Ревю: Long.Live.A$AP на A$AP Rocky

За малко повече от година Rakim Mayers се превърна от интересно нюйоркско име от категорията на списание Vice в най-коментирания хип-хоп изпълнител след Frank Ocean (aко можем да наречен последния хип-хоп разбира се). A$AP Rocky и неговата банда изкараха няколко сингъла, два супер успешни микстейпа и най-напушената забавена преработка на дебютната си смесена касетка, но пуснаха ръка и на голяма част от интересните имена в поп музиката – Iggy Azalea (буквално) и Lana Del Rey (само за записа на песен, която отпадна и от микстейпа, и от дебютния албум на Rakim, за който е и това ревю). Така де, като започнеш да рапираш само за гангстерски теми, Balenciaga и Rick Owens (понеже Givenchy е вече заето от обсебено от Kanye West) и записваш постоянно с готини напредничави продуценти, няма как да не провокираш прекалено сериозни очаквания към дебюта си Long.Live.A$AP.

За малко да ни разочарова. Албумът на A$AP се появява с близо половин година закъснение след много борби с лейбъла по изчистване на семпли и подредбата на парчетата в него. Както твърдят колегите от SPIN, най-добрите рап и хип-хоп албуми за 2012 са издадени само от независими лейбъли, но Rakim прави изключение и се е справил добре. Първоначалните ни съмнения заради дългото чакане, спорадично издаване на сингли (два до този момент) и присъствието на копродуценти като Skrillex се разсейва още от едноименния трак, който открива Long.Live.A$AP. Буреносните облаци от началото бързичко преминават в хипнотичния разлят бийт на Lord Flacko (продуцентското име A$AP-чо) и Frank Romano, върху който Rakim бързичко обяснява как за малко да си помисли, че ще умре в затвора. Сбитият преразказ на живота му веднага завива към наркотици, кокаин, хероин, скъпи жени, отчаяние и желанието да се напуши колкото се може по-бързо. Лошо няма, Long Live A$AP е много мрачна песен, която задава цялата атмосфера на албума – наркотици, смърт, престрелки, въобще доста черни картинки, които вероятно са вдъхновени от приятелите на Rakim и непрекъснатото желание да стане богат и да се изстреля нагоре от нивото на кварталното MC на ъгъла в Елмууд Парк, Ню Джърси. Rakim винати е признавал вдъхновението от по-големия си съименик и южняшкия стил на UGK и римите на местните герои Тhe Diplomats и още второто парче, продуцираното от Hit-Boy Goldie, го вкарва там където му е мястото – на изпълнителите с много спокоен стил на рапиране, които нямат нищо против да си дистортват вокалите и да се стремят към изключително мрачна атмосфера (подобно на един от бившите му приятели SpaceGhostPurrp).

Schoolboy Q се включва като гост в неприличното PMW (съкращение на Pussy, Money, Weed, какво друго), последвано от две от най-добрите песни в албума. А$AP работи за пореден път с Clams Casino и резултатът е жесток както обикновено – много нетипичен нойз инструментал с бийт от бъдещето, които приляга без проблем на плавния ритъм на речитативите на Rakim, подобно е и положението в колаборацията им със Santigold Hell – Disparate Youth на Santi White, но прекарано през много тежки успокоителни. Повечето песни звучат обречено и доста песимистично и носят подобни заглавия (Hell, Pain), но A$AP Rocky явно е доста щастливо момче, за да привлече като продуценти Hit-Boy, A$AP Ty Beats, Soufein3000, Clams Casino, Danger Mouse (парчето Phoenix), Noah „40“ Shebib, T-Minus, Emile Haynie и споменатия с лошо Skrillex. Заслужаваме да ни убият с камъни, но съвместното му парче с A$AP Rocky е в пъти по-поносимо, слушаемо и добре овладяно от собствената продукция на Sonny Moore. Вече сме писали за втория сингъл Fuckin’Problems и по-добре да обърнем внимание на най-амбициозното парче в албума, продуцираното отново от Hit-Boy 1 Тrain, в което се включват шест други MC-та: Kendrick Lamar, Joey Bada$$, Yelawolf, Danny Brown. Action Bronson и Big K.R.I.T. Очевидно A$AP Rocky не е егоист, знае на кого да телефонира и е записал един от първите наистина добри албуми на 2013.

Long.Live.A$AP излиза официално на 15 януари. Можете да го преслушате опознавателно в iTunes.