25 супер заглавия от 26-ия София Филм Фест

Живеем във времена, в които един от членовете на журито на започващия днес София Филм Фест трябва да воюва в Украйна, вместо да представя последния си изстрадан филм в столицата. И докато Олег Сенцов защитава дома си, 26-ото (отново хибридно) издание на най-престижния и голям филмов фестивал у нас призовава за мир и атакува с масивна програма от над 80 заглавия на голям екран и онлайн. Какво ще гледаме:

Последният филм на Claide Denis е толкова нов, че все още няма официален трейлър и пристига в София със Сребърна мечка от конкурсната програма на Берлинале. След световната си премиера в немската столица, СФФ е едва вторият фестивал, който организира прожекции на Двете страни на острието и открива тазгодишното си издание именно с него. Главните роли са поверени на приятели и съмишленици, с които Denis работи неколкократно през годините – Juliette Binoche и Vincent Lindon. Сюжетът проследява отношенията в семейна двойка, която има стабилна връзка в продължение на десетилетие. Но така изглежда реалността на пръв поглед. Оказва се, че Sara (Binoche) съвсем не е безразлична към най-добрия приятел на своя съпруг Jean (Lindon). Заформа се типичен любовен триъгълник, който бързо излиза извън контрол. Двете страни на острието е третият филм, по който Denis работи заедно с известната писателка Christine Angot след Слънцето в нас (2017) и късометражния Това е последователността (2014). Зала 1 на НДК на 10 март от 19:00, Дом на киното на 11 март от 20:30, Френски институт – Кино Славейков на 12 март от 20:30, G8 на 13 март от 16:00, Евро синема на 14 март от 20:00, Сине гранд на 25 март от 19:30, Влайкова на 27 март от 17:00 и Одеон на 30 март от 20:30.

Японският режисьор Ryusuke Hamaguchi създава един от най-проникновените, красиви и смислени филми на последното десетилетие. Тричасовият шедьовър по Haruki Murakami разказва за актьора и театрален режисьор Yūsuke Kafuku (този фантастичен, този великолепен Hidetoshi Nishijma, поставящ всички колеги на колене) с проблематичен брак и съпруга, която умира трагично рано-рано във филма. Две години по-късно, Kafuku бори скръбта с постановка на Вуйчо Ваньо в Хирошима. Там се запознава и с младата Misaki (Toko Mиura), наета да бъде негов шофьор. Самата тя също има за какво да скърби и макар двамата да са пределно различни един от друг, Yūsuke и Misaki вървят заедно по пътя към приемане на миналото. Карай колата ми е низ от театрални репетиции, пътувания с автомобил и непрекъснати разговори, които се разгръщат красиво без да отегчават нито за миг през цялото 180-минутно времетраене. Поетичната драма на Hamaguchi не дава категорични отговори на въпросите, повдигати от разкриването на мистериозната същност на своите протагонисти. Вместо това, Карай колата ми действа не просто като обикновено пътешествие към себепознанието, а като медитация върху пропилените възможности, изгубеното време и смисъла да продължиш да живееш дори след най-голямата трагедия. Люмиер на 19 март от 19:30, G8 на 21 март от 20:00, Одеон на 24 март от 19:00, Дом на киното на 26 март от 20:15, Сине гранд на 27 март от 19:30, Влайкова на 30 март от 19:00 и Дом на киното на 2 април от 14:30

