LC:M се превръща във все по-мащабно събитие с всеки изминал сезон и това си личи не само по постоянно нарастващия брой участници и посетители, но и по разнообразието от специални събития в програмата на лондонската мъжка модна седмица. Кратки модни филми вече няколко сезона се налагат като един сравнително нов и много достъпен начин за представянето на колекции и въобще послания и естетика на съвременните модни къщи. Един от най-често задаваните въпроси по време на последното събитие London Collections: Men бе дали филмите за мода най-накрая могат да бъдат разглеждани като сериозна платформа за комуникация и дали ефектът им върху продажбите оправдава инвестицията в подобно съдържание. Филмовата вечер в института по съвременни изкуства бе премиера на кратките модни филми на Christopher Raeburn, Nicholas Kirkwood, Matches Fashion, Baartmans & Siegel и River Island. Всичко това бе последвано от дискусия, водена от известния английски филмов критик Jason Solomons, която трябваше да отговори на въпросите за новите формати и способността им да подпомагат налагането на младите марки.
Филмите
Meridian за последната мъжка колекция на Christopher Raeburn шокира приятно със своята невероятна анимация и замисъл и за съжаление не можем да ви го покажем, защото все още не е излязъл онлайн. Паралелният свят на режисьора Thomas Traum обаче е нагледно доказателство за това как технологията може да визуализира абстрактните идеи на един дизайнер по изключително въздействащ начин. Сценарият е труден за описване, но няма как да не споменем покритите с платнища бойни самолети във военна зона, които разкъсват пространството и се превръщат в униформата на модерния градски мъж с характерните за марката нашивки и добре премислени детайли. Според Raeburn най-голямото предимство на модните филми от гледна точка на възвращаемостта е дългия им живот онлайн, който надвишава многократно съществуването на репортажите от традиционните ревюта, освен това са много по-интересно и разнообразно средство за комуникация в рекламни материали, в магазини и онлайн. Основните акценти във видеото следват дългогодишния интерес на Raeburn към военната история и облекло и най-вече към функционалността на дрехите и самите материи, които са сглобени по изключителен начин и са твърде далеч от идеята за буквално интерпретиране на войнишкия силует и камуфлажа.
Още с предишната си колекция Raeburn спечели критиката с практичните си модели и качествени аксесоари като раници, които се сгъват до джобен размер, непромокаеми якета и олекотени бомбъри от мрежести материи, които придават ново значение и естетика на представата за традиционно пилотско яке.
Paul Smith работи с групата Swim Deep, които са автори на саундтрака (Francisco от дебютния им албум Where The Heaven Are We) и се включват като модели в последното модно видео на класическата английска марка. Фотографът и режисьор Harley Weir кара хилавите момчета от квартета да се разхождат бавно и на моменти дори да спринтират през колекцията, в буквален смисъл – Zach бяга по пътя с тъмносин кариран костюм, Cavan се бори с бурята с розова преливаща риза с десен на фламинго, Aussie лети с вълнен шал, а за Higgs остава да само ризата с десен от рибена кост и музикални ноти. Британската музика открай време се чувства комфортно в кампаниите на английските марки: вече няколко сезона Burberry продуцират собствени музикални клипове на групите, които харесват.
Веригата универсални магазини Matches Fashion илюстрира красотата на мъжките колекции за есента и зимата на 2014 с танците на солиста на Royal Ballet Eric Underwood. Концепцията определено не е нещо ново и е развивана няколко пъти през годините, но от инвестицията на търговските вериги в продуцирането на редакционно и маркетингово съдържание можем само да спечелим.
Nicholas Kirkwood представя последната си колекция мъжки обувки по най-добрия възможен начин чрез съпоставката на статичната презентация на фона на семпло видео, което представя отделните модели в движение.
Baartsmans & Siegel набляга на драматични кадри за видеото към колаборацията си с River Island. Ryan Hopkinson разчита на смразяващите погледи, бързите коли, перфектните ризи и сиво-синята гама на съвместната колекция, която ще се появи онлайн и в избрани магазини на River Island през септември.
Извън програмата на филмовата вечер си струва да обърнем внимание и на palmer//harding, които повтарят опита си от миналия сезон с ново видео на Cecilie Harris. Краткото филмче е директно кръвосмешение между мечтите за по-елегантна естетика на Men’s Health и реалността на класните списания като Fantastic Man, в което участват олимпийския шампион по гимнастика Sam Oldham и моделът Оliver Jones. Видеото позволява на дизайнерите да демонстрират по-добре специалната материя на базата на пяна и фолио, с която са направени някои ризи и страхотното оранжево яке към края. Интересната материя застава така, както прецените – с други думи, можете да забравите за ципове и копчета.
Дискусията
Участниците: филмовите режисьори Kathryn Ferguson и Sean Frank, Christopher Raeburn, онлайн модният редактор на английското GQ Nick Carvell и Marie Schuller от SHOWstudio.
Модните филми трябва да бъдат приемани много сериозни както от критиката, така и от артистичното общество по света. Преди всичко публиката трябва да се чувства емоционално ангажирана с представяните продукти и идеи. Наличието на история и сюжет помага на хората да вникнат по-лесно в концепцията на дрехите и самата марка, освен това ги асоциира с нови, вълнуващи и вдъхновяващи неща. – Marie Schuler
Освен красиви, мъжките дрехи трябва да бъдат задължително функционални и удобни. Каталозите обикновено са прерасни, но когато видя дрехата в движение и лекотата, с която се носи, преживяването е съвсем различно. Понякога дамските колекции например изглеждат много по-добре на подиума или на витрина, но мъжете се впечатляват повече от дрехи в движение, особено ако могат да преценят и качеството, поне на пръв поглед. Всичко е в движението! – Nick Carvell
Макар и да изглежда рисковано на пръв поглед, модните марки все повече се доверяват на различни артисти, които са способни да представят колекциите им по съвсем различен и иновативен начин. В повечето случай свободата на режисьорите води до изумителни резултати. Основният недостатък на кратките продукции е невъзможността да се разгърне дълбока сюжетна линия. Въпреки това добрият моден филм грабва вниманието на публиката почти моментално. – Sam Frank
Възхитена съм от нарастващия брой режисьори, които преминават смело границите на различните медийни формати (списания и реклами) и предпочитат да се занимават с по-иновативни кратки повествования под формата на видео. Отделно си мисля, че списанията най-накрая трябва да станат по-отворени към видео продукцията и да признаят нейните предимства пред статичните изображения. Така или иначе много млади дизайнери започват да продуцират видео към своите колекции, защото не могат да си позволят разходите по организирането на ревю или презентация. По този начин обаче често успяват да привлекат по-голямо внимание към своята работа. Филмите се запечатват като образи в главата на зрителите много повече от рекламните кампании или традиционните ревюта, освен това могат да бъдат споделяни лавинообразно в интернет. – Kathryn Ferguson
Що се касае до социалните мрежи, хората обсъждат и харесват само това, което наистина ги впечатлява. Ако видеото е интересно и провокативно, няма никакво значение дали сте използвали най-новата камера или разчитате на видео обработващата аппликация на своя телефон. Това е едновременно лошо за професионалистите в индустрията и хубаво за всички останали, които могат да направят свои моден филм. – Marie Schuler