Клети създания, Любо и още 19 супер филма от Синелибри

Миналата година сме били разумно скромни само с фаталните тринайсет, сега са почти два пъти повече. Boyscout селекцията от програмата на деветото Синелибри включва точно 21 филма с национални премиери, които пристигат директно от фестивалите във Венеция, Локарно, Сан Себастиан и Кан. Кино0литературният фестивал на издателство Колибри набляга на адаптации и биографични филми, галавечери на 14 държави, ретроспекции и специални прожекции, сред които открояваме Процесът на Orson Welles по Franz Kafka – очевиден вдъхновител на настоящото издание на българския фестивал, който се случва под мото Метаморфози. Част от филмите в програмата са толкова нови, че все още нямат официални трейлъри, но нищо – докато навигираме конфликтните застъпвания в програмата, правим един анонс на заглавията, които не трябва да пропускате. Какво* ще гледаме:

*пълна програма с всички филми, прожекции, киносалони, дати и часове в сайта на фестивала

Yorgos Lanthimos (Омарът, Фаворитката, Убийството на свещения елен) отнася конкуренцията за венецианския Златен лъв преди месец със своите Клети създания – стъписващо харизматичен и много сюрреалистичен сай-фай стиймпънк романс за фантастичната еволюция на Bella Baxter (Emma Stone). Младата жена е върната към живота от блестящия неортодоксален учен д-р Godwin Baxter (Willem Dafoe). В жаждата си за нови знания и светски живот, Bella бяга от своя д-р Frankenstein с хитър и покварен адвокат. В това шеметно транконтинентално приключение, необременена с предразсъдъците на своето време Bella става решителна и непоколебима в стремежа да отстоява равенство и свобода и да се еманципира като кралица. Един от най-очакваните и очевидно добри филми на годината е писан от Tony McNamara като виртуозна адаптация на едноименния роман на на Alasdair Gray от 1992. Синелибри премиерата на Клети създания е първата от общо две прожекции на филма за годината, преди да влезе в кината у нас идния януари. 6 октомври в Зала 1 на НДК от 19:00

Страсти в кухнята е от филмите, които не бива да се гледат на празен стомах, за да не доведат до удавяне със слюнка и епикурейска кома. Носителят на наградата за кинорежисура (Tran Anh Hung) от последния фестивал в Кан събира бившите съпрузи Juliette Binoche и Benoît Magimel в историческа романтична драма за уважавана готвачка и виден гастроном и кулинарен шеф, създадена по мотиви от романа Страстният епикуреец на Marcel Rouff от 1924. Създаден сякаш за да бъде запомнем като един от най-важните филми за значението, текстурата и изживяването с добрата храна, Страсти в кухнята разказва за Eugénie (Binoche) и Dodin (Magimel), които повече не могат да се крият зад своя професионализъм и да отричат романтичните чувства помежду си след двайсет години съвместна работа във Франция от края на XIX век. Този стимулиращ всички сетива красив и прочувствен филм изследва природата на желанието в поредица от красиви (и ужасно вкусни) картини. Епикурейци от всички страни, съединявайте се. 7 октомври в Люмиер от 19:00, 8 октомври в Одеон от 19:15, 9 октомври във Френски институт от 18:30, 13 октомври в Дом на киното от 18:45 и 20 октомври във Влайкова от 19:00

Филмов фестивал без Léa Seydoux e като село без начално училище – няма откъде да започнеш. Хипнотичната научнофантастична мелодрама Звярът разказва за съдбата, поличбите, любовта и самотата през историята на двама влюбени (Seydoux и George MacKay), които се срещат отново и отново във времето и пространството (1904. 2014 и 2044), докато не надвисва катастрофа. Филмът на Bertrand Bonello (Сен Лоран, Порнографът, Кома) адаптира повестта Звярът в джунглата на Henry James в изследване на копнежа, обсебването и екзистенциалния страх. 7 октомври в Одеон от 19:00, 12 октомври в Люмиер от 18:30, 13 октомври ВЪВ Френски институт от 18:30, 15 октомври в Дом на киното от 17:30 и 23 октомври във Френски институт от 18:30

Убийците на цветната луна е най-новата гигантски филм на Martin Scorsese, който екранизира бестселър на David Grann в завладяващ меланж от криминална драма, исторически епос и уестърн. Разбира се, с подобаващ актьорски състав в лицето на двама от любимите актьори на режисьора (DiCaprio и De Niro), изключително талантливата Lily Gladstone, Jesse Plemons, Brandon Frazier и други сериозни хора. Тричасовият и отгоре филм на Scorsese разказва за племето осейдж в щата Оклахома, забогатяло от петрол през 20-те години на XX век. Очаквано, неговото благополучие привлича бели пришълци, едри капиталисти, обикновени опортюнисти и организираната престъпност. Когато членове на племето са убити при мистериозни обстоятелства по време на Големия терор, случаят предизвиква голямо разследване на ФБР и разкриване на една от най-мрачните конспирации в американската история. 14/20/27 октомври в Люмиер от 15:30/18:15/18:00, 21/23 октомври в Одеон от 17:00/18:00 и в кината от 20 октомври

François Ozon продължава да дълбае в полето на театралните драми с Престъплението е мое – филм, който събира четири поколения от най-талантливите френски актьори (Nadia Tereszkiewicz, Rebecca Marder, Isabelle Huppert, Fabrice Luchini, André Dussollier, Félix Lefebvre) в криминална комедия с привкус на фарс и елементи на социална критика. Дейстивето в тази свободна адаптация на пиесата Моето престъпление от Georges Berr и Louis Verneuil се развива в Париж през 30-те, когато млада, красива, безпарична и бездарна актриса, е обвинена в убийството на известен продуцент. Подпомогната от най-добрата си приятелка, млада безработна адвокатка, Madlen получава оправдателна присъда, защото деянието е извършено при самоотбрана. Така започва нейният нов живот, белязан от слава и успехи, докато истината не излиза наяве. Забавлявайки се, Ozon осветява механизмите на филмовата и сценичната индустрия и недъзите на правосъдната система в сюжет с превъзходни съставки:  убийство, любовници, провалени актриси, изпитания, женска солидарност, #MeToo и още. 7 октомври във Френски институт от 18:00, 10 октомври в Одеон от 18:30, 12 октомври в Дом на киното от 19:15 и 14 октомври във Влайкова от 17:30

Вероятно един от най-красивите трейлъри напоследък ни ентусиазира силно за тази изящно меланхолична, напоена с тънък хумор и детайлно изпипана мелодрамата на Elise Girard. Сидони в Япония разказва за приключенията на френска писателка в Киото. Докато е на турне за премиера на новата си книга в Япония, Sidonie Perceval (Isabelle Huppert) все още скърби за покойния си съпруг (August Diehl). Разхождайки се из местните светилища и храмове заедно с мистериозния си японски издател (Tsuyoshi Ihara), тя се впуска във вълнуваща афера. Опиянена от неочакваната тръпка и от уханието на японските пролетни цветя, Sidonie ще се опита да загърби миналото. 15 октомври във Френски институт от 19:00 и 29 октомври в Люмиер от 18:00

Албанският режисьор Fatmir Koçi гостува в София, за да представи лично последния си филм Възходът и падението на другаря Зило – изкусна черна комедия по едноименния сатиричен роман на Dritëro Agolli, разказващ за тираничен бюрократ от 70-те и културата на пролетариата. Въпросният другар е начело на най-висшата институция за цензура в Албания. Той нарежда на талантлив писател да напише помпозна реч, засягаща актуални идеологически въпроси. Наблюдавайки как драгарят се издига на политическата сцена, писателят съзнава, че се е превърнал в роб на безскрупулен макиавелист и мегаломан. Абсурдното е, че е влюбен именно в съпругата на тираничния бюрократ. Възходът и падението на другаря Зило е може би най-известната и ценена от критиката творба на Agolli, създадена през 1972 по време на комунистическия режим в АлбанияTworbata e исторически и културен феномен, тъй като по онова време религията е забранена със закон, диктатурата на пролетариата е конституционното оправдание за брутална междукласова борба, а китайската културна революция има дълбоко въздействие върху всеки аспект на обществото. Казано по друг начин, Албания е напълно откъсната и изолирана от останалия свят. Близка тоталитарна история, един вид. 10 октомври в Дом на киното от 19:00 и 14/23 октомври във Влайкова от 19:30/18:15

Franz Rogowski с мустак? А не бе! Италианско-швейцарската историческа драма Любо екранизира романа на Mario Cavatore за размитите граници между доброто и злото. Семейството на Lubo става жертва на организация за генетични експерименти. Принуден да започне нов живот, той създава друго семейство, но призраците от миналото не му дават покой. Ще разбере ли някога какво всъщност се е случило с децата му? Lubo започва да подготвя отмъщение с неочаквани последици. Филмът на Giorgio Diritti идва директно от кинофестивала във Венеция. 9 октомври в Одеон от 18:00, 18/20 октомври във Влайкова от 19:00/19:30 и 26 октомври в Дом на киното от 18:30

В началото на Втората световна война Salvatore Todaro (Pierfrancesco Favino) командва подводница на италианския кралски флот. Екипажът му е въоръжен с кинжали, за да е подготвен за ръкопашен бой в случай на възможност за таран. Една непрогледна нощ през октомври 1940, подводницата се натъква на въоръжен търговски кораб, плаващ с изгасени светлини. След като го потапя, капитанът взема решение, което остава в историята: да спаси 26-те претърпели корабокрушение белгийци, а не да ги остави да се удавят в Атлантическия океан. Капитанът е базиран на истински случай и герои от италианската военна история. 7 октомври в Одеон от 16:30, 9 октомври в Дом на киното от 19:00 и 13 октомври във Влайкова от 19:30

19-годишният модел Deva Cassel получава шанс да докаже дали е прихванала от актьорския талант и харизма на своите прочути родители (Monica Bellucci и Vincent Cassel) в италианската драма Прекрасно лято. Екранизацията по романа на Cesare Pavese разказва за привлекателния модел Amelia (Cassel), която въвежда по-малката си приятелка Ginia (Yile Yara Vianello) в свeта на артистичната бохема, а там, както знаем, влюбването често се оказва неизбежно. Действието във филма на Laura Luchetti се развива в Торино през лятото на 1938 – точно в навечерието на Втората световна война и присъединяването на фашистка Италия към Тристранния пакт. 24 октомври в Одеон от 18:30 и 29 октомври във Влайкова от 17:00

Осем години след като нейният филм Маргьорит и Жулиен е в селекцията на фестивала в Кан, Valérie Donzelli се завръща с психологическата драма Само ние двамата. Blanche (Virginie Efira) среща Grégoire (Melvil Poupaud) и решава, че е попаднала на идеалния мъж. Страстта помежду им е очевидна, скоро се женят и заживяват заедно. Първоначалната идилия обаче бързо се пропуква. Blanche е изолирана от близките си и своята сестра близначка, попадайки в капана на един обсебващ и опасен мъж. Написан съвместно с Audrey Diwan, филмът не се интересува толкова от напрежението и крайния резултат, колкото от механизмите на контрол над другия и способността да нарушиш мълчанието. 8 октомври в Одеон от 17:00, 21 октомври в Люмиер от 19:00, 22 октомври във Влайкова от 19:30, 24 октомври в Дом на киното от 19:00 и 25 октомври във Френски институт от 18:30

Млада жена на име изчезва безследно. Приятелят й се оставя да бъде разпитан от нейния баща и брат. Оказва се, че тя е водила уединен живот със Sander, напълно изолирана от общността. Но приятелят й не казва цялата истина. Поведението на главните действащи лица озадачава зрителя, кара го да се колебае дали изолацията на двойката е била по взаимно съгласие или не, и го провокира да разбере кой всъщност е извършителят на деянието и кой – жертвата. Датската психологическа драма Копенхаген не съществува има награда за най-добра кинематография от фестивала в Гьотеборг и номинация за най-добър скандинавски филм. 25 октомври в Люмиер от 19:00 и 29 октомври в Дом на киното от Дом на киното от 19:00

Пукотевиците в горния трейлър са показателни – не може само фестивално кино, трябва и малко екшън. Операция Наполеон е исландско-германски трилър за млада исландска адвокатка Кристин, въвлечена във водовъртежа на международен заговор, след като получава кадри от останки на самолет, разкрити наскоро след топенето на един от най-големите ледници в Исландия. Въпросният стар германски самолет от Втората световна изважда на светло както безмилостни престъпници, така и упорит заместник-директор на ЦРУ, който вече тайно се е опитвал да премахне останките. Младата адвокатка се излага на голяма опасност, отказвайки да загърби случая, докато не бъде открит ключът за разрешаването на загадката на операция Наполеон. 11 октомври в Дом на киното от 19:15, 13 октомври в Одеон от 21:00, 24 октомври във Френски институт от 18:30 и 27 октомври във Влайкова от 19:30

Синелибри нямаше да е истински кино-литературен фестивал без поне един сериозен биографичен филм за легендарен писател. Първо танцувай осветлява фигурата на Samuel Beckett (Gabriel Byrne): гигантски драматург, поет, романист, носител на Нобелова награда, блуден съпруг, парижки бонвиван у отшелник. Въпреки ежедневните ласкателства, Beckett ясно съзнава своите недостатъци. Режисьорът James Marsh (Теорията на всичко, Човек върху жица) и сценаристът Neil Forsyth са се концентрирали преди всичко върху живота на ирландския писател от периода на участието му в Съпротивата по време на Втората световна до литературния му възход и спечелването на Нобелова награда за литература през 1969. 7 октомври в Дом на киното от 19:00, 16/22 октомври в Люмиер от 18:00/19:00 и 21 октомври във Френски институт от 18:45

 Алма и Оскар е филм за изпепеляващата връзка на художника-експресионист Oskar Kokoschka (1886-1980) с грандамата на виенското общество Alma Mahler (1879-1964), която се превръща в негова муза. Историята накратко: през пролетта на 1912, популярната стс своето постоянно обкръжение от талантлии и гениални мъже овдовяла съпруга на Gustav Mahler се впуска в афера с ужасното дете на виенската артсцена. След време тяхната сладострастна тригодишна връзка започва да застрашава собственото им съществуване. Филмът на Dieter Berner е не само за опасните капани на страстта, но и за силата на изкуството. 11 октомври в Чешки център от 19:00, 18 октомври в Дом на киното от 19:15, 21 октомври във ренски институт от 17:00 и 22/24 октомври в Одеон от 16:30/19:30

Няма да го видим в 3D формат (в какъвто е сниман), но не можем да пропуснем поредния документален портрет на Wim Wenders, който обича да разказва за балерини, музиканти и самия Папа. Анселм е посветен на Anselm Kiefer – един от най-големите съвременни художници и скулптори. Този вълнуващ и изпълнен с благоговение филм за живота и творчеството на артиста преплита минало и настояще, за да осветли източниците на вдъхновение, помогнали за формирането на неговата визионерска вселена. Създателят на картини, фотографии, колосални инсталации и илюстровани книжни артефакти е прочут, но и критикуван за ангажираността си с германския фашизъм и Холокоста, опосредствана от любовта му към поезията на Paul Celan. Използвайки ограничен архивен материал от интервюта, филмът показва работата на Kiefer в целия й гигантизъм, с характерния за твореца конфронтационно трансгресивен и сатиричен маниер. 8 октомври във Влайкова от 17:00, 22 октомври в Одеон от 18:15 и 23 октомври в Дом на киното от 19:15

Традиционната испанска гала на фестивала е посветена на Истории, които не са за разказване. Приключенската екшън комедия на режисьора Cesc Gay се върти около неволното кръстосване на пет комични истории, фокусирани върху емоциите на главните герои. Някои от тях бъркат реалността с желанието, други лъжат повече, отколкото говорят. Тези истории съдържат ситуации на публично унижение, неизповядани тайни, социални предразсъдъци, изневери, ревност и сплетни – преживявания, с които всеки може да се идентифицира. Сардоничната, но в същото време напоена със съчувствие ода за неспособността на хората да управляват собствените си емоции се занимава с всичко, което стои между това, което сме, и онова, в което вярваме. 19 октомври в Люмиер от 19:00, 20/21 октомври в Одеон от 20:00/16:00, 27 октомври в Дом на киното от 19:15 и 28 октомври във Влайкова от 19:30

мистериозната драма Човек очевидно е доста добра, след като има цели осем награди на Японската академия. Действието във филма на на Kei Ishikawa се развива в провинциална Япония. Akira (Satoshi Tsumabuki) работи като адвокат. Един ден той среща бившата си клиентка Rie (Sakura Ando), която го моли да извърши проверка на делата на покойния й съпруг Daisuke (Masataka Kubota). Медитативният разказ на Ishikawa рисува портрет на любовта и загубата, който прелива в в изследване на трайната ни връзка с изгубени от нас хора размисъл за природата на идентичността. Адаптацията по едноименния роман на Keiichiro Hirano е умело съчетание на естетиката на трилъра с фин социален анализ, без да се отклонява от големите метафизични въпроси.24 октомври в Люмиер от 19:00, 27 октомври в Одеон от 20:30 и 28 октомври в Дом на киното от 16:15

Не се учудвайте от странния италиански дублаж в горния трейлър, защото Дворецът идва директно от Венеция, но вече успя да си служи десетки негативни критики. Действието в тази противоречива Черна комедия на Roman Polanski се развива в луксозен швейцарски хотел в Гщаад – величествена сграда с вид на замък, който се отличава с готическа атмосфера и богати, известни и капризни гости. В навечерието на новото хилядолетие, 50-годишният мениджър на хотела прави своеобразна военна проверка на готовността на персонала за посрещането на гостите. Всички трябва да са уверени, че на 2000-та година не означава край на света. Персоналът се подготвя да задоволи всевъзможните претенции на екстравагантните посетители, пищната вечеря започва, но развоят на празненството се оказва непредвидим. Прилича на Идиотският триъгълник, но от AliExpress. 20 октомври в Зала 1 на НДК от 19:00

Създадената през 1962 поредица за антигероя Диаболик наброява над 900 части и има в актива си над 150 милиона реализирани копия в цял свят, превръщайки се в една от най-популярните и най-продаваните комикс серии, създадени в Европа. След няколко филмови адаптации, радио шоу, анимационен телевизионен сериал, видео игри и множество пародии, Antonio Manetti и Marco Manetti се пробват с ДИАБОЛИК: ГИНКО В АТАКА! – силно стилизирана 60-тарска екшън кримка за безмилостния крадец неговата съучастничка, който се изправят срещу решителния инспектор Ginko след дръжка кражба на диамант и бижута. 17 октомври във Френски институт от 18:30

Един непоискан съвет: Orson Welles на голям екран винаги е добра идея. Европейската му корподукция Процесът превръща едноименния роман на Franz Kafka в ужасно красив и много стилен мистериозен трилър за невзрачен чиновник (Anthony Perkins) – арестуван и изправен пред съда за престъпление, което остава неназовано през цялото време. В този абсурден процес, в един параноичен свят на всепроникващо подозрение, личността е захвърлена в смазващия лабиринт на институциите без шанс за спасение. След премиерата си на екран Процесът разединява критиците, но Welles го смята за най-добрия филм, който някога е правил. 14 октомври в Дом на киното от 18:00 и 29 октомври в Одеон от 18:30

Cinelibri продължава до 29 октомври. Пълната програма на фестивала е ТУК. Билети за всички прожекции има в EPAYGO. 30 филма от програмата могат да се гледат и онлайн в NETERRA TV.