позната: Edmond Dantés (Pierre Niney) е повишен в капитан на търговски кораб и гледа уверено към брачния олтар с любимата си Mercédés Herrera (Anaïs Demoustier), но щастието им трае точно петнайсет минути, преди главният герой да бъде несправедливо обвинен в заговор и заточен в крепостта Château d’If. Там Edmond среща Abbé Faria (Pierfrancesco Favino), от когото научава няколко езика и тайното местонахождение на огромно богатство. След 14 години страдания и трупане на дълбока омраза, нашето момче успява да избяга. Уви, някогашната му любимата вече е омъжена за най-добрия му приятел-предател, баща му е покойник, а капитанското място е заето от ужасния Danglars (Patrick Mille). Прикривайки се под фгалшивата самоличност на богатия граф Монте Кристо, Dantés загърбва любовта и измисля сложен план за отмъщение. Една от най-завладяващите литературни истории за справедливостта се разгръща със страхотна актьорска игра, зрелищни схватки, пищни костюми, пленителни панорами и перфектно напасната оригинална музика. Придържайки се близо до оригиналния материал и избягвайки смелите сюжетни експерименти, последната екранизация на вечната френска класика сервира не само епично приключение, но и философско изследване на най-мрачните късчета на човешката душа.
КОГА: Вече в кината
КАКВО: MaXXXine. След като вля жадувана доза свежа кръв в модерния слашър с изключително успешните Х и Пърл, режисьорът Ti West затваря своята хорър трилогия с MaXXXine – следващата глава от историята на порно звездата Mxine Minx (Mia Goth). Последната оцеляла от членовете на филмовия екип, избит в Х през 1979, все още е готова на всичко, за да постигне мечтата си да бъде актриса. Действието се развива в Холивуд през 1985, когато безпощадният Нощен ловец тероризира Калифорния, а Maxine най-накрая получава шанс да пробие в мейнстрийм киното. Но когато няколко човека от нейното обкръжението се оказват жертва на мистериозен убиец (барабар с героя на Moses Sumney), река от кръв заплашва да разкрие нейното злокобно минало. MaXXXine е поклон към VHS културата и филмите на 80-те.
КОГА: Вече в кината
КАКВО: Венсан трябва да умре. Stéphan Castang режисира полижанрова история, която поглъща с увлекателна комичност, завладяващ екшън и изненадващи сюжетни обрати. Vincent Borel (Karim Leklou) е съвсем обикновен, прилично депресиран графичен дизайнер със стандартен живот. До деня, в който негов колега започва да го налага с лаптоп по главата без видима причина. Следва опит за намушкване от друг колега, преследване от бездомник и нападения от моторист и иначе дружелюбните квартални хлапета. Vincent разбира, че това странно проклятие се активира с поглед, а нападателите му сякаш бързо забравят какво са сторили. Опитът за спасение в отдалечения ваканционен дом на неговото семейство го среща с Joachim (Michael Perez), който не само страда от същата беда, но и му разкрива цяло онлайн общество от хора, нарочени за убиване. По съвет на новия си приятел, Vincent се сдобива с малък сив булдог, който го предупреждава за предстоящи нападения с притеснено скимтене. Но как се оцелява в свят, в който един поглед те превръща в смъртен враг? В своя меланж от зомби хорър, сатирична комедия и дистопична научна фантастика Castang успява да вплете и романтика с образа на симпатичната сервитьорка Margaux Lamy (Vimalas Pons) и опитите на Vincent да изгради нормални отношения с нея въпреки целия абсурд.
КОГА: Вече в кината
КАКВО: Туистърс. Продуцентите Frank Marshall (Джурасик парк, Индиана Джоунс) и Patrick Crowley (Самоличността на Борн) съживяват дизастър класиката и най-касов филм на 1996 с помощта на режисьора Lee Isaac Chung (Минари). Туистърс разказва за Kate Carter (Daisy Edgar-Jones) – бивша преследвачка на бури, която лекува травмата от последното подобно приключение с безопасно изучаване на климатични модели в Ню Йорк. Довереният ѝ приятел Javi (Anthony Ramos) я връща обратно на терен за тест на иновативна система, способна да проследи предстоящи бури с голяма точност. Съдбата ги среща с Tyler Owens (Glen Powell) – чаровен, но безотговорен инфлуенсър, добил популярност с преследване на най-опасните бури в Америка. Двамата с Carter влизат в директно съревнование за контрол над невиждано досега бедствие, образувано от пресичането на няколко разрушителни стихии в Оклахома. Туистърс преплита екшън, разруха и адреналин с темата за последствията от климатичните промени – значително по-свирепи, мащабни и непредсказуеми от тези през 90-те.
КОГА: В кината от 12 юли
КАКВО: Покажи ми Луната. Greg Berlanti (С любов, Саймън, Такъв е животът) събира за пръв път на голям екран Scarlett Johansson и Channing Tatum в комедиен прочит на конспиративната теория за фалшивото кацане на НАСА на Луната. Маркетинговият гений Kelly Jones (Johansson) се нагърбва със задачата не просто да поправи накърнения публичен имидж на космическата агенция, но и да продаде Луната. Непоколебимият командир Cole Davis (Tatum) обаче не е съвсем съгласен с нейните нетрадиционни методи. Между двамата започват да прехвърчат искри, когато Kelly се захваща за работа и създава пълен хаос в и без това сложната задача на Cole. Белият дом oбаче не може да си позволи да изгуби надпреварата с руснаците и мисията е прекалено важна, затова Jones получава нареждане да организира заснемането на фалшиво кацане на Луната като резервен вариант.
КОГА: В кината от 12 юли
КАКВО: Дедпул & Върколака. След придобиването на 20th Century Fox от Disney, плановете за трета част на Дедпул се променят драстично и цялата история е пренаписана, за да се върти около шегите с филмовите студия и образа на Върколака (Hugh Jackman). Wade Wilson (Ryan Reynolds) е решен да замени изпълненото с експлозии и престрелки смъртоносно наемничество с тих и спокоен живот. Time Variance Authority (организация, съществуваща извън време и пространство и контролираща сюжетните линии и паралелни вселени) обаче има други планове за устатия антигерой. Deadpool неохотно се съгласява да участва в още една мисия за спасяване на вселената, но за целта трябва да се съюзи със сприхавия и също толкова неохотен Върколак. Филмът бележи официалното влизане на Deadpool във филмовата вселена на Marvel и десетия филм на Hugh Jackman като Върколака. Emma Corrin е в ролята на основния злодей, злата сестра близначка на Професор Х – Cassandra Nova, там са и Morena Baccarin (Vanessa), Matthew Macfayden (Mr. Paradox), Jennifer Garner (Elektra) и Aaron Standford (Pyro). Режисьор е Shawn Levy (Свободен играч), а сюжетът (очаквано) е пълен със зрелищни битки, кръв и безкрайно количество изгубени и регенерирани крайници.
КОГА: В кината и IMAX от 24 юли
ЛЯТНО (НЕМСКО) КИНО
КАКВО: Hofkino. За пета поредна година Гьоте-институт представя ново немско кино на открито в своя двор. Тазгодишната селекция на заглавия е фокусирана върху проблемите на подрастващите, отношенията между 30-годишните, агресията и човешките права. Действието на четирите филма се развива частично или изцяло в Берлин. Автори на подбраните заглавия са представители на новото поколение германски режисьори, а филмите са създадени между 2020 и 2023. Какво гледаме: красивият Пашкул (2020) на Leonie Krippendorf или история за порастването в едно горещо и лепкаво лято на берлинския Кройцберг, където 14-годишната Нора опитва да се впише в центъра на събитията и да преодолее метаморфозата от дете в младо момиче (11 юли от 21:00); Всички говорят само за времето (2022) на Annika Pinske за успяла жена, която води води независим живот като преподавателка в Берлин и навигира между професионалните си амбиции, семейството, аферата с един от студентите си и взискателното приятелство на дипломната си ръководителка (18 юли от 21:00); Нико (2021) на Eline Gehring за уверена в себе си германо-персийка, която обича работата си като медицинска сестра, но трябва да се справи с неочаквано нападение на расова основа (22 август от 21:00); Слънце и бетон (2023) на David Wnendt за живота в Берлин-Гропиус и рекордната жега на лято 2003, когато парковете миришат на кучешки изпражнения, навсякъде има счупени стъкла, а по ъглите – дилъри. Трима приятели нямат пари за басейн, нито късмет в любовта, а само напрежение у дома. Попадайки в конфликт между враждауващи наркобанди, младите лъвчета успяват да се забъркат в дузина неприятности (28 август от 20:30).