Какво се случва, когато решите да се потопите в история за самотно момиче, секс с автомобили и неописуеми моменти на спонтанен ужас? Феноменалният телесен хорър на Julia Ducournau е необикновена Златна палма, която разбива всички очаквания и действа подкожно, смущаващо, вълнуващо, възбуждащо и дори физически неприятно. Дългоочакваният наследник на нейния пълнометражен дебют Raw от 2016 разказва за младата серийна убийца Alexia (брутална актьорска игра на дебютантката Agathe Rousselle), която развива необикновенa сексуална мания към насилие и автомобили след тежка катастрофа като дете и се мъчи да намери ново семейство на най-необичайните места. Опитите за резюме на кървавия сценарий само развалят удоволствието и откровения шок от непрекъснатите сюрреалистични епизоди и странно добрия баланс между отблъскващи моменти и тиха нежност. Паралелите с Cronenbergh са неизбежни, но и ненужни, защото Титан е високооктанова проба авторско и много екстремно кино със забележителна атмосфера, помитаща музика, необуздано насилие и противоречиво въздействащ характер, способен да провокира цялата палитра от зрителски емоции дори в една и съща сцена. Влайкова на 18 март от 19:00, G8 на 22 март от 20:45, Люмиер на 23 март от 20:30, Евро синема на 24 март от 19:45, Сине гранд на 26 март от 19:30, Одеон на 27 март от 20.30 и Дом на киното на 29 март от 20:30

Изгледайте горния трейлър, посмейте се доволно и ще разберете веднага защо се вълнуваме за новата комедийна фентъзи драма от създателя на феноменалния Парад (2011). Сръбският режисьор и сценарист Сърджан Драгоевич (Не сме ангели 1 и 2) се завръща обещаващо с три истории за три божии чудеса в средновековния смисъл на думата, които се случват на герои, живеещи в посткомунистическо общество, завърнало се към християнството след половин век атеизъм. В Небеса, Стоян (Горан Навоец) простодушен добряк, който се сдобива с искрящ ореол след инцидент в дома си и бързо се превръща с местна атракция и светец по неволя. Твърдоглавата му жена Nada (Ксения Маринкович) въобще не е поласкана от допълнителното внимание на съседите, а многобройните опити не могат да върнат Стоян към старото му незабележимо Аз. Днешните общества приличат на езическите от времето на ранното християнство, когато идолите от комунизма съжителстват с новата религия. Тази процъфтяваща среда, изпълнена със суеверия, фундаментално неразбиране на вярата и преувеличения, често води до комични и трагични ситуации в живота на шестимата герои и техните съдби от 1993, през 2001 до 2026. Одеон на 16 март от 20:30 и G8 на 17 март от 20:45

Стискайте палци на режисьора Олег Сенцов (Играч, Номера) да оцелее в защитата на своята родина и гледайте неговия филм Носорог. В индустриален провинциален град в Украйна през 90-те, агресивен млад хулиган се е превърнал в жесток престъпник с много изпитания в семейния и любовния си живот. Преходът от постсъветските времена на едно безмилостно общество превръща Носорог в лидер на местната банда, но възходът му няма как да не мине без опустошителни жертви. Навлизайки все по-дълбоко в рушащия се около него свят, Носорог е разкъсван от вътрешен конфликт – дали ще успее да намери изкупление, преди да е станало прекалено късно? Люмиер на 16 март от 20:30 и Дом на киното на 19 март от 20:30

Украинският хирург Серхий е заловен от руските войски в зоната на конфликта в Източна Украйна. Докато е в плен, той е изложен на ужасяващи сцени на унижение, насилие и безразличие към човешкия живот. След освобождаването си се завръща в удобния си средностатистически апартамент и се опитва да намери смисъл в живота, като възстанови отношенията с дъщеря си и бившата си съпруга. Серхий се учи как отново да бъде човек, как да бъде баща, който помага на дъщеря си, която се нуждае от любов и подкрепа. Отражение-то на Валентин Васянович (Ниво на черното, Атлантида) е болезнено актуално. Одеон на 15 март от 20:30, Евро синема на 17 март от 19:45 и Дом на киното на 29 март от 18:00

Името на Nathalie Biancheri е познато на българската публика покрай участието на нейните късометражни филми в предишни издания на фестивала и специалнатата награда на журито на 24-ия СФФ за пълнометражния дебют Среднощно (Nocturnal) през 2020. Провокативният Вълк също минава през София като проект на 15-ото издание на копродукционния пазар София Мийтингс 2018. Jacob (George MacKay) живее с вярата, че е вълк, затворен в човешко тяло. Така си и живее, спи и яде, за ужас на своето семейство. Изпратен в специална клиника за лечение на усещането за животинска същност, той и останалите пациенти са подложени на екстремни форми на терапии. Когато среща тайнствената дива котка (Lily-Rose Depp), приятелството им се развива в неустоимо привличане, изправено пред сериозно предизвикателство – трябва ли да се откаже от истинската си същност в името на любовта? Дом на киното на 16 нарт от 20:30 и на 17 март от 15:30

