Трансформации с Благой Д. Иванов и Кристина Стоянова

© Лора Динева

Младо семейство се наслаждава на пикник сред природата, когато детето им прави грешката да се позабавлява със случайно открит мравуняк. Сприхав детектив подлага на кръстосан разпит мистериозен непознат и научава ужасяваща истина, която може да му коства живота. Любител градинар изравя древен артефакт със зловеща сила, която моментално го обсебва. Мъж прибягва до отчаяна мярка, за да не бъде изяден жив. Тези и още повече от дузина любопитни герои и трансформации на хора, места и събития в сблъсък с необяснимото са в основата на Трансформации първата художествена книга с жанрови разкази на родния кинокритик, писател и издател Благой Д. Иванов, която съдържа богата колекция от страшни, мрачни, сюрреалистични, фантастични и хорър истории, придружени от жестоки чернобели илюстрации на Кристина Стоянова (мадамата с великите лисички от 101 Days of Random Happiness).

© Иван Гаков

За разлика от дебютната му публицистична книга за историята на киното Добрите, лошите и грозните отпреди година и безкомпромисно циничния език в готиния видео подкаст Inglourious Kunts, художественият език в двайсетте разказа от Трансформации създават алтернативна вселена от корпоративни злодеи, сюрреалистични съновидения, космически колонии и опасности, които дебнат от всевъзможни места, a също и вътре в самите кошмари. И понеже подобни напоителни жанрови разкази трябва да бъдат прочетени, а не преразказани, за да оставят натрапчиви кошмари, оставяме автора и илюстраторката на тази супер книга да разкрият вдъхновението зад три от историите и илюстрациите в Трансформации.

© Кристина Стоянова

Този, който ще те изяде

Благой: Първата версия на този разказ се появи на бял свят през 1997. Версията в Трансформации е изключително близка да оригинала, макар да съм нанасял значителен брой корекции. Едва ли е нарочно, но сякаш в историята съм се опитал да представя садомазохистичната връзка между убиец и жертва в някаква некро-романтична светлина или мрак. Стилистично нещата са леко маниерни, но самият сюжет, струва ми се, го позволява. Шокът и натурализмът вътре не са толкова плашещи или самоцелно кървави, колкото са инструмент за подсилване на извратените взаимоотношения между героите. Дори сега не съм сигурен кой от двамата всъщност е злодеят. Убеден съм обаче, че и двамата не са с всичкия си.
Кристина: Това е втората илюстрация от поредицата. При реализирането й по-голямата част от стилистичните решения вече бяха взети. Основният елемент е изпълнен с вибриращ щрих, който пъпли по формата и с него връщаме движението в нещо вече мъртво. Дори чинията лежи неспокойно в цялата ситуация, усещайки, че събитията са безкрайно нередни. Тук имам два любими елемента, които се противопоставят един на друг. От една страна черните пръсти, с които героинята е отворила вратата на вътрешните си демони, и от друга страна бялата, изтрита и по-скоро липсваща вече халка, която е единственото, свързващо я с вече отминалия и според общоприетите разбирания светъл и нормален живот.

© Кристина Стоянова

Преобразяване

Благой: Тази история е връстник на Този, който ще те изяде, но по-специалното при нея е, че беше наградена на литературен конкурс, а и се оказа първата ми публикация. Дълго време се чудех дали сборникът Трансформации да не бъде кръстен именно на този разказ – не само защото пасваше на концепцията за промяната, която засяга цялото съдържание на книгата, а и защото Преобразяване е едно от най-важните неща, които някога съм писал. Не го смятам за най-доброто, далеч е от подобна квалификация, но определено е ключов преход за писателските ми начинания и амбиции. Интересна подробност: сюжетът е инспириран от кратка сцена във второразредния филм Восъчни фигури (1988) на Anthony Hickox, като се усеща умерено влияние и от класиката Американски върколак в Лондон (1981) на John Landis.
Кристина: Илюстрацията към Преобразяване беше първата от серията, така че в нея бяха взети повечето стилистични решения, които повлияха и на останалите 19. Не бях правила подобни илюстрации от години, така че приветствах с усмивка желанието на Благой да следваме този стил. Чрез щриха и формите исках да създам усещане за вибрация, за нещо което постоянно се движи и не знае що е спокойствие. Постойката, в която се развиват събитията, е сгушена в гора от иглолистни, която създава сигурност, но същевременно една гигантската, взираща се в зрителя луна, дебне зад ъгъла и показва, че отърване няма. Голото окото напомня за безсънните нощи, които предизвиква пълнолунието, след които неведнъж сме чували и сме казвали цяла нощ не съм мигнал(а).

© Кристина Стоянова

Сърцето на Бог

Благой: Най-ранният вариант на разказа беше сътворен през 2001, но когато седнах да групирам и ревизирам селекцията си за Трансформации, някак си не бях доволен от краткия ръкопис и се заех изцяло да го редактирам. Резултатът беше сходно сюрреалистичен, но далеч по-смислен като послание кошмар на един (вероятно) издъхващ човек, който се е устремил към Твореца. Естествено, на финала има обрат, който може да зарадва феновете на Richard Dawkins и да вбеси тези, които предпочитат Francis Collins. Готин детайл: рисунката на Кристина съдържа допустима волност, изобразявайки сърцето не просто като разяден орган, а като мъртва тъкан, по която са пораснали гъби; този елемент не присъстваше в наратива, но ми хареса и го добавих в последния момент, преди книгата да замине към издателите.
Кристина: Сърцето на Бог е разказът, който прочетох много след самото му илюстриране, но определено стана любимият ми, не само благодарение на промените, вдъхновени от илюстрацията. В самата илюстрация щрихът сменя тактиката си и вместо да създава усещането за нещо, което всеки момент ще трепне, той вкаменява сърцето, което само по себе си е в основата на всяко движение. То изглежда износено и преживяло твърде много животи. Изпълнено е с празнота, която прозира през гниещите му стени. Покрито с бели щрихи, напомнящи за фина пепел, то се е превърнало в първа и последна храна за нови организми. Исках да създам усещане за нещо чупливо, крехко и бледо, носещо само спомен за мощния кървав мускул, от който е зависело всичко.

Трансформации (меки корици, 240 страници, Orange Books) с разказите на Благой Иванов и илюстрациите на Кристина Стоянова струва 14 лева и може да бъде намерена в книжарниците и онлайн тук. Премиерата е в петък, 20 април, в “Терминал 1 след 19:00. Събитието е съвместно с Александър Ненов, който пък ще представи своя сборник с фантастични разкази Да мечтаеш отвъд. Повече информация за събитието има тук.