Luca Guadagnino е много зает човек. Режисьорът на Претендентите току-що е представил новия си филм Сбъркан по едноименната новела на William S. Burroughs на фестивалa във Венеция. По-рано тази година е участвал на миланското Salone Del Mobile с проект на своето архитектурно Studiolucaguadagnino, а няколко месеца по-късно се е разписал и със страхотния интериор на петзвездния римски хотел Palazzo Talia.
Радушният прием на романтичната му гей драма с Daniel Craig и Drew Starkey в главните роли е последван от още едно събитие под творческата дирекция на италианския режисьор. Guadagnino застава зад артистичната дирекция и сценография на Хомо Фабер – едномесечно биенале за съвременно занаятчийско изкуство, което се провежда в пространствата на фондация Giorgio Cini, разположени на венецианския остров Сан Джорджо Маджоре.
Партнирайки си с интериорния дизайнер и мениджър на неговото студио Nicolò Rosmarini, Guadagnino обживява бившия бенедиктински манастир от XVI век и прилежащите пространства с холистично преживяване, подчинено на конкретен разказ – животът от раждането до отвъдното. Нишката на въпросния наратив се състои от повтарящи се мотиви: огледала, отразяващи естествената среда на острова и подсилващи ефекта на слънчевите лъчи; стени от плисирано кафифе в почит към знаковия за Guadagnino венециански дизайнер и архитект Carlo Scarpa, сюрреалистични обекти и инсталации.
Предвид въпросната нишка за живота от раждането до отвъдното, няма как да не забележим липсата на зала, посветенна на смъртта. Последното вероятно е прекалено брутално и извън тона на посланията, налагани от основния спонсор на събитието, а именно модният конгломерат Richemont – собственик на 28 луксозни къщи от Cartier и Van Cleef & Arpels до Alaïa и Panerai. Добрата новина за родните патриоти: двама български занаятчии участват в изложбите на биеналето, а българка вори турове в съпътстващата младежка програма на събитието.
Сред подбраните произведения на тазгодишния Хомо Хабер са страхотни творби на съвременния бижутер Димитър Станков и на майстора на кукерски маски Людмил Йорданов. Студентката по интериорен дизайн Яна Ценов пък е един от избраните с конкурс млади екскурзоводи, които запознават посетителите с увлекателната история на творбите и техните автори.
Организирано от базираната в Женева фондация за творчество и занаятчийство Michelangelo, тазгодишното биенале минава под надслова Пътешествието на живота и изследва основната роля на ръчно изработените предмети в ежедневието. Хомо Фабер 2024 включва десет тематични изложби, които разказват за връзката на занаятчийството с човешкия живот. Експозициите показват над 800 изящни обекта на повече от 400 артизани от 70 държави от цял цвят, представяйки как майсторството на 105 различни занаяти е вплетено в тъканта на живота.
Guadagnino твърди, че работата му винаги е била да намира начин да разказва дадена история в зададените координати. Универсалната концепция за Пътешествието на живота ни провокира да създадем сценография, която въвлича публиката по начин, който не заглушава изложеното изкуство и в същото време придава релевантно звучене на впечатляващата архитектура на Фондация Cini. Беше страхотно преживяване с много от великите вдъхновения, довели до нашите идеи – от Carlo Scarpa до паметта и историята на Венеция като град на изкуството.
Димитър Станков участва за втори път на биеналето, като тази година представя Sake 2 – сребърна чаша за саке, инкрустирана със 167 скъпоценни камъни (бели диаманти, червени и оранжеви сапфири). Съдът е поставен върху основа от мед, върху която е нанесена патина, за да се оцветят медта и среброто. Творбата е вдъхновена от пиенето на саке като традиция, ритуал и общуване между хората, а японската култура влиза в диалог с българската, интерпретирана чрез медