Какво да правим в София през май

Touch the sky: мъж плава в басейн на 57-ия етаж на хотел Marina Bay Sands, зад него сe виждат небостъргачите на финансовия район на Сингапур © Paolo Woods & Gabriele Galimberti, от проекта The Heavens, представен в софийската галерия Синтезис

Месецът с най-много дълги почивни дни от началото на 2024 съвсем удобно гъмжи не само от оферти за приятна Гърция, но и от труден за насмогване културен календар. И докато опциите за носене по повърхността на безкрайни басейни с убийствена градска панорама са ограничени (да не кажем почти нулеви), пролетната стимулация на мислопроводите е лесна работа.

Единственият проблем? Времето. Защото сме прекалили със скромните 45 събития до края на май. Добрата новина? Голямата част от предложенията съвпадат тематично и по дни и могат да се комбинират помежду си: обикаляте светлинните инсталации на Lunar и се отбивате до стоте стола на Будапеща за някой концерт; поръчвате си Coffee Syndicate напитка от седмичното меню за Sofia Coffee Week и скачате до гКристал за календарните момичета на Васил Германов; решавате дилемите Mondo Generator или Аигел и La Femme или Whispering Sons; разглеждате поне половин дузина изложби в Европейската нощ на музеите.

Този месец обновяваме и културната униформа с поне двайсетина добри сделки от нашите приятели Fashion Days и започваме да въртим по изложби, инсталации, концерти и дяволски добро кино. Та да, ето какво правим в София през май:

ГРАДСКИ ФЕСТИВАЛИ

© Lunar

КАКВО: LUNAR. Нощна София отново се превръща в огромна галерия на открито с 22 творби на български и чуждестранни артисти – видео и статичен 3D мапинг, светлинни инсталации, потапящи преживявания и лазерно шоу. Тазгодишният Lunar надгражда предходните две издания с близо петкилометров пешеходен маршрут и една изцяло нова фестивална зона на територията на Южен парк 2. Всеки от включените проекти преобразява емблематични фасади, паркове и площади с послания за екология, екзистенциализъм и технологично развитие. Повечето инсталации са активни всеки ден между 21:00 и 00:00, а ние се гласим най-много за Завет (светлинен разказ за трогателната връзка между Петко и Пенчо Славейкови), Безкрайност (спектакъл на спирална светлина сред природата), Мистична Гора (Космос на Земята), Пътешественик (сюрреалистична творба за красотата на пътешествието), Импулс (интерактивна аудио-визуална инсталация, която се активира от общите усилия на 15 зрители) и други. Програмата включва и шест безплатни семинара за обучение в създаването на 3D мапинг, визуални ефекти, ТВ съдържание и нощна фотография.
КОГА: 9-12 май в централната част на града и Южен парк 2 със свободен достъп до всички творби – пълна програма и адреси има ТУК

© 100 стола/Колективът

КАКВО: 100 СТОЛА. Целта на този градски фестивал е да върне живота в занемарени градски пространства и да покаже, че могат да се превърнат в артистични и уютни места. Вече две години Колективът преобразява началото на улица Будапеща с десетки цветни столове, базар, музика и изкуство. Тази година локацията е същата, а програмата се открива на 9 май с концерт на Живи и Здрави и техния меланж от акустичен ритъм до модерен рок и алтернативен поп. 10 май е за цирковата работилница с игри и практически демонстрации за движение, координация и баланс в жонглирането, акробатиката и юнисайкъла. На следващия ден посрещаме чешката фолк певица Lucie Redlová и участваме в калиграфска работилница, а на 12 май закриваме с концерт на Кафе, Ром & Акордеон – един от проектите на Иван Стилянов (китара), Георги Попов (перкусии), Даниеле Феббо (бас) и Илко Градев (акордеон), които пътешестват между бразилска самба, кубински джаз, аржентинско танго, испанско фламенко и френски джаз. Оглеждайте се и за базара на Sound in Picture с творби на Micronavt, Сияна Шишкова, 8MIN, Random Drunk Faces, Mood Textures и Gully Wabbit.
КОГА: 9-12 май на ул. Будапеща 1 с вход свободен – пълна програма има тук

Тhomas Hertog, професор по теоретична физика, един от лекторите на тазгодишния фестивал на науката © Gert Verbelen

КАКВО: Софийски фестивал на науката. Международно признат белгийски космолог, работил заедно със Stephen Hawking; френски астроном от екипа, открил океан на сатурновата луна Мимас; испански стендъп математички; украинска метеороложка, изследователка на Антарктида; унгарски професор по преподаване на STEM; американски физик от екипа на НАСА за изследване на астероида Озирис-Рекс; австрийски изследовател на радиацията; китайски астроном и палеонтолог; археолог и морски геолог от програмата National Geographic Explorers в Турция и Израел – това са само част от международните гости на тразгодишния Софийски фестивал на науката, които ще застанат заедно с именити свои български колеги, за да разкрият най-новите проучвания и резултати, най-обещаващите съвременни международни научни проекти и най-ентусиазираните разкази за професии, свързани с утрешния ден на човечеството.
КОГА: 9-12 май в София Тех Парк (бул. Цариградско шосе 111Г) – пълна програма тук

Espresso Fizz от Coffee Syndicate

КАКВО: Sofia Coffee Week. По-малко от седмица преди събитието организаторите не си дават зор да споделят какво ще се случва, кой ще участва (над 15 локации, пък да видим) и какво ще предлагат. Затова се обръщаме към любимите ни майстори на кафето, еклерите, аперолите и джин тониците от Coffee Syndicate заради тяхното авторско меню с три различни напитки, приготвени от едно и също кафе по различен начин (налични през цялата седмица) и лате арт състезанието с директни елиминации в Mental Syndicate на 17 май – отворено и участници, и за публика.
КОГА: 13-19 май в Coffee Syndicate (ул. Московска 3) и други локации

КОНЦЕРТИ

КАКВО: Bell Witch. Създадената през 2010 сиатълска дуум метъл група представя своя 83-минутен опус The Clandestine Gate – първа част от планираната трилогия Future’s Shadow. Дуото на басиста Dylan Desmond и барабаниста Jesse Shreibman има четири албума и колаборация с Aerial Ruin, издавани от Profound Lore Records. Настоящото осемседмично турне е подкрепено от различни групи, а в София ще ги гледаме с The Keening – самостоятелният проект на Rebecca Vernon (лидер на SubRosa), която ще представи дебютния си албум Little Bird, богато оркестриран с елементи на американска готика, фолк, камерен дуум и ехо от SubRosa, разбира се.
КОГА: 6 май в Singles (бул. България 1, НДК, вход А4) от 20:00 срещу 39 лева за билет от BILET.BG

