Marja-Leena Hukkanen снима реализма във филмите на Kaurismäki

Есенният полуостров Ханко може да послужи за разкошeн декор на всичко. Шофьорът на боклукчийски камион Nikander, неговата възлюблена Ilona и тяхната целувка на пясъчния плаж го потвърждават. Kati Outinen и Matti Pellonpää в Сенки в рая (Varjoja paratiisissa), 1986 © Marja-Leena Hukkanen

След двумесечно прекъсване, магичният свят на Aki Kaurismäki се завръща точно там, където му е мястото – в подновената ретроспектива на София Филм Фест и във фотографска изложба, която представя още един поглед към неповторимата естетика на финландския кино режисьор.

Когато завършва висшето училище за изкуство и дизайн в Лахти, Marja-Leena Hukkanen едва ли подозира, че ще стане един от най-дългогодишните фотографи на финландски филмови продукции от 1984 насам с над двеста пълнометражни заглавия зад гърба си. Така или иначе, преди дамата да се появи на родната сцена, фотографията на терен се възприема като самостоятелен жанр с традиции най-вече в американското, френското и британското кино и остава леко пренебрегната във Финландия.

Kati Outinen, Markku Peltola и Aki Kaurismäki в работен момент от Човекът без минало (Мies vailla menneisyyttä), 2002 © Marja-Leena Hukkanen

Работата на Hukkanen с обаче променя статуквото и се превръща в много ценна документация на творческия процес на финландския майстор Kaurismäki и неговата aki-реалност, описвана идеално от Lana Wilson като хомогенна смес от социален реализъм и визуална стилизация, иронична комедийност и сгряващ сърцата хуманизъм. Самият режисьор винаги е говорил за личната му необходимост да представя градовете като в миналото. Не мога да използвам съвременни автомобили, защото са грозни и им липсва индивидуалност. Успях да снимам Лондон и Париж без да покажа нито една кола и въпреки това във филмите ми присъства настоящето.

Kati Outinen, Kari Väänänen, Outi Mäenpää и кучето Pieter в Плаващи облаци (Кauas pilvet karkaavat), 1996 © Marja-Leena Hukkanen

Кадрите в изложбата Златната земя на копнежа са фокусирани върху дванадесет от филмите на Kaurismäki, заснети в периода между 1985 и 2006. Hukkanen е неизменна част от екипа на режисьора като фотограф на терен, скриптър или асистент-режисьор, което й позволява да хваща работни моменти от заснемането на негови емблематични филми като Сенки в рая (1986), Ленинград Каубойс в Америка (1989), Наех наемен убиец (1990), Плаващи облаци (1996) и  Мъжът без минало (2002) и други.

Веднъж през 1984 в Хелзинки: Pirkka-Pekka Petelius и Matti Pellonpää, Профсъюзът Калмари (Calamari Union), 1985 © Marja-Leena Hukkanen

Фотографиите на Hukkanen са онзи допинг за феновете и тепърва навлизащите новобранци в aki-реалността, който улавя точния дух на всеки филм и показва не само режисьора по време на работа, но и неговите любими актьори Kati Outinen и Matti Pellonpää. Възможността да го комбинирате с филмите на Kaurismäki на голям екран си е чист двоен удар.

Markku Peltola в Мъжът без минало (Mies vailla menneisyyttä), 2002 © Marja-Leena Hukkanen
Kati Outinen, Kirsi Tykkyläinen, Matti Pellonpää, Mato Valtonen, Волгa и дъжд. Пази шалчето си, Татяна (Pidä huivista kiinni, Tatjana), 1993 © Marja-Leena Hukkanen
Janne Hyytiäinen в Светлини в здрача (Laitakaupungin valot), 2006 © Marja-Leena Hukkanen
Sakari Kuosmanen и Kati Outinen в Юха (Juha), 1999 © Marja-Leena Hukkanen

Изложбата Златната земя на копнежа на Marja-Leena Hukkanen е от 4 до 30 юни в галерия Синтезис. Повече информация за събитието има тук. София Филм Фест ретроспективата на Aki Kaurismäki с 14 негови филма продължава в цялостния си вид в Дома на киното от 5 юни.