Новият филм на Sean Baker (Проектът Флорида, Мандарина) затвърждава неговата репутация на специалист в разказването на човешки истории за симпатични и борещи се да оцеляват маргинали. Червената ракета се върти около изхабената порнозвезда Mikey Saber (забележителна роля на Simon Rex), който се прибира обратно в родния си град в Тексас, за да се сближи с отчуждената си съпръга (Bree Elrod) и да пробва още веднъж да започне отначало, след като се е озовал безброй пъти в задънена улица. Никой не го обича, нито пък иска да го види или да участва в някоя от постоянните му схеми за бързо забогатяване. Обаятелната му харизма обаче действа безпогрешно в сърцето на филм, направен и с жестоко чувство за хумор, но без Baker да осъжда своя протагонист, нито пък да пада в капанa на неговия нарцисизъм. Внимателното изследване на темите за любовта, семейството, приятелството и експлоатацията държи здраво до самия финал. Дом на киното на 19 март от 17:30, Люмиер на 20 март от 17:30, Одеон на 21 март от 20:30 и Сине гранд на 22 март от 19:30

Бракът на принцеса Diana и принц Charles отдавна е охладнял. Въпреки че слуховете за изневери и развод стават все повече, за коледните празници в имението на кралицата в Сандригaм е обявено примирие. Всички ядат, пият и стрелят по време на лов. Diana обаче е заета да си представя какво можеше да се случи през тези няколко съдбоносни дни. Спенсър е измислена приказка, която си струва заради великолепното превъплъщения на Kristen Stewart, стегнатия сценарий на Steven Knight, режисурата на Pablo Larrain (Джаки) и далновидното решение да наема Jonny Greenwood от Radiohead за феноменалната партитура с оригинална музика. Сине гранд на 18 март от 19:30, Одеон на 19 март от 20:30, Евро синема на 21 март от 19:30, Дом на киното на 22 март от 20:30, Люмиер на 23 март от 18:00

Някъде в планините на Косово, Милица живее заедно със своите майка и дядо. Когато слънцето залезе, семейството се барикадира в къщата, уплашено от звука на ужасите, долитащ от околната гъста гора. Дали страхът в обсадената къща е отглас от времето на войната, или е плод на въображението на обитателите, въпреки присъствието на международните сили за сигурност в региона? Мрак на сръбския кинорежисьор Душан Милич (Ягода в супермаркета, Гуча, Травелатор) е колкото камерно-клаустрофобична, толкова и многопластова история за едно от последните сръбски семейства от обезселено селце в Косово в началото на хилядолетието. Люмиер на 11 март от 20:30, Дом на киното на 12 март от 20:00, Влайкова на 13 март от 17:00, Евро синема на 15 март от 20:00, Френски институт – Кино Слайков на 19 март от 18:30, G8 на 20 март от 15:00 и Одеон на 29 март от 20:30

Бърлогата на Beatrice Baldacci ни среща с току-що навършилия осемнайсет Giulio (Lorenzo Aloi), който живее в провинцията със своите родители. Очертава му се още едно скучно лято без да напуска дома си. Но ненадейно в необитаемата от години съседна къща пристига Lia (Irene Vetere) – дръзко, нацупено и интровертно двайсетгодишно момиче, което въвлича Giulio във все по-опасни игри. Какво крие Lia и защо никой друг освен нея няма право да влиза в старата изоставена къща? Дом на киното на 14 март от 18:00 и на 15 март от 10:30

Историята във втория игрален филм на Jan Pawel Matuszyński (Последното семейство) се развива през 1983 в Полша, когато военното положение, въведено от комунистическите власти с цел потискане на Солидарност все още е в сила. След като е арестуван и жестоко пребит от полицията, синът на опозиционна поетеса умира след двудневна агония. Единственият свидетел на фаталния побой е един от колегите му – Jurek Popile (Tomasz Ziętek), който решава да се бори за справедливост и да свидетелства срещу полицията. Първоначално държавният апарат и тамошното МВР омаловажава случая. Но когато десетки хиляди тръгват по улиците на Варшава след ковчега на Przemyk, властите решават да използват целия си апарат от тайни служби, милиция, медии и съдилища срещу свидетеля и майката на покойника, за да ги дискредитират. Не оставяй следи е тазгодишното полско предложение за чуждестранен Оскар. Дом на киното на 20 март от 20:00, Одеон на 22 март от 20:00 и G8 на 24 март от 20:00

А24 се подписват само под странни, идиотски, страшни и дяволски оригинални филми като Агнец. Нещастна семейна двойка, загубила единственото си дете, живее в отдалечена ферма за овце в Исландия и линее от незаличимия отпечатък на тихата скръб на фона с помощта на напрегната работа и натоварен график. Драмата започва със странно посещение на дух в обора, което плаши животните: една овца забременява с причудлив животинско-човешки хибрид и бедната, покрусена Maria (Noomi Rapace) се привързва силно към това същество, като го кръщава на името на мъртвата си дъщеря. Исландският режисьор Valdimar Jóhannsson дебютира абсолютно хладнокръвно с предизвикателен хорър-фентъзи филм, напомнящ на Анет, но в различен асект. Евро синема на 12 март от 19:30 и Дом на киното на 13 март от 17:30 и Одеон на 19 март от 18:00

Призови ме с твоето име като се върна в затвора? В следвоенна Германия Hans (Franz Rogowsk) попада в затвора отново и отново, защото е хомосексуален. Освобождението на страната от съюзниците явно не важи за всички. Единствената стабилна връзка в живота му е с дългогодишния му съкилийник Viktor (Georg Friedrich), който е осъден за убийство. Това, което започва като отвращение, се превръща в любов. Сюжетът на Великата свобода е вдъхновена от реални събития за германски хомосексуалисти, които са освободени от концлагерите, само за да бъдат прехвърлени в затвора. Красивият филм на Sebastian Meise (Натюрморт) разказва за изпепеляваща любов в лицето на несправедливостта. Люмиер на 19 март от 14:00, Дом на киното на 25 март от 20:00 и Сине гранд на 27 март от 17:00

Ударното дуо Kornél Mundruczó и Kata Wéber (Белият бог, Фрагменти от портрета на една жена) се завръща с епична драма за три поколения от едно семейство (от сюрреалистичния спомен за Втората световна до съвременен Берлин), които не могат да осъзнаят миналото си в общество, продължаващо да лекува историческите рани. Подобно на водата, която свързва епизодите в този триптих, паметта и идентичността са променливи и начинът, по който се отнасяме към тях, може да ни унищожи или спаси. Докато травмите от миналото намират нов израз в настоящето, семейството в Еволюция гледа към едно по-обнадеждаващо бъдеще. Одеон на 12 март от 18:00 и Дом на киното на 3 април от 20:30

Поредната мрачна елегия в късната кариера на Paul Schrader разказва за лежал в затвора бивш военен надзирател и настоящ професионален, но предпазлив и дребен комарджия William Tell (Oscar Isaac), който се опитва да изкупи част от своите грехове. Своеобразният компаньон на First Reformed от 2017 е посветен на изтормозен мъж, който записва и споделя зад кадър своите мисли и съжаления, като същевременно се опитва да намери утеха в компанията на млад объркан бродник Cirk (Tye Sheridan) и печена, но меланхолична жена-спонсор La Linda (Tiffany Haddish). Монотонното съществуване на тройката е разбудено не само от целта да се представят добре в регионалните турнири по покер, но и от желанието да постигнат смирение със самите себе си, независимо от цената и неизбежната кръв по ръцете. Комарджията се помни най-вече заради сдържаното, но богато нюансирано превъплъщение на отличния Isaac и аха-да-стане-david-lynch атмосфера на Schrader – майстор в изграждането на фатално романтични коди за обречени антигерои. Зала 1 на НДК на 19 март от 18:30, Сине гранд на 20 март от 17:00, Люмиер на 21 март от 20:30, G8 на 22 март от 18:30, Евро синема на 23 март от 18:00, Одеон на 27 март от 18:00, Дом на киното на 28 март от 20:30

Radu Jude е необикновено интелигентен режисьор и визионер, откритие на София Мийтингс преди десетилетие и представил почти всичките си игрални филми на СФФ. Новият сатиричен триптих на румънския режисьор съвсем заслужено печели Златна мечка за най-добър филм на Берлинале още на ниво оригинално име. Шегата настрана, Каръшко чукане или шантаво порно проследява несгодите на детска учителка, чиито кариера и репутации са сериозно застрашени от изтеклно домашно порно с нейно участие. Смелата Emi (Katia Pascariu) обаче отказва да се поддаде на обществения натиск, въпреки сериозната опасност да се окаже изкупителна жертва за чужди грехове. Трагикомичният абсурд на обществените морализатори е подходяща мишена за Jude и неговия талант да създава различни жанрови експерименти. Фокусът попада върху румънското общество, но сатиризирането на повсеместното лицемерие и колективната истерия се простира отвъд националните граници. Одеон на 12 март от 20:30 и G8 на 16 март от 21:00

Аутфит изглежда като приличен гангстерски филм, който се възползва максимално от постоянните майсторски класове на Mark Rylance където и да се появи. Режисьорският дебют на Graham Moore (Оскар за сценария на Игра на кодове) разказва за английски шивач, който бяга от лична трагедия в родината си, за да се установи в Чикаго от средата на 50-те. Причината за неговия успех и привидно спокойствие се дължи отчасти на една черна кутия и покровителството от местните гангстери. Една нощ обаче двама убийци почукват на вратата на шивача с молба за услуга, за да го забъркат в смъртоносна игра на заблуди, лъжи и убийства. Одеон на 11 март от 18:00, Сине гранд на 19 март от 17:00 и Люмиер на 22 март от 18:00

Кой бихте били, ако можехте да избирате? Младата Ines (Victoria Carmen Sonne) получава неочакван шанс да разбере и се възползва. По време на пътуване с приятеля си (Mikkel Boe Følsgaard) до Северна Норвегия Ines случайно се запознава със съблазнителната японка Maria (Nagisa Morimoto). Срещата завършва смъртоносно в суровата пустош, но се превръща в ново начало за Ines, която се оказва под чуждо име в далечната и непозната Осака. Визитна картичка я отвежда дълбоко в лабиринта на паралелен свят, където самоличностите се променят. Един от редовните посетители обаче се оказва също толкова обсебен от изчезналата Mari, колкото и самата Ines. Мис Осака е вторият пълнометражен филм на датския режисьор Daniel Dencik след Златният бряг от 2015. Дом на киното на 15 март от 18:00 и на 16 март от 13:00

Японският филм Да разсмееш дявола на режисьора Ryuichi Mino (Фермата Рожин) разказва за наивен идеалист, който извършва ужасно престъпление, за да защити майка си и по-малката си сестра от жестоко домашно насилие. Kazuma (Shuhei Handa) има голямо сърце. Заради едно свое необратимо решение той е принуден да живее в дом за пробация. Започва работа във фабрика за скрап, за да получи квалификация, да си намери нормална работа и да учи в университет. Уви, нашето момче трябва да се научи на търпение и да докаже, че е способен да живее нормално, въпреки че всички го наричат Г-н Убиец. Дом на киното на 13 март от 15:00 и G8 на 20 март от 17:30

В центъра на Балканите, след дългогодишната битка за независимост на Косово, три енергични млади жени си представят по-различно бъдеще за родината. Сърцата им са пълни с мечти, но като че ли всяка води към задънена улица. Задушени от дискриминацията и насилието в тяхното отдалечено село, трите героини решават да сформират банда, за да отмъстят на всички, които са ги наранили, същевременно търсейки причината за всичките си несполуки и неосъществени желания. Хълмът на лъвиците e забележителен режисьорски дебют на едва 20-годишната родена в Косово, но живееща във Франция Luàna Bajrami, която започва кариерата си като актриса в телевизионни и филмови проекти като Портрет на момиче в пламъци (2019) на Céline Sciamma, преди да дебютира със собствен пълнометражен филм. Одеон на 14 март от 18:30 и G8 на 15 март от 19:00

Комедийната драма На път разказва за четиричленно семейство, което се движи през живописен, планински пейзаж в Иран. По-големият брат е зад волана, до него е притеснената му майка, а отзад бащата със счупен крак не спира да се кара на младия си и дързък син. Но скоро става ясно, че това не е обикновена семейна разходка. Забележително зрелият дебют на режисьора Panah Panahi (син на известния режисьор Jafar Panahi) демонстрира необикновен усет в улавянето на динамиката на семейните отношения – от дълбоки прояви на любов до ожесточени спорове, от хумористични моменти до силно болезнени такива. Одеон на 22 март от 18:00 и Дом на киното на 26 март от 18:15

Pat Pitsenbarger (Udo Kier) е ексцентричен бивш фризьор, който живее в Сандъски, щата Охайо. Най-добрият стилист на всички светски персони преди години се отегчава до смърт в скучен старчески дом. След като е изгубил партньора си, къщата и скъпото си, Pat почти се е предал. В завещанието на наскоро починалата му бивша най-добра приятелка обаче има желание именно той да направи нейната последна прическа. Въпреки че не е забравил старите вражди, Pat бяга от старческия дом, за да потегли на епично пътешествие и среща с духовете на отминалия му живот. Освен фантастичния Udo Kier, в Лебедова песен участват още Jennifer Coolidge и Linda Evans. Режисьор е Todd Stephens. Люмиер на 18 март от 18:00, Одеон на 23 март от 20:30 и Дом на киното на 28 март от 18:30

Джейн Бъркин според Шарлот Генсбур е режисьорският дебют на известната актриса, певица и дъщеря на Serge Gainsbourg, която решава да разкаже за отношенията със своята майка, но и да се сближат още повече. В продължение на почти три години Charlotte следва неотлъчно Jane по концерти, в апартамента и семейната къща в Бретан в компанията на оператор или само със своята собствена малка камера. Интимният характер на този документален и много спокоен портрет помага на дъщерята да въвлече своята майка в разговори, които постепенно свалят защитните им бариери и създават пространство за развитието и установяване на една съвсем нова близост и връзка помежду им. Френски институт – Кино Славейков на 18 март от 18:30, Евро синема на 19 март от 16:00 и Дом на киното на 3 април от 18:30

Вкусно, но не с Ути Бъчваров и далеч-далеч от територията на авантюристичната кухня в България. През 1789, непосредствено преди Френската революция, гастрономията е запазена изцяло за аристокрацията, а престижът на всеки благороднически дом зависи от качеството на неговата трапеза. Когато един талантлив, но горделив готвач сервира неодобрено свое ястие за гостите на егоцентричен херцог, последствията са жестоки и той незабавно е уволнен. Нараненото му его го запраща директно към местната гостилница, посещавана рядко от пътници и сервираща предимно зеленчукова супа. Появата на згадъчна жена, готова да си плати, за да чиракува, поставя началото на забавна история за (кулинарна) страст, обучение и отмъщение. Френски институт – Кино Славейков на 11 март от 19:00, Евро синема на 12 март от 17:00, G8 на 23 март от 18:15, Дом на киното на 24 март от 20:30, Сине гранд на 29 март от 19:30, Одеон на 30 март от 18:00 и Влайкова на 31 март от 20:00

София Филм Фест продължава до 31 септември. Пълна програма, билети и повече информация има ТУК.