Едно е сигурно. Българските филмови фестивали ще съществуват дори и след края на света. Това е изводът от последните няколко години, а и от настоящата натоварена кино есен, която започна още в края на август с Master of Art и продължава с дебютните издания на Sofia Documental и Родопи филм фест и Cinelibri в началото на октомври.
Междувременно покриваме и още добри заглавия от есенната програма на София филм фест: втора част от юбилейното издание на фестивала, която допълва добрите впечатления от мартенската панорама със световни филми, представени лично от своите режисьори, ретроспективи на Lech Kowalski, Andres Veiel и Mika Kaurismäki, селекция от късометражни творби на Теодор Ушев и други хитове и ретро:
Дълбоко в горите на Пиемонт, група 70-80-годишни мъже търсят изключително редките и скъпи бели трюфели, които – въпреки усилията на съвременните технологии – остават неподвластни на опитите за култивиране. Търсачите се ръководят от носовете на своите ценни тренирани кучета. Те живеят простичък живот, извън забързаното градско ежедневие, в хармония с верните им животни и с прекрасната природа. Те не разчитат на телефони и интернет, а на директно общуване (буквално) намират своята прехрана благодарение на предавани през поколенията умения и тайни. Michael Dweck и Gregory Kershaw създават документалното визуално пиршество Ловци на трюфели като тънко изследване на унищожителното влияние на климатичните промени и обезлесяването върху вековна традиция не по назидателен, а по много красив начин в чест на човешкия дух и богатия пълноценен живот. В Дом на киното на 28 септември от 18:30
Joseph Beuys е човекът с шапката, автор на абстрактния шедьовър Мазен ъгъл и въобще артист с голям принос към движението Флуксус, работил с различни изразни средства като хепънинг, пърформанс, инсталации, скултури и графично изкуство. Тридесет години след смъртта му, той се приема не само като новатор, но и като творец, изпреварил времето си. Един от най-влиятелните артисти на своето поколение е първият германски творец със самостоятелна изложба в нюйоркския музей Guggenheim, докато в родината му неговите творби все още са наричани най-скъпият боклук на всички времена. Запитан дали е безразличен към подобни коментари, той отговаря: Да. Аз искам да разширя възприятията на хората. Бойс на режисьора Andreas Veiel е хроника и неконвенционален, но много интимен портрет на човека, неговото изкуство и идеи и тяхното влияние върху света посредством неизвестни досега аудио и видео архиви. В Одеон на 15 септември от 18:00
Аристократичният земевладелец Николай внимателно подбира гостите за коледната вечеря в своето имение. Там те разговарят за правилната форма на власт на фона на политическата импотентност, прогреса, морала, смъртта и Антихриста. С разгорещяването на дискусията културните различия стават все по-очевидни и напрежението се покачва. Накрая всички се превръщат в жертва на собствените си доводи. Имението на Cristi Puiu е сложна, но безкомпормисна критика на нашето време по мотиви от текст на руския философ Владимир Соловьов. В Дом на киното на 18 септември от 17:00 и Одеон на 19 септември от 19:00
Колко далече бихте стигнали в търсене на истинската любов? След 20 години и успешна кариера в САЩ, 38-годишният неврохирург Márta Vizy (Natasa Stork) се завръща импулсивно в Унгария, за да потърси колегата си János (Viktor Bodó). Двамата са имали кратка, но наситена афера връзка по време на медицинска конференция в Ню Джърси, но когато тя го открива в Будапеща, той твърди, че никога не са се срещали. Уверена в себе си, Márta започва нов живот, работи в местната болница, наема aпартамент и започва да следи любимия си мъж. Изведнъж тя започва да се съмнява във възприятията си за реалността. Дали е жертва на сложна измама, или нейната мания я е хванала в капана на илюзиите? Приготовления да бъдем заедно за неопределен период от време е вторият пълнометражен филм на Lili Horvát. В Дом на киното на 22 септември от 20:30 и Одеон на 23 септември от 18:30
Танйствен и смъртоносен розов облак надвисва над света, принуждавайки всеки да си стои вкъщи. Giovana (Renata de Lélis) е затворена в един апартамент с Yago (Eduardo Mendonça), с когото са се запознали на парти предишната вечер. Докато чакат облака да отмине, двамата трябва да разчитат един на друг и да се преоткрият като двойка. И докато месеците си минават и цялата планета е под карантина, Giovana и Yago трябва да преодолеят различията, които заплашват да ги разделят. Розовият облак е амбициозен дебют на бразилката Iuli Gerbase като режисьор и сценарист, чието действие изследва човешките взаимоотнощения пренася в алтернативна реалност, задушена от хватката на карантината. Всяка прилика с действителни събития е напълно случайна, тъй като е сниман още през 2019. В Люмиер на 16 септември от 20:30 и Дом на киното на 18/19 септември от 18:00/15:30
Босна, юли 1995. Aida е преводач на мироопазващите сили в Сребреница. Когато сръбската армия превзема града, нейното семейство е сред хилядите жители, които търсят подслон в лагера на ООН. Като участник в преговорите, Aida има достъп до жизненоважна информация, която трябва да преведе. Пред какво са изправени нейното семейство и нейният народ – избавление или смърт? Режисираната и написана от Jasmila Žbanić Quo Vadis, Аида? има номинация за най-добър международен филм от последните Оскари. В Одеон на 18 септември от 18:00
Сатанинско танго е невероятен филм и пълнокръвно олицетворение на думата епика. Зашеметяващата черна комедия на необикновения режисьор Béla Tarr разказва за края на комунизма в Унгария в продължение на цели седем часа и половина. Дванайсетте епизода в тази знаковата адаптация на новелата на László Krasznahorkai се въртят около живота на безименни персонажи, живеещи сред изоставена селскостопанска техника и загубили всички ценности, които да придадат смисъл на съществуването им. Има само едно нещо, което може да ги освободи от това чувство на унищожение – желанието да избягат. Всеки един от колоритните герои прави жалки планове да се измъкне, но фаталната липса на самочувствие ги прави напълно неспособни да ги осъществят. Нужен е Месия, който не само да опрости греховете им, но и да ги отведе от мизерното им ежедневие и да ги спаси от калното море, което наводнява всичко наоколо. В такива обстоятелства винаги ще се намери някой фалшив пророк, който да обещае светло бъдеще за 800 дни или колкото там му хрумне. В Дом на киното на 18 септември от 22:00
Освен В настроение за любов, има още доста класики в програмата на фестивала, които си заслужават гледането на голям екран. Дневна красавица на Luis Buñuel разказва за младата и красива Séverine (Catherine Deneuve), която e неспособна да има физически отношения със своя съпруг Pierre (Jean Sorel) и задоволява своето сексуално желание с фантазии за доминация, садомазохизъм и други. Когато разбира, че нейна позната работи като проститутка, героинята на Deneuve също започва да прекарва свотие следобеди с клиенти, преди да се прибере при своя съпруг. Границата между реалност и фантазия става все по-неразличима, а срещите с настоятелния Henri Husson (Michel Piccoli) и дребния престъпник Marcel (Pierre Clémenti) имат сериозни последствия. В Дом на киното на 27 септември от 18:00 и Одеон на 28 септември от 18:15
София Филм Фест продължава до 30 септември. Пълна програма, билети и повече информация има ТУК.