КОГА: 11/18 юли и 22/28 август в Гьоте-институт (ул. Будапеща 1) от 21:00/20:30 с вход свободен
КАКВО: Контакт. След кратко самодивско представяне в АLL U Re, Елина Кешишева е готова и с проект, вдъхновен от жени, преживели насилие. Заедно с фондация Emprove, световноизвестната модна фотографка представя своя човешки и творчески интерес към темата за силата на жените и тяхното умение да преминават от слабо в силно състояние, предавайки тази сила чрез контакт с хората около себе си. Вместо модели, този път пред обектива на Кешишева са жени, които наистина са преминали през нелекия път на тази промяна. Освен аналогови фотографии на магически сцени с опиянени и омагьосани от своята свобода и връзка с природата танцуващи жени, Контакт включва и видео инсталация от визуалния артист Виктор Попов.
КЪДЕ: Оne (ул. Дякон Игнатий 1А) до 14 юли с вход свободен
КАКВО: Добри момчета. В последната самостоятелна изложба на Харита Асумани обичайните роли на мъже и жени са сменени – жената художник наблюдава и рисува по спомени мъже, оставили следа в живота ѝ. Въпросните господа са ефимерни образи, базирани на реални хора – портрети на мъже, които в някакъв момент са въздействали романтично, окриляващо и еротично на Харита. Самата тя никога не се е страхувала от секса в творчеството си. Темата, както и розовият цвят, са се превърнали в нейни отличителни черти. Дали представя самата себе си гола като рисунка в предизвикателни пози или открехва вратата към интимни сцени от романтичния живот със своя партньор, при Харита темата за сексуалната свобода и за феминизма съжителстват безкрайно комфортно. Към петте картини в изложбата е добавено и аудио с личните истории и преживявания на художничката, оитапящи в нейните романтични спомени.
КЪДЕ: Little Bird Place (ул. 11 август 7) до 21 юли с вход свободен
КАКВО: Невидими граници. Изложбата на Yiannis Pantelidis включва три негови серии, обединени от темата за невидимите граници. Нищо лично (2010-2015) броди из покрайнините на Солун и обрисува зоната, където градът започва да изчезва, както и различните функции на земите в нея. Втората серия Неутрална зона (2016-2018) обхожда периметъра на осемнадесет гръцки затвора със специално разрешение от Гръцкото министерство на правосъдието и документира фрагменти от конкретното място, където свободата и нейното отсъствие се срещат мълчаливо от двете страни на твърдо очертана линия. В третата серия Гранични линии (2018-2024) авторът разглежда географските граници, които делят съседни държави, изследвайки различни райони в северните територии на Гърция. Какъв е пейзажът на местата, където свършва националният суверенитет? Осезаем ли е преходът при преминаване на често невидимата граница? Пейзажната фотография на Pantelidis изглежда тиха, но носи жизненоважна тежест – винаги на облачно небе, без остри сенки, само с плавен прочит на фините детайли.