КАКВО: Rolando Salgado Palacio. Един от най-талантливите кубински перкусионисти на своето поколение гостува у нас за Sofia-Havana – музикална колаборация с едни от най-талантливите млади музиканти в страната като Даниеле Феббо (бас), Тодор Бакърджиев (тромпет), Юлиан Стоичков (саксофон), Илко Градев (акордеон и клавир) и Георги Попов (перкусии). Освен оригиналните композиции, създадени специално за проекта, очакваме и авторска музика от група Free4all, както и оригинални аранжименти на популярни мелодии в духа на колоритния латино джаз с автентично кубинско звучене. Не знаете кой е Palacio? Талантлив господин, свирил с легендарни групи като Buena Vista Social Club, Afro-Cuban Allstars и Conjunto Chapotin, закърмен още от дете с перкусиите в карнавалните групи в родния му град и като солист на кинто – най-малката по размер и най-висока по звук тумбадора. Palacio e самоук талант, който изучава афро-кубинската музикална традиция и нейните ритми цял живот.
КОГА: 7 май в Singles (бул. България 1, НДК, вход А4) от 20:00 срещу 20 лева на входа на клуба

Mondo Generator се усмихват снизходително преди да съборят столичния Mixtape 5 с яростни стоунър рифове и пънкарска агресия © Jerry Lotti

КАКВО: Mondo Generator. Nick Oliveri създава Mondo Generator през далечната 1997, само година преди да стане басист на Queens Of The Stone Age. За 27 години, бандата му е преживяла много премеждия и промени и състава, успявайки да издаде седем албума, 4 EP-та, един концертен и един видео албум. Дискографията на Mondo Generator обединява завладяващата и всеобхватна енергия на агресивни пънк настроения с тежък стоунър рок, наелектризиращи рифове, съскащи вокали и меланхолията на продължаващото и непредсказуемо пътуване из низините и спорадичните висини на живота. Сладко-горчивият привкус и острото пънкарско настроение на бандата избухват на живо със стабилна стена от ефимерен бас, режещи инструментали, разтърсващи барабани и гръмки вокали – онзи замъгляващ ума стоунър, който реже без пощада и не се укротява нито за миг.
КОГА: 12 май в Мixtape 5 (подлез Галерия на НДК под кръстовището на бул. България и бул. Черни Връх) от 20:30 срещу 40 лева за билет от BILET.BG

УНИФОРМА: Независимо дали се опиянявате от американски стоунър или източна електроника, няма как да сбъркате с кожено яке – пасва добре на хладните вечери в Маймунарника и елиминира нуждата от редене на опашка за гардероб в клуб. Нашите предложения: класически Calvin Klein Jeans (504 лева), подобен модел с регулируем подгъв (288 лева) или очукан Milo на AllSaints (455 лева). Алтернативи: бомбър Bero от еко велур на Mango (130 лева) за джаз концерт и олекотен анорак на Urban Classics (101 лева) за електроника. Обувките са ясни: кожени боти АllSaints (346 лева) или велурени кецове 574 от New Balance (139 лева).

© Дилюса Гимадеева

КАКВО: Аигел. Дълго време феновете свързват Аигел единствено с виралния хит Татарин от 2017. Електронното дуо на Илья Барамия (машини) и Айгел Гайсина (вокали и текстове) oбаче успява да доразвие комбинацията от атмосферична електроника, ярки текстове и хипнотични вокали в силни албуми като 1190, Музыка и Эдем. В края на пандемичната 2020 Аигел издава албума Пыяла, включващ песни на родния татарски език. За съжаление обаче след началото на руската инвазия в Украйна и последвалото публично ѝ осъждане на членовете на групата, дуото получава забрана да свири в Русия и се мести в Европа. Музиката на Аигел нерядко звучи в ТВ сериали и подкасти, а успехът на песента Пыяла – основната тема в първия сезон на хитовия сериал Момчешки свят (Слово пацана), е огромна изненада и за групата, и за нейните почитатели. Красивото ритмично парче с емоционален текст си остава най-големият хит на Аигел дори три години след издаването му. Въпреки забраната в родината, песента изстрелва дуото сред най-популярните стрийминг изпълнители във всички пост-съветски държави. Въпреки че са само двама на сцената и в студиото, Aигел превъзхожда много други групи по енергия и емоционалност на живо. Гостуването на Илья и Айгел в столицата е първото им клубно участие у нас след концерта на Wrong Fest в Пловдив преди две години.
КОГА: 12 май в Singles (бул. България 1, НДК, вход А4) от 20:00 срещу 50 лева от EpayGo

© JD Fanello

КАКВО: La Femme. За близо десетилетие на качествени издания и френетични концерти, френската шармантна група на Marlon Magnée и Sacha Got е успяла да създаде свое собствено движение, вдъхновено от музикални жанрове като нео психиделия, ню уейв, рок, електро и пънк. Pitchfork ги определя като вероятно най-голямата рок група на Франция към момента – квартетът от Биариц не спира да свири по разпродадени обиколки с десетки дати в САЩ, Канада, Латинска Америка, Европа и Австралия. Последните два албума на La Femme са испанската одисея Teatro Lucido (2022) с хита Sacatela и Paris-Hawai (2023) с хавайски любовни песни. Жестоки гъзари, няма спор. 
КОГА: 21 май в Joy Station (ул. Акад. Стефан Младенов 3) от 20:00 срещу 50 лева от EpayGo

КАКВО: Whispering Sons. Белгийската пост-пънк банда никога не гледа към тягостната страна на живота и човешкото съзнание през филтър. Музиката на Whispering Sons създава екзалтираща атмосфера, изместваща потискащите чувства в ДНК-то на групата. Напомняйки за златните години на готическия пънк-рок и експерименталния ню уейв, Fenne Kuppens разчитат на поглъщаща, обсебваща и меланхолична енергия. Текстовете засягат предимно темата за смъртта и преходността, предадени със силна доза фийдбек, емоционално тежки рифове и провлачени инструментали. Дълбоките твърди вокали и хипнотичното наслагване на звука рисуват тегобата на съществуването по едновременно успокояващ и примирен начин. Всичко това удря още по-тежко на живо – от театралния Image (2018) през интензивната атмосфера на Several Others (2021), до примамливия мрак и екзистенциални провокации на последния The Great Calm (2024). Подгряват Woomb.
КОГА: 21 май в Строежа (ул. Георги С. Раковски 116) от 21:00 срещу 44 лева за билет от Ticketstation

© Ron Wyman

КАКВО: Bombino. Половин година след първия си концерт у нас, туарегският Jimi Hendrix се завръща отново в столицата за два камерни концерта със своето трио и музиката от последния си албум Sahel (2023) – – вероятно най-личната, мощна и политически заредена музика в цялата дискография на Bombino. Роденият в Нигер преди 43 години Omara Bombino Moctar бяга в Алжир със семейството си след избухването на Туарегското въстание от 1990 и открива електрическата китара още в тийнейджърските си години, учейки се от видеозаписи на Jimi Hendrix и Mark Knopfler. Първата му авторска музика излиза през 2007 под името Group Bombino. Уви, точно тогава избухват нови туарегски бунтове в Нигер, които държавата смазва с брутални репресии и забрана на електрическите китари в туарегската общност – двама от тогавашните членове на Bombino групата са екзекутирани, а самият той едва се спасява в Буркина Фасо. Филмовият продуцент Ron Wyman му помага да направи добри записи, а след стихването на бунтовете Bombino се завръща в Нигер, за да изнесе концерт в пустинята пред над хиляда души. Dan Auerbach (The Black Keys) продуцира албума му Nomad (2013) за своя лейбъл Nonesuch Records, а номинираният за Грами албум Deran (2018) пък е записан в студиото на краля на Мароко. Както и през ноември 2023, когато триото свири за първи път у нас, двата концерта на Bombino през май са празник на туарегския рокендрол и култура, но и начин да заявим подкрепа за всички невинни хора, преживяващи поредния преврат в Нигер.
КОГА: 22/23 май в Singles (бул. България 1, НДК, вход А4) от 21:00 срещу 38 лева от ЕpayGo

© Dario Аcosta

КАКВО: Париж и нощта: Clémentine Margaine. Френското мецосопрано с впечатляваща световна кариера (и вероятно една от най-успешните съвременни изпълнителки на Кармен) ще пее за първи път у нас, за да закрие дебютния сезон на Съкровени гласове с обичани композиции и арии от Jules Massenet, Maurice Ravel, Camille Saint-Saëns, Jacques Offenbach, Henri Duparc, George Gershwin и други. Инструменталният акомпанимент на роял е поверен на сестрата на Clémentine – Sarah Margaine. Освен успехите си в операта и петте си роли в настоящия сезон 23/24, Clémentine е утвърдена концертна солистка със запомнящи се изпълнения на Mendelssohn-овата оратория Свети Илия Берлин, Mozart-овия Реквием в Лисабон и Verdi-евия в Будапеща.
КОГА: 31 май в Зала България (ул. Аксаков 1) от 20:00 срещу 40/60/80 лева от Eventim

ФИЛМИ НА ГОЛЯМ ЕКРАН

Mike Faist, Zendaya и Josh O’Connor в Претендентите на Luca Guadagnino © Metro-Goldwyn-Mayer/Aлександра Филмс

КАКВО: Претендентите. Токсичната тенис тройка на Luca Guadagnino (Призови ме с твоето име, Аз съм любов) разказва за бившата тенис надежда Tashi Duncan (Zendaya), чиято състезателна кариера е прекъсната от контузия. Безпардонна в играта си на и извън корта, тя става треньор и работи със съпруга си – шампионът Art Donaldson (Mike Faist). След серия от загуби, стратегията на Тashi да го върне отново до върха е възпрепятствана от изненадваща среща. Donaldson трябва да се изправи срещу Patrick Zweig (Josh O’Connor) – някогашният му най-добър приятел и бивш интимен партньор на сегашната му съпруга. Минало и настояще се преплитат, напрежението нараства, а Tashi трябва да намери отговор на въпроса какво и колко струва победата. BOYSCOUT ревюто на филма е тук.
КОГА: Вече в кината

УНИФОРМА: Няма как да не почетем горната тенис тройка с чифт изцяло бели кецове: Filling Pieces (223 лева), Gant (161 лева), Nike (166 лева) и Adidas (91 лева). Останалата част от екипчето: спомен за Pete Samprass с тенис суетшърт с качулка от Heritage серията на Nike (78 лева), подобен модел, но с цип и без качулка (101 лева) и бермуди (66 лева), тенис лента за глава на Adidas Performance (16 лева) и #TeamGrigor с Lacoste и техния вълнен пуловер с цветен блок (172 лева), суетшърт (158 лева) и втален полошърт с бродирано крокодилче в половин дузина цветове (94 лева).

Sofie Gråbøl в Роза на режисьора Niels Arden Oplev © Бета Филм

КАКВО: Роза. Филмът на Niels Arden Oplev разбива клишетата за шизофренията, представяйки я по различен и достъпен начин. Inger (Sofie Gråbøl) живее в психиатрична клиника. Едно пътуване до Гранция с по-малката ѝ сестра Ellen (Lene Maria Christensen) служи за разнообразяване на скучното ежедневие и заздравяване на семейната връзка. Още в самото начало обаче Inger споделя своето заболяване на автобусната група, предизвиквайки смесени реакции. Тя обаче има и лични мотиви за цялото пътешествие – да открие бившата си любов в Париж, ангажирайки цялата група. Историята на близначките Inger и Ellen е отчасти вдъхновена от реални случки от живота на режисьора. Роза има номинации за най-добър филм, режисьор, оригинален сценарий и най-добра главна и поддържаща женска роля на Датските филмови награди от 2023, а и награда Бодил (2023) за най-добра актриса на Sofie Gråbøl – абсолютно заслужено заради диапазона между вълнение, притеснение, страх и дълбока чувственост, съчетан с отчетливи и много изразителни жестове.  
КОГА: В кината от 10 май

© 20th Century Studios/Форум Филм България

КАКВО: Кралството на планетата на маймуните. Триста години след Войната за планетата на маймуните (2017) маймунската цивилизация процъфтява в мир и спокойствие под умелото лидерство на Caesar (Andy Serkis). В същото време човеците се връщат към примитивния начин на живот в гористи местности и заживяват като диваци, губейки способността да говорят. Както вече се досещате, мирът няма да просъществува дълго – новият тираничен маймунски лидер Proximus Caesar (Kevin Durand) е решен да постигне пълна доминация и да пороби хората, изкривявайки ученията на своя предшественик. Всеки маймунски клан има собствена идея как да се позиционира в модерния свят, а борбата за надмощие става все по-агресивна. Младото шимпанзе Noa (Owen Teague) разкрива истината за методите на Caesar и се впуска в пътуване, целящо да върне баланса в отношенията между двата вида, изправяйки се пред сериозни изпитания на волята, но и пред мистериозно момиче на име Mae (Freya Allan) – единственият човек, способен да говори.
КОГА: В кината от 10 май

Anya Taylor-Joy във Фюриоза: Сага за Лудия макс на режисьора George Miller © Warner Bros. Pictures/Aлександра Филмс

КАКВО: Фюриоза: Сага за Лудия Макс. Единствената цел на младата бунтарка Furiosa (Anya Taylor-Joy) e да си върне изгубеното детство преди да се завърне у дома. Сюжетът в тази предистория за императорката Furiosa се развива двайсетина години преди събитията в Лудия Макс: Пътят на яростта (2015), а още в началото на трейлъра ставаме свидетели на свирепия и безпощаден характер на главния злодей във филма – Dr. Dementus (Chris Hemsworth), който изтръгва малката Furiosa от ръцете на собствената ѝ майка. Съпротивата на последната води до жестоко разпъване на кръст, а последните ѝ думи се превръщат в завет за отмъщение. Пълнокръвната предистория на Furiosa e изпълнено с постапокалиптичен екшън, стиймпънк машини, зрелищни експлозии, жажда за мъст и брутални битки със садистични оръжия.
КОГА: В кината от 24 май

НОЩНА ОБИКОЛКА

Franz von Stuck, Луцифер, 1890, снимка на Венцислав Петров © Национална галерия

КАКВО: Европейска нощ на музеите. Тазгодишното издание на европейския празник се пада в събота – чудесна възможност да обиколите най-важните изложби от селекцията по-долу. Нощната програма на мащабното събитие включва безброй изложби, концерти, работилници, филми и обиколки с екскурзовод в над 50 музея и галерии. Отбелязваме си Let your hair down на Слава Георгиева в +359 (14:00-23:00, кураторски тур в 20:00), Милко Божков в СБХ (11:00-00:00), The Heavens в Синтезис (10:00-00:00, кураторски тур в 16:00), слънчевите пейзажи в Структура (18:00-23:00), Модата в огледалото на едно столетие в Държавна агенция Архиви (17:00-24:00), концертът на Гвардейския духов оркестър в Националния военноисторически музей (19:00-20:00), Franz von Stuck в Квадрат 500 (19:00-00:00, тур в 22:00), Дечко Узунов в СГХГ (13:30-23:30), Петър Дочев в Райко Алексиев (11:00-24:00) и стоте вази на иалианския дизайн на оградата на посолството (денонощно).
КОГА: 18 май в повече от 50 музеи и галерии с вход свободен от 17:00 до полунощ – пълен списък на участващите места и тяхната програма има ТУК

ИЗЛОЖБИ

© Боби Коруджиков/София Прес

КАКВО: Кислород. Борислав Коруджиков представя 15 пластики от стъкло от последните пет години, повечето от които не са показвани досега пред публика. Отдал вече 45 години от своя живот на стъклото, българският художник експериментира смело и разнообразно, работейки с художествено лято стъкло, фюзинг, слъмпинг, многопластово стъкло, интегриране на цвят и мехури и различни методи за декориране и оформяне – шлифоване, полиране, матиране и пясъкоструй. Водещи в изящните му форми са изчистената линия, обемът и стремежът към чистота на стъклото, бистрота и прозрачност. Целият процес от проектирането до изпълнението на една творба се случва в ателието на Коруджиев с лично проектирани от него за целта машини.
КЪДЕ: София Прес (ул. 11-ти август 7) до 10 май с вход свободен

I am a Survivor © Pia vom Ende

КАКВО: Homo Deus. Най-новата изложба в Гьоте-институт представя артистите Марта Джурина, Pia vom Ende и Dennis Rudolph. Концептуалната основа на експозицията е вдъхновена от темите за технологичния триумф и етичните дилеми, разглеждани в едноименната книга на Yuval Noah Harari. Homo Deus разглежда етични категории и екзистенциални дилеми в контекста на технологиите и еволюцията през погледа на съвременното изкуство. Книгата провокира размисли за бъдещето на човечеството, бързо еволюиращо от Хомо Сапиенс към Хомо Деус – или богоподобни общества, способни да манипулират биологията и смъртността си. Симбиозата между изкуствения интелект, биотехнологиите и анализите на данни създават възможност човекът да надхвърли ограниченията на своята собствена биология и по този начин ефективно да размие границите между човешкото и божественото. Каква е природата на прогреса и ролята на човечеството в оформянето на неговата собствена, нова съдба? Изложбата задава въпроси за същността на съществуването и търсенето на смисли в един свят, управляван от алгоритми и изкуствен интелект.
КЪДЕ: Гьоте-институт (ул. Будапеща 1) до 12 май с вход свободен

© Архив на Агенция Митници

КАКВО: Картички и контрабанда. Съвместната изложба на Aaron Roth и Никола Стоянов започва от изследването на случайно намерен архив на дирекция Борба с наркотрафика в агенция Митници за периода 1975-1985. Служебни бележки, фотографии, негативи, справки и докладни записки маркират както част от рутината на митническото дело като проверка и регулация на транзита, така и дипломатичния образ, който митниците следва да поддържат пред международната общност. Намерените архиви обаче дават само частичен поглед към организирания скрит транзит – термин, зад който комунистическа НРБ прикрива контрабандната търговия на ДС за партийни цели, превърнала се в основа на последвалото я забогатяване на определени лица в ранните години на прехода и формирането на групировките. В настоящата изложба намерените архиви са в основата на негативния образ на историята, който влияе върху дискурса за незаконния трафик, подсилва съмненията към властта и формира дълбоко конспиративна идея на миналото и спекулативно съзнание на настоящето. Картички и контрабанда проследява различни белези както на границата, нейната митница и преминаващите блага, така и на паметта.
КЪДЕ: Харта (ул. Врабча 12) и Posta Space (бул. Дондуков 34) до 12 май с вход свободен

© Авторите

КАКВО: Нина и Иво Петрови. Третата съвместна изложба на семейството в Нюанс е вдъхновена от постерите на 30-те години и фотографията на 50-те и 60-те (ретро поп арт за Нина) и повлияна от сецесиона фигурална живопис (Иво). Творбите им са разпознаваеми сами по себе си: Иво вплита различни орнаменти в сюжета, докато Нина разчита на поп арт мотиви и невъзможността да се определи дали съзерцаваме фотография или картина. Вместо да работят в различни ателиета, двамата предпочитат да се вдъхновяват един друг. Именно така развиват и различни повтаряеми теми през годините – силата на спокойствието, джаз клубовете от началото на ХХ век и портрети, съчетани с абстракция.
КЪДЕ: Нюанс (ул. Иван Денкоглу 42) до 12 май с вход свободен

© Веселин Боришев

КАКВО: Framing. Веселин Боришев е фотожурналист с иронично око и светкавична реакция. Публиката го познава предимно като политически фоторепортер, а популярността му нараства неимоверно през 2021 с излизането на знаковите му кадри в библиофилското издание О, спомняте ли си, госпожо?. Дигитализираната версия на фотожурналистическия архив на Боришев датира от 2000-ата година, а всеки кадър в него документира политическите лица на прехода у нас. 11-то издание на ФотоФабрика обаче го представя с изложба на художествена фотография, подчинена на понятието фрейминг. Авторът избира стари използвани рамки, намерени в антиквариати, по битпазари и на боклука. За всяка конкретна рамка, която сам реставрира и понякога променя, Боришев избира една снимка от архив с над десет хиляди еротични кадри, снимани в продължение на над двайсет години, и я манипулира дигитално, така че заедно с рамката да постигне желаното внушение. По аналогия с гонзо журналистиката, авторът създава еротични фотографии без да използва модели. Творбите са базирани предимно на кадри от личния живот на фотографа и точно заради това обектите в тях не са просто обекти, а герои с характер и излъчване, макар и анонимни. В резултат на проекта е създадена колекция от над 250 фотографски произведения в различен стил, емоция и размер – от миниатюрно кръгче с диаметър 8 см до рамка с ширина 1 метър.
КЪДЕ: Топлоцентрала – Куб (ул. Емил Берсински 5) до 12 май с вход свободен

Михаела Бориславова © Васил Германов

КАКВО: Календарни момичета. Ivet Fashion празнува трийсет години супермодели по света и у нас с 26 кадри на Васил Германов, подбрани от тематичните годишни календари на агенцията. Имаме ги в домашн ата колекция, но и няма как да потупаме Ivet по рамото заради способността да лансира модели на шест континента, стигнали до корици и сесии на всички престижни списания и много от най-големите модни къщи и рекламодатели пред последните три десетилетия. Някои от най-утвърдените имена на агенцията са велики жени като Албена Ценева, Мария Руньова, Теодора Ангелова, Силвия Димитрова, Кристина Милева, Виктория Йовчева, Емилия Дренкова, Мария Силвестър, Луиза Григорова, Гинка Лазарова, Ива Янкулова, Ваня Билева, Нора Шопова, Михаела Бориславова, Християна Димитрова, Деси Савова, Белослава Хинова, Милица Борисова и Бойка Матова, а сред мъжете споменаваме най-често Людмил Димитров, Георги Николов и Жак Коен. Последните не участват в календарите, но няма лошо.
КЪДЕ: На открито в градинката Кристал (бул. Г.С. Раковски и бул. Цар Освободител) до 13 май с вход свободен по обективни причини

УНИФОРМА: Календарните момичета също са на открито, така че предложенията за фестивална и концертна униформа от по-горе остават. Покриваме само официалните откривания и по-формалните събития в галерии и музеи с флорално кимоно в черно на Jaisse (529 лева), спортно сако с раздвоен ревер и външи джобове без капаци на Koton (320 лева), вталено бежово сако на Mango (300 лева) и още един страхотен блейзър от същата марка (230 лева).

© Иван Цуцуманов

КАКВО: Let your hair down. Слава Джордж (Слава Георгиева) се фокусира върху две основни теми – алхимия и български вълшебни приказки, в които жените преминават през инициация. А сега внимание: художничката използва юнгианския психоаналитичен подход, като търси допирни точки между съвременните предизвикателства пред жената и приказките, проявления на нашето колективно нeсъзнато. Фокусирайки се основно върху текстовете на Дивите лебеди и Златното момиче, Слава Джордж създава инсталация за пространството на галерия +359, която да преведе публиката през пътя на жените-героини в своето израстване и самоовластяване. Работата е опит за актуализация на конвенционалното виждане за фолклора в търсене на модели за поведение, които стимулират жената да приеме и осмисли своята дуалистична природа. Слава съчетава различни медии като инсталация, фотография, текстил, скулптура и други.
КЪДЕ: Галерия +359 (Водната кула в Лозенец, ул. Галичица 13А) до 24 май с вход свободен

Деян Янев, Композиция, 2009 © Дарик радио

КАКВО: Скок. Изложбата представя 25 млади, но вече утвърдени автори с категорични позиции в изкуството и индивидуален изказ, чиито произведения са отражение на съвремието и част от колекцията на Дарик радио. Участниците са от поколение с чести изяви в календара, но творбите им рядко присъстват в публични и частни колекции. Летящи риби, гларуси, пясъчни тела и пластмасови следи са малка част от образите в социалната, поетична или сюрреалистична реалност, пресъздадена в експозиция. Селекцията на Надежда Джакова включва Албена Петкова, Борис Праматаров, Васил Колев, Велико Маринчевски, Велислава Гечева, Гергана Минкова, Гергана Николова, Горан Тричковски, Деян Янев, Димитър Генчев, Елена Калудова, Зоран Мише, Иван Матеев, Ирма Водева, Калина Мавродиева, Калия Калъчева, Калоян Илиев-Кокимото, Лора Пармакова, Малгожата Дмитрук, Марк Поспих, Нора Ампова, Петя Денева, Радоил Серафимов, Светлозара Александрова и Стилияна Узунова.
КЪДЕ: Софийски арсенал – Музей за съвременно изкуство (бул. Черни Връх 2) до 26 май срещу 3 лева за вход

Изглед от изложбата на Klaas Kloosterboer Слънчеви пейзажи, 2024 © Структура

КАКВО: Слънчеви пейзажи. Klaas Kloosterboer принадлежи към водещото поколение нидерландски художници, развили своето творчество след движенията Fluxus и Zero. Публиката го познава предимно с интердисциплинарна практика и проекти за конкретни места, съчетаващи концептуална и екшън живопис, скулптура, видео и пърформанс. Последната му инсталация в Структура се състои от абстрактни картини и обекти от различни творчески периоди, както и от непоказвани видео произведения, подчинени на едновременно познатата и загадъчна тема за слънцето в символния контекст на кръговете и празнотата като просветление.
КЪДЕ: Структура (ул. Кузман Шапкарев 9) до 20 май с вход свободен

© Елена Спасова

КАКВО: P.S. На пръв поглед изложбата на Милко Божков в три от залите на Шипка 6 представя многобройни творби, изпълнени с различни техники – живопис с масло и акварел и графика (офорт, литография, акватинто, преге и рисунки). Но всъщност всички те са свързани етапи в един и същ процес по създаването на крайното произведение. Тук са и оригиналните цинкови плочи на графиките. В централната зала, фронтално срещу входа, е единствената картина, рисувана специално за изложбата – по-абстрактна и философски минималистична. До тази творба е композицията Тайната вечеря с абстрактно изобразени символи на апостолите, различими в тънките цветни линии за всеки, подчинени на схематично изобразено то им място около трапезата на Исус. Паднал долу, под реда на апостолите, е Юда, изобразен чрез кесията му, натежала от сребърниците и срама, с огледална повърхност, в която всеки зрител би могъл да види лицето си. Разбира се, това е само фрагмент от изложба, в която кураторът Пламен Моневски представя творческия процес на Милко Божков, преминавайки през различните етапи със знакови творби и три библиографски издания.
КЪДЕ: Галерията на СБХ (ул. Шипка 6) до 24 май с вход свободен

Венцислав Занков, 3D скултура от серията Упражнения за дясна ръка © Авторът

КАКВО: Тренировки. Последната самостоятелна изложна на Венцислав Занков представя две серии творби, един дигитален автопортрет от сто образа и една компютърна визуализация – анимация във видео и фотоформат на структури на тема Някъде в пустинята на Катар. Серията Упражнения за лява ръка съдържа дигитална фотография без обектив (22 времево отразени като статичен образ движения или 22 времеви записа като абстрактна графика), а Упражнения за дясна ръка – обемни 3D проекти за водопади и архитектурни/скулптурни обекти за публично или открито пространство. Непоказваният автопортрет от 2013 представя единичен дигитален образ на Занков, събран от сто дни. Пространството на Hostgallert позволява и потопяне чрез видео обиколка на проектните структури.
КЪДЕ: Hostgallery (бул. Акад. Иван Евстатиев Гешов 102, вътрешен вход) до 30 май с вход свободен след предварителна заявка

КАКВО: София комикс експо. Знаете ли, че първият български комикс е нарисуван от жена на име Пена Генева? Четвъртата национална изложба на българския комикс е посветена на историческите издания в жанра, разделени в три групи според периода на създаване: от 30-те години до 1944, от 1945 до 1990 и от 1990 до наши дни с творби на повече от сто автори. Освен разказите в картини на чисто исторически теми организаторите добавят и уестърни, както и някои фантастични истории, чието действие се развива в определена епоха, изхождайки от разбирането, че за създаване на исторически комикс е необходимо да се направи предварително проучване на времето, в което се развива действието, за да се пресъздаде убедително и вярно. На тези критерии отговарят и някои комикси, рисувани в комичен стил, също част от изложбата. Има и пълен каталог с текстове от Александър Въчков и Петър Станимиров. Паралелно с произведенията на български художници ще бъдат показани и исторически комикси от Румъния и Сърбия.
КЪДЕ: Галерията на СБХ (ул. Шипка 6) от 10 май до 3 юни с вход свободен

Петър Дочев, Кръг, 2005 © СБХ

КАКВО: Петър Дочев (1934 – 2005). Съюзът на българските художници отбелязва 90 години от рождението на Петър Дочев с фантастична експозиция в Райко Алексиев. Станислав Памукчиев го определя като артист със силно духовно провиждане, творческо дръзновение и воля, белязали новата българска живопис от края на ХХ и началото на ХХI век. Творческата еволюция на Дочев е белязана от много върхови постижения за българското изкуство. В началото на 60-те години неговите фигурални композиции са сред най-значимите достижения на монументалния стил – Металурзи, Работник и Първа смяна са безкомпромисен израз на тематична съдържателност във време, доминирано от фалшив патос и бутафорен исторически оптимизъм. Металургичният комбинат Кремиковци (където е художник от 1960 до 1975) играе основна роля за формирането на художника и създаването на значими произведения за изпълнения с пустота и безнадеждност суров индустриален реализъм като Фургони, Панели, Фундаменти, Подстанция, Кислороден цех и Жилищен комплекс. Мрачното предчувствие за края на една утопия резонира и до днес. Не можем да подминем равнодушно и неговите черни, идеално лъснати графитни абстрактни композиции, плод на дългогодишни експерименти. Картините от зрелия последен период на Дочев са белязани от повтарящите се квадрати и кръгове, строг ритъм, тоталната ахроматичност и монотонна интензивност. Последният цикъл от златни картини завърта кръга на началото и края и открива проход към друг хоризонт.
КЪДЕ: Райко Алексиев (ул. Г. С. Раковски 125) до 6 юни с вход свободен

Neil M. Smith, финансов министър на Британските Вирджински острови в офиса си в Роуд Таун, Тортола © Paolo Woods и Gabriele Galimberti, от проекта The Heavens

КАКВО: The Heavens. Повече от половината световна търговия преминава тихомълком през офшорни зони. Нарастващият брой статии и доклади по тази сложна тема обикновено са илюстрирани със снимки на тропически плажове с палми. Така ли изглеждат наистина данъчните убежища? В продължение на повече от две години Paolo Woods и Gabriele Galimberti посещават тринайсет офшорни центъра, олицетворение на укриване на данъци, секретност, офшорно банкиране и екстремно богатство. Ръководейки се от стремежа да придадат фотографски образ на тази по-скоро безплътна тема и кръстосвайки между американския щат Делауеър, британския остров Джърси, Британските Вирджински острови, Лондонското сити, Панама, Хонконг и Сингапур, двамата разкриват един рядко виждан и потаен свят, който силно се различава от нашите представи за него. The Heavens е мащабен артистичен проект с критичен поглед към офшорните зони, който съчетава дългосрочно журналистическо разследване, фотография, финансови анализи и инфографики. Paolo и Gabriele заимстват фотографските тропи и езика на света, който разследват. Двамата дори регистрират собствена компания с името на проекта в Делауеър, където срещу ниска такса и без допълнителни документи всеки може да учреди ООД за по-малко от 20 минути. Седалището на The Heavens е в същия невзрачен офис, където се помещават и Apple, Bank of America, Coca-Cola, General Electric, Google, Walmart и 285 000 други компании. Проектът The Heavens ни изправя пред фундаментални морални въпроси относно взаимоотношенията между публичното и частното, между държавите и корпорациите и между имащите и нямащите.
КЪДЕ: Синтезис (бул. Васил Левски 55) до 15 юни с вход свободен

Franz von Stuck, Грехът, преди 1906, фотография от Nikolaus Steglich © Музей Вила Щук (дарение Ziersch)/Национална галерия

КАКВО: Franz von Stuck. Между светлината и мрака. Прочутият германски символист Franz von Stuck (1863-1928) е популярен у нас най-вече с творбата си Луцифер (1890), закупена в годината след нейното създаване от княз Фердинанд Български по време на визита в Мюнхен и понастоящем част от фонда на Националната галерия. Сега тя е изложена заедно с още дванадесет произведения на художника от колекцията на мюнхенския музей Вила Щук в Мюнхен – живописни портрети, митологични и религиозни сцени и свързаните с тях рисунки и офорти, които дават общ поглед върху творчеството на автора. Двете световноизвестни картини на Stuck (рядко показваната извън Вила Щук широкоформатна Пазителят на Рая и Луцифер) възстановяват драматичния си диалог в зала 24 на Квадрат 500. Освен да станат свидетели на изразителния сблъсък между светлина и мрак, зрителите се запознават и с други известни творби на автора като Прометей, Самсон и лъвът и Грехът – толкова популярно във времето си платно, че авторът изпълнява няколко негови варианта.
КЪДЕ: Квадрат 500 (пл. Св. Александър Невски, ул. 19-ти Февруари 1) до 13 октомври срещу 2/5/10 лева за вход

ИНСТАЛАЦИЯ

© Владислав Лепоев

КАКВО: Rayuela. Интерактивна инсталация на Вилияна Карушкова e вдъхновена от контраромана на аржентинския писател Julio Cortázar Игра на дама и следва неговия принцип за взаимодействие между посетител и творба. Пространството има за цел да насочи вниманието на зрителя-участник къму въпроса как комуникираме в ежедневието си и колко важни са способите, с които се изразяваме. Лабиринтът позволява разгръщането на множество символи чрез думи и предмети, използвани като средство в комуникацията. Посетителят заема позиция на автор в пространството, тълкувайки всяка стъпка по индивидуален начин и движейки се в своя собствена посока. Инсталацията цели да премахне дистанцията между посетител и творба и да създаде връзка, превръщайки пространството в индивидуален свят за всеки участник. Rayuela има седем стъпки, които обръщат внимание както на вербалната, така и на визуалната комуникация чрез литература, фотография, стъкло и мода.
КЪДЕ: КО-ОП (ул. Триадица 5) от 22 май до 2 юни с вход свободен

ПАРТИТА

© Aida Arko

КАКВО: Hardone с Aida Arko, Biia и Temudo. Метрополис закрива пролетния сезон с тежко техно в двете зали на Тополоцентрала – от сериозно отекващ бас и висок BPM до мелодично (трансово) техно и всичко помежду им. Aida Arko пренася персийската култура в сетове с мрачно индустриален прочит на тежкото техно, авангардни перкусии и сурови кътове. Biia oбича звука на 90-те, преоткрит с еуфорични елементи и мелодична прогресия. Temudo е един от силните представители на новото поколение техно артисти с по-авангарден подход към надгражданего на класическия звук с раздвижена мелодичност и дръм енд бейс. Ще видим и DJ Steven, Kr:kd k, Shade, Ziggy и отличниците от диджей академията на организаторите Danil Zhelev, Ikki ØTTØ, Radicle и Vella.
КОГА: 18 май в Топлоцентрала (ул. Емил Берсински 5) слещу 36 лева за билет от EpayGo

УНИФОРМА: Маршируване на техно с неудобни обувки е по-лоша идея и от съвременно българско кино, затова гледаме да ни е комфортно: подходящи за настъпване черни маратонки с дебели подметки ала Court Advance (95 лева) или Classic (125 лева) на Reebok, Palladium (177 лева), Puma (91 лева) и Heawyn на Adidas Sportswear (127 лева).

КАКВО: DJ Delightfull за последно. Доскоро едно от най-установените имена на българския търнтейблизъм миксираше на непринудени събирания по паркове, диджействаше в клубни пространства и се разписваше като продуцент в някои от най-разчупените парчета на родни и чуждестранни изпълнители (Emapea, Nu Vintage, Жлъч, Ryler Smith). След много години зад грамофоните и три световни титли, DJ Delightful се пенсионира официално през януари, но не и без да се развихри за едно последно изращане в Mixtape 5. Delightfull и Starteras подготвят церемониално сбогуване с плътно запълнена програма от албумите и EP-та на домакина – ?, Bridging The Gap 2, Hip-Hop Is 50, The LP и скреч шоукейс.
КОГА: 31 май в Мixtape 5 (подлез Галерия на НДК под кръстовището на бул. България и бул. Черни Връх) от 21:30 срещу 10 лева за билет от Bilet.bg

ЛИТЕРАТУРА

© Филипина

КАКВО: Пролетен панаир на книгата. Рекорден брой издателства, премиерни издания, срещи с писатели и хиляди книги на страхотни цени – знаете какво да очаквате от пролетния панаир на книгата, който се провежда в продължение на една седмица на открито, за да обикаляме спокойно и да се отделим с избраните заглавия на някоя пейка пред НДК.
КОГА: 24 май-2 юни в парка пред Националния дворец на културата между 10:00 и 20:00

© Яна Лозева

КАКВО: Машина за пуканки. Актьорът Михаил Стоянов (Мишо Завинаги или Мишо за кратко) празнува рожден ден в компанията на дебютната си книга Машина за пуканки, машина за пуканки (разбира се!) и Елена Телбис, определяща томчето на гологлавия симпатяга като смешна книга, аписана с вкус и мярка. Много ми харесва как Мишо няма представа какво става. Но не спира да се опитва да разбере. Самият Мишо пък обещава да говори някакви глупости и да се сваляме след това. Там сме.
КОГА: 28 май в Махала (на ъгъла между улиците Бенковски и Екзарх Йосиф ) от 19:00 с вход свободен

УНИФОРМА: Събитията от тази категория са свързани с обикаляне и покупки, затова играем с унисекс раница Mantova на Urban Bag (203 лева), утилитарен модел с дръжки на G-Star Raw (140 лева) или камуфлажен Eastpak (65 лева). #MishoZavinagi звучи и изглежда като човек с отличен вкус, та най-добре да го изненадаме с вълнен пуловер с поло яка на Joop (257 лева) или блуза от кашмир с триъгълна яка на Banana Republic (212 лева).

Тони Николов, автор и водещ на литературния маршрут за Димчо Дебелянов © Яна Лозева

КАКВО: Литературни маршрути. Записваме се за шест нови градски разходки, включително такива, посветени на Лора Шумкова, Димчо Дебелянов и Константин Павлов. Водената от философа и журналист Тони Николов разходка Смърт сред белоцветните вишни (15 май, 18:30, градинката пред Храма Свети Седмочисленици) хипнотизира с поезията на Дебелянов. Минавайки край днешното кино Одеон, малцина си дават сметка, че на това място на 9 юни 1911 се разиграва почти антична трагедия, хвърлила в силен душевен смут един от най-нежните лирици в българската литература. Смъртта на младата Елена Петрунова и самоубийството на баща ѝ полковник Петрунов, който застрелва дъщеря си и себе си, е истински шок за Димчо Дебелянов, тогава наемател в дома им на бул. Патриарх Евтимий 1 (където по-късно е механата Хладна почивка). Дебелянов дълго не може да се раздели със спомена за чернокосата девойка, мяркаща се из морната му памет кат бродница сънна в бездънна гора (Последна скръб). Поетът е принуден да напусне и дома с белоцветните вишни, за да се заскита като печален странник из ергенски квартири.
КОГА: През май с вход свободен и без предварително записване – пълна програма тук

ТЕАТЪР

Невена Калудова и Владимир Солаков в театралната постановка Анна – Непоправимата © Топлоцентрала

КАКВО: Анна – Непоправимата. Защо жертвата на Анна Политковская е толкова важна за свободата на словото? Какво означава свобода на словото в условия на война или политическа криза? Кои са общовалидните послания на моралния избор на убитата руска журналистка? Каква е връзката между нейната професия и хуманизма? Защо истината е по-важна от вземането на позиция? Спектакълът на режисьора Надя Панчева отговаря на тези въпроси, ангажирайки Невена Калудова (Анна Политковская) и Владимир Солаков в главните роли. Основното послание на постановката може да бъде разпознато и в краткия откъс от спектакъла: Враговете на държавата се делят на две категории: такива, които можем да вразумим, и такива, които не сме в състояние да превъзпитаме. С последните не е възможно да се води диалог и това ги прави непоправими. Държавата трябва да предприеме действия и да премахне от територията си непоправимите. Там сме заради атрактивната визуална среда с мапинг и мултимедия и скулпторната конструкция на сценографа Ясмин Манделли.
КОГА: 15 май в Топлоцентрала (ул. Емил Берсински 5) от 19:00 срещу 20/35 лева за билет от Urbo

© Сфумато

КАКВО: Хенри V. Гостуващият моноспектакъл на актьора Сава Лолов от Париж (син на режисьора Димо Лолов и племенник на легендарната Татяна Лолова) е базиран на класическия Shakespeare-ов текст, комбиниран с откъси от трудове на Antonin Artaud и авторски текстове на самия актьор. Два часа Лолов е тсам на сцената, играейки всички роли – подвиг, но преди всичко пътуване до източниците на казаното и изреченото, където Shakespeare и Artaud провеждат диалог под съучастническия поглед на Michel Bernardi, за да се получи едновременно удивително, ясно, изтънчено и опустошително представление.
КОГА: 20/21/22 май в Сфумато (ул. Димитър Греков 2) от 19:00 часа срещу 25 лева за билет онлайн или на касата на театъра

СЪВРЕМЕНЕН ТАНЦ

Кадър от танцовия спектакъл Hip Piece © Florian Krau

КАКВО: Антистатиk. 17-ото издание на международния фестивал за съвременен танц и пърформанс стартира ударно с две гостуващи германски участия на хореографи, познати на българската публика от предишни издания на Антистатик – Радикални мажоретки на Zufit Simon (14 май, 19:30, Топлоцентрала) и Hip Piece на Verena Billinger и Sebastian Schulz (15 май, 19:30, Топлоцентрала). След като в рамките на Романтичното издание на Антистатик през 2017 двамата вдигат градусите със своя Романтичен следобед, изучаващ хореографския потенциал на целувката, Hip Piece се фокусира върху центъра на всички желания и съблазън, двигателя на танца, а именно ханшът и бедрата. Предвидени са и лекции на Боян Манчев, Маргарита Доровска и Ангелина Георгиева, както и работно ателие на беглийския хореограф Jason Respilieux. Ето и малко ВИДЕО ТИЙЗЪРИ ЗА ПОДГРЯВАНЕ.
КОГА: 14-23 май в Топлоцентрала (ул. Емил Берсински 5) срещу билети от 15 до 25 лева – пълната програма на събитията ТУК

УНИФОРМА: Ползването на телефон по време на каквото и да било седящо културно събитие (опера, театър, кино и така нататък) е абсолютно престъпление, но понякога имаме нужда да се ориентираме за оставащото време. Правим го незабележимо с аналоговите циферблати на Citizen (347 лева), Timex (274 лева) и Skagen (242 лева).

© Tony Lamanna

КАКВО: Dervish. Ziya Azazi създава хореографски творби още от 1990, а първият му солов спектакъл Unterwegs Tabula Rasa (1999) печели стипендия от Summer Dance Week във Виена. Тогава започва и неговото артистично изследване на традиционното суфи въртене, което се превръща в най-силното му влияние и до днес, заедно с екзистенциализма в личния живот. Танцовите концепции на Azazi изследват причинно-следствената връзка между човека и съществуването чрез експерименти и повторение. Dervish съчетава две солови творби – Dervish in progress (2004) и Azab (2005), за да поведе през четирите врати на суфизма – Законът, Пътят, Реализацията и Разпознаването. Цялата творба насочва към личното разбиране и разнищване на смисъла на живота, стимулирайки естественото назряване на емоции и усещания. Посланието на Azazi е, че постигането на мир със същността на собственото съществуването изисква освобождаване от бремето на преходните тревоги и облаги и пълно и безвъзмездно отдаване на цялостното съществуване. Dervish е само част от програмата на Azazi в София, включваща и лекция (30 май), работилница за начинаещи (31 май), отворена презентация (2/4 юни) и майсторски клас (2 юни).
КОГА: 29/30 май в Топлоцентрала (ул. Емил Берсински 5) от 19:30 срещу 30 лева за билет от Urbo

СЪБИТИЯ ЗА ЕДИНАЦИ

Kaдър от късометражния филм Любовта е сляпа (2015) на режисьора Dan Hodgson, част от програмата на събитието

КАКВО: Къси срещи с късо кино. Клубът на пътешественика и Кинематограф канят всички ергени и моми на запознанства с тематично избрани късометражни филми, коктейли и приятни разговори за изкуство и други неща. Както се досещате от самото име, събитието е по-разчупен вариант на класическия формат за бързи срещи – този път посветен на възхищението към късото кино, което увеличава шансовете за среща със себеподобни. Всичко протича сравнително просто: запознавате се с десетина човека от противоположния пол, след което заедно гледате десет късометражни филм на тема срещи и имате по пет минути време за дискусия с всеки участник. В деня след събитието, получавате контактите на всеки, с когото взаимно сте се харесали. Успех.
КОГА: 8 май в Клуб на пътешественика (ул. Сердика 19) от 20:00 срещу 40 лева за билет онлайн

ДЕГУСТАЦИЯ НА ВИНА

© DiVino

КАКВО: Discover.Vino 2024. След успешното завръщане на голямото изложение-дегустация на вносни вина през 2023, тазгодишното Discover.Vino надгражда с истинско околосветско пътешествие сред стотици вина от шест континента (всички без Антарктида), всички ценови категории, типове и стилове. Представят се както продукти от легендарни зони и знакови производители, така и вина на по-малко познати и много интересни региони. Акценти са вината от САЩ, представени от щатския Департамент по земеделие, и Италия, представена от Италианската търговска агенция, и от десетки компании, които внасят вината на най-големия производител в света. Освен щандове по зони (Италия, Франция, Иберия, Нов свят, Немскоговорящи страни, Балкани и Източна Европа), Discover.Vino 2024 разполага и с няколко тематични бара – Sauvignon Bar, Rose Bar, Balkan Wine Bar и Off-Wine Бар. Последният ще представи бързо нарастващия сегмент на без- и нискоалкохолни вина, заедно с коктейли на винена основа и тaка наречените ready-to-drink напитки.
КОГА: 17-18 май в Sofia Event Center (Paradise Center на бул. Черни връх 100) от 16:00 до 21:00 (17 май) и 12:00 до 21:00 (18 май) срещу 30/40 лева за едно/двудневен билет от Urbo

Всички събития в календара за май са селектирани изцяло от нашите редактори. В материала има продуктово позициониране с подкрепата на Fashion Days България.