Пълноправен член (и бивш президент) на агенция Magnum. Aвтор на над сто книги със собствена фотография и съставител на повече от трийсет с чужда. Бивш собственик на масивна колекция от над 12 хиляди фотокниги, събирана в продължение на 25 години и откупена от Tate Modern през 2017. Човек с над триста самостоятелни изложби по цял свят, включително и ретроспективна в лондонския Barbican, която пътува из Европа цели пет години. Част от колекциите на споменатия Tate Modern, парижкия Pompidou и нюйоркския MoMA. Носител на десетки международни награди и създател на фондация и център за британска фотография в Бристол.
Забележителната автобиография на Martin Parr задушава не само с липсата на глаголи в горните изречения, но и с невероятния си размах и неподражаем характер на стряскащо ерудиран талант. Британският документален фотограф, куратор, колекционер и съставител на фотокниги учи в Манчестърския политехнически университет в началото на 70-те, преди да получи международно признание с проекти като Последният курорт (1983-1985), Този малък свят (1987-1994) и Здрав разум (1995-1999) заради техния интимен, саркастичен и болезнено антропологичен поглед към съвременния живот и ежедневие на различни социални класи в родната Англия и нарастващото консуматорство на съвременния западен свят.
Младият папа на документалната фотография е онзи симпатичен и непрекъснато пътуващ господин с дълбок тъжен поглед и здраво стиснати устни, който гостува за втори път у нас след изложбата Home and Abroad в София и на фотографските срещи в Пловдив през 1995. Поводът да се върне отново страна почти 25 години по-късно е участието в софийската Inspiration Photo Conference и откриването на изложбата Този малък свят в галерия Синтезис с 40 фотографии, заснети в периода 1989-2019.
Един от най-известните проекти на Parr e откровена хаплива сатира, която изследва световния туризъм и насочва вниманието към новата глобална култура, разрушаваща всичко по пътя си. Серията е показана за първи път през 1995 година в Националния център за фотография в Париж, когато легендата Henri Cartier-Bresson иронично подхвърля на Parr, че той е от друга планета. Проектът стартира много преди баналния и масов нискотарифен туризъм, актуалните проблеми на въглеродния отпечатък и безпокойството от глобалното затопляне, което поставя Parr в позиция на чист пророк с все по-актуални въпроси, повдигнати преди десетилетия. Туризмът е най-голямата индустрия в света, така че бе неизбежно да погледна към тази тема. Важното за туризма е, че очакването как ще изглежда едно място и каква е реалността, когато вече си там, са много различни. Така че основната идея на проекта е да изследвам разминаването между очакванията и реалността.
Оставяме плоските шеги със съдържанието от типа expectations vs. reality, за да се запознаем по-отблизо с този малък свят на талантливия хроникьор на нашето време и неговата абсолютно неподражаема гледна точка, която може да изглежда гротескна и леко преувеличена до границите на сюрреализма на пръв поглед, но всъщност е много добра контра на обичайната пропаганда с добронамерена критика и симпатичен хумор, както го определя Thomas Weski. Организаторите на софийската експозиция са подготвили и специално издание, оформено графично като туристическа брошура на Балкантурист от 60-те и 70-те години.
Никаква идея дали ще го заведат да поснима малко и по родното Черноморие в разгара на сезона, но предстоящата изложба на Martin Parr в София е фотографското събитие на годината, поне засега.
Изложбата Този малък свят на Martin Parr се открива на 8 февруари в галерия Синтезис и в присъствието на жестокия автор и може да бъде разгледана до 11 март. Кураторският тур и прожекция на късометражния филм на автора Teddy Gray‘s Sweet Factory е на 20 февруари от 18:30, а представянето на негови фотокниги – на 29 февруари от 14:00 до 20:00. Повече информация за събитието има тук.