КЪДЕ: Синтезис (бул. Васил Левски 55) до 23 юли с вход свободен
КАКВО: Vеrticality (and other spatial orientations). Самостоятелна изложба на Стела Василева се занимава с начина, по който тялото изживява архитектурата. Като продължение на дългогодишната ѝ сайт-спесифик практика, този път художничката се концентрира върху свойствата на водната кула, а именно нейната вертикалност и спираловидна структура. Работата и е едновременно отговор на формата на галерията, попила в нейните мускули, а след това пренесена в художествена творба, но и такава, която препраща обратно към кулата. Тя е своеобразна покана за задълбочено осмисляне на архитектурното пространство с всички сетива. Изходната точка на изложбата е приземният етаж, от който започва мащабна скулптура от метал и стъкло. Разположението ѝ индикира единственото място, от което посетителят може да види всички етажи и тавана на кулата едновременно, създавайки мисловна проекция на нейния вертикал. Работата изследва динамиката на сградата, изкачвайки се към нейния купол, но и феноменологията на възприятията в този опит – меките форми проследяват последователно овала на кулата, маршрута на посетителя по етажите и траекторията на неговия поглед. Инсталацията трудно може да бъде видяна в цялост – изкачвайки се, публиката сглабя фрагментарни образи. По етажите са разположени композиции от бетон, арматурно желязо, стъкло и камък, така засягайки основния индикатор, по който осъзнаваме изменения в архитектурата – времето.
КЪДЕ: Галерия +359 (Водната кула в Лозенец, ул. Галичица 13А) до 27 юли с вход свободен
КАКВО: Dog days. Кураторката Марина Славова събира Димитър Солаков, Калин Серапионов, Правдолюб Иванов, Руди Нинов, София Грънчарова, Самуил Стоянов и Виктор Петров в изложба, която не е нито за лятото, нито за кучета. Dog Days разглежда сложната и често объркваща връзка между език и значение, изследва комплексността и нюансите на словесното изразяване и наблюдава дълбокото влияние на езиковите структури върху мисълта. Как се формират нашите мисли – посредством думи или образи? По какъв начин речта е отговорна за организирането и структурирането на идеите, за създаването на представа за индивидуалност и за заобикаляща среда? И каква е ролята на съвременното изкуство в търсенето на отговори на тези въпроси? Съществува ли език на изкуството? Възможно ли е именно то да допринесе за осмислянето на ролята на езика в ежедневието и неговите недостатъци? Седем артисти отговарят на поставените въпроси, а заглавието на изложбата не е никак случайно – именно невъзможността за абсолютен превод най-ясно подчертава неспособността на езика да предаде пълнотата на човешкия опит.
КЪДЕ: Структура (ул. Кузман Шапкарев 9) до 31 юли с вход свободен
КАКВО: Пейзажи, азбука. Художничката Sarah Burger и модният дизайнер и преподавател Николай Пачев създават пространствена инсталация чрез трансформиране на нейни малки акварелни картини в мащабни колажи в негови скулптурни облекла. Тези обекти се допълват и изследват нови хоризонти в изкуството, комбинирайки естетиката на пейзажа и модата в неповторима симбиоза. Говорейки за концепцията на изложбата, Burger споделя как във всеки пейзаж има преход от реално към възможно, светлина и блуждаещо време. Пейзажите са набор от знаци. Връзката между работата на Sarah и Николай се развива в хармонично съчетание на изкуството и модата. Плата, използван от модния дизайнер, той възприема като свободно окачен, отворен за вятъра и движението – архитектура покрай телата. Неговата способност да реже, добавя, наслагва и оформя текстила в скулптурни облекла придава нов живот на знаците и пейзажите, създадени от Burger.
КЪДЕ: Doza (ул. Цар Самуил 52) от 11 до 31 юли с вход свободен
КАКВО: Jessica Lange. Фотографии. 16-ият майстор на фотографията в серията на фондация Мусиз е Jessica Lange (Кинг Конг, Пощальонът винаги звъни два пъти) – прочутата американска филмова и театрална актриса, която вече повече от две десетилетия се занимава и с художествена фотография. Първата нейна ретроспектива в България включва близо 120 черно-бели снимки на лични, почти интимни моменти, документирани по време на нейните пътувания по света. Какво се случва, когато вместо пред камерата човек като Lange застава зад нея? Всъщност фотографията е първата любов на Lange и дори е приета да я учи в Университета на Минесота през 1967, но се отказва, за да се занимава с актьорско майсторство. Пребиваване в Париж през 70-те ѝ позволява да се сприятели с бележитите фотографи Robert Frank и и Danny Lyon, които ѝ помагат да развие, усъвършенства и фокусира своя поглед. Страстта е преоткрита отново в началото на 90-те след един подарък под формата на Leica. Оттогава Lange не е спирала да снима. Макар първоначално привлечена от фотографията като начин да документира живота и израстването на децата си, Lange продължава да снима, използвайки това изкуство като антидот за нестихващите емоции в Холивуд. От Юкатан през Русия до Скандинавия, от Минесота през Румъния до Етиопия, снимките на актрисата са едновременно кинематографично и традиционно фиксиране на определено време и място. Въпреки че темите варират от традиционния американски карнавал до затънтена железопътна линия, затрупана от сняг, отново и отново се затвърждава чувството, че светлината е истинската тема на снимките. Очарованието в нейните кадри идва от усещането за кино в тях – атмосферата, драматичното осветление и блестящо уловени моменти, които разказват истории.
КЪДЕ: Двореца (пл. Княз Александър І 1) до 29 септември срещу 6 лева (2 лева всеки четвъртък)
ЛЯТНА ПРОГРАМА ЗА ИЗКУСТВО В ГРАДА
КАКВО: Девет слона. Стартиращата за пръв път лятна програма за изкуство с интересно име цели да разкаже и сподели града по нов и необикновен начин, използвайки спокойствието на летните седмици и обикаляйки различни столични квартали в компанията на артисти, автори, експерти, изследователи и жители. Деветте слона надигат хоботите на 11 юли в Swimming Pool, за да представят участниците и програмата и едноименната колекция с работи на артисти, споделящи своето въображение за намеси в градска среда. В първото издание на лятната програма се включва и поетът Стефан Икога с Девет стихотворения за девет слона, които ще бъдат разлепени из целия град и представени по време на откриването. Всеки от следващите дни сме на различно място в кварталите Кюлуците, Женски пазар, Сухата река, Малашевци, Гевгелийски, Оборище, Гео Милев, Младост и Центъра. Очакват ни различни събития, сред които пърформанс и моментни намеси по улици, офиси и магазини, кулинарни турове, литература между блоковете, както и разговори с живеещите и работещи в града. Програмата е инициирана и курирана от Виктория Драганова, участници в нея са Виктор Дамов, Мария Илиева и Мартин Томов, Ралица Белчева и Ремина Алексиева, Валя Маринова и Кат Тодорова, Мария Македонска, Светослав Александров и Стела Василева, Константин Георгиев, Славена Петкова, Ира Стоянова и Андреа Драгов, Елена Чергиланова и Ив-Кристиан Ангелов, Калина Жечева, Вероника Десова, Елена Калудова и Стефан Икога, както и организациите Зелена линия София, Meeting Points, Прочети София, Inside Joke Stand-Up Comedy, Галерия, Съпромат, ReBonkers и Студио за документален театър Vox Populi.
КОГА: 11-21 юли на различни локации в града с вход свободен – пълна програма тук
ЕЛЕКТРОННИ ПАРТИТА
КАКВО: Artbat, MISS MONIQUE & FRED LENIX. Artbat (Artur и Batish) свири модерното мелодично техно (бавен транс), което отеква с тежък бас. Освен да се справя добре с независимото ъндърграунд звучене, суперуспешното украинско дуо умее да създава и комерсиални хитове (Age Of Love, Horions, Best Of Me), успешни ремикси (Return To Oz на Monolink, Keep Control на Sono) и колаборации (It’s Ours с David Guetta и Idris Elba, Take Off с Armin van Buuren, друг гост на Sofia Solid на 30 август). С Artbat на Колодрума идва и още една талантлива украинка – набиращата скорост в най-добрите клубове и фестивални сцени Miss Monique с нейното прогресивно, винаги енергично, мелодично и ударно басово техно с транс и хаус елементи. Другата надежда на прогресивната електроника Fred Lenix пък черпи със своята идея за съвременен техно звук. Диджей сетът на Artbat е единственото гостуване на дуото в България за годината.
КОГА: 21 юли на Арена София (Колодрум Сердика в Борисовата градина от 17:00 срещу 66/99/180 (троен)/200 лева за билет от Ticketstation
ЛИТЕРАТУРА
АКВО: Литературни маршрути. Освен по софийски улици и квартали с творчеството на Дора Габе и Албена Тодорова, юлските литературни разходки се качват и в планината – чудесна идея за един от най-знойните месеци на годината. Първата разходка сред природата е научнофантастична, а втората – посветена на връзката между философия и литература. Огромен син камък? Научнофантастична разходка на Витоша (6 юли от 11:00) започва на автобусната спирка на Златните мостове с автори и водещи антропологът Константин Георгиев и филологът Александър Попов от колектива Космотехника, а Омагьосващи висини: литературно-философски траектории на планината (13 юли от 11:00 на хижа Алеко) е водена от писателя, философ и преподавател Тодор П. Тодоров.
КОГА: 6/13 юли на Златните мостове/хижа Алеко от 11:00 с вход свободен и без предварително записване
КАКВО: Отело. Платформата Световен театър в София докарва силна постановка на режисьора Оskaras Korsunovas, която пречупва класическата Shakespeare-ова трагедия през съвременна призма. Представлението на литовския драматург и един от най-значимите източноевропейски режисьори за последните десетилетия е илюстрация на желание, красота и чудене за съществуването на съдбата, но носи със себе си и силно политически нотки, поставящи въпроси за отношението ни към различията. В хореографията има страст, предателство и отмъщение по често агресивен начин, но обръщаме внимание и на манипулациите, отхвърлянето и ксенофобията като методи за насаждане на несигурност и антагонизъм в обществото. Близо четиричасовият спектакъл (с антракт) се играе на на литовски език със субтитри на български и английски.
КОГА: 9 юли в Народен театър Иван Вазов (ул. Дякон Игнатий 5) от 19:00 срещу 25/30/40/50/60/100 лева за билет ОНЛАЙН или на касите на театъра
КАКВО: София Моно. След филмовия фестивал за литературни екранизации Синелибри, приятелите от Колибри продължават фестивала за театрални спектакли, този път базирани предимно на литературни произведения от бележити автори. Подбраните постановки се уповават както на класически, така и на модернистични и съвременни текстове от различни жанрове. Герои на Булгаков, Camus, Чудомир и други оживяват на открита сцена в парка на Военната академия с актьорските превъплъщения на млади талантли като Стефан Додуров и Петър Петров-Перо и титани на българския театър като Мариус Куркински. Какво гледаме: Нашенец по текстове на Чудомир с драматизация, режисура, постановка и изпълнение от Куркински (17 юли); Аз, Сизиф по Митът за Сизиф на Albert Camus с режисура и драматургия от Веселка Кунчева и главна роля от Додуров (18 юли); Място, наречено Другаде по пиесата на Яна Борисова с режисура от Димитър Коцев-Шошо и участие на Боряна Братоева и Петър Антонов (20 юли), Морфин по Михаил Булгаков на режисьорката Кристина Беломорска с участието на Петър Петров – Перо (23 юли); Боже мой по текст на Теа Денолюбова, вдъхновен от романа Жажда на Amélie Nothomb в сценична версия и постановка на Стоян Радев с Христо Мутафчиев в главната роля (25 юли) и други.
КОГА: 17-27 юли в парка на Военна академия Георги С. Раковски (бул. Евлоги и Христо Георгиеви 82) – пълна програма тук, a билети – тук
КАКВО: Шишарки. Костадинка Аратлъкова, Виттория Николова, Петър Дочев и Асен Мутафчиев са две сестри и техните партньори, който се събират в семейната вила по случай трийсетгодишния юбилей на Рони (едната сестра). Четиримата са били заедно за последен път преди две години, когато съдбата завинаги преобръща живота им. Сега те се опитват отново да намерят път един към друг, но се появяват, сякаш заедно с аромата на шишарки от заобикалящата ги гора, неподозирани тайни от миналото, неочаквани истини за настоящето и трудни въпроси за бъдещето. Може ли човек да бъде безпощадно искрен с онези, които обича? Способен ли е да изрече онова, което е най-трудно за изричане? Какво се случва с премълчаното и колко премълчаност може да се трупа, преди истината да отекне като мълния сред борове? Шишарки е пиеса за онези изпитания, които връхлитат без предупреждение и оставят дълбока следа след себе си. Но и пиеса за отложените разговори и родената от това самота, която парадоксално можеш да изпиташ само до най-близките си хора. И не на последно място – пиеса за инстинкта да оцеляваш, за силата да устояваш. Текстът на Екатерина Георгиева се поставя за първи път на сцена като финалист в седмото издание на конкурса за съвременна българска драматургия Славка Славова.
КОГА: 12 юли в Tеатър 199 (ул. Славянска 8) от 20:00 срещу 12/16/18/20/25 лева за билет от касата на театъра
СЪВРЕМЕНЕН ТАНЦ
КАКВО: Dog Rising. Световноизвестният хореограф, актриса и текстописец Clara Furey представя своя хитов пърформанс в Топлоцентрала. Със своите небесни тела, изстреляни в орбита, вибриращи в похотлив и хипнотичен ритуал, Dog Rising (2021) отразява жизнения цикъл и динамичния поток на материята. От примитивни импулси до жестове, понякога сексуални, понякога механични, новото творение на Furey се превръща в полифония от пулсиращи тела. Хореографът преследва своето изследване на физическите феномени, започнало с предишната групова работа Cosmic Love. Тя насочва вниманието си към начина, по който звуковите вибрации проникват в костите, вслушвайки се внимателно в присъствието на тялото, докато то се проявява напълно. Като отправна точка за своите физически изследвания, Furey разглежда костната проводимост. Dog Rising отваря вратата към спонтанно удоволствие, чиито пулсации и удари карат емоциите ни да се колебаят и движат вълнообразно.
КОГА: 9 юли в Топлоцентрала (ул. Емил Берсински 5) от 19:30 срещу 20 лева за билет от Urbo
ГРАДСКИ ФЕСТИВАЛИ
Луиза Душкова от Нов Цирк © Любомир Аргиров
КАКВО: Топлофест 5. Петото издание на фестивала за музика, театър и цирк на Топлоцентрала скача високо във въздуха с първото у нас шоу върху Sway Pole Flowers, изпълнено от Нов Цирк, огромните хвърчила на Via Pontica Kite Fest, българска и чуждестранна циркова програма от Jabber, Circo Nagual и други, огнено шоу от Agnon Collective, дневни и вечерни музикални изпълнения на Hayes & Y, No More Many More, Tickle The Stage, The Lefties и Kutso, работилници, инсталация от Звук 6, наблюдение с телескоп от планетариума, татуировчици и храна и напитки през цялото време.
КОГА: 13-14 юли в Топлоцентрала (ул. Емил Берсински 5) с вход свободен – пълна програма тук
КАКВО: Sofia Lights. За разлика от предишните три вечерни, тазгодишното издание на фестивала за имерсивни артистични инсталации е не само изцяло дневно, но и доста по-различно. Sofia Lights представя само една инсталация в парка Врана – Стоманена трева на световноизвестното френско студио Aérosculpture, реализирало проекти в десетки държави на три континента. Инсталацията излиза за пръв път извън Франция в такъв огромен мащаб, който обхваща голяма част от парк Врана с няколкостотин стръкове, високи колкото седеметажна сграда. Макар и дневен, крайната цел на фестивала си остава същата, както и в началото през 2021 – умореният и стресиран градски човек да забави темпото, за да се наслади на света около себе си, да се потопи сред природата, да отдели време за размисъл и да даде простор на съзнанието си.
КОГА: 25-28 юли в парк Врана (бул. Цариградско шосе 381) между 09:30 и 21:00 срещу 10/30 лева за деца/възрастни (65 лева за семеен билет – двама възрастни и две деца) само от EpayGo и касите на EasyPay (без продажба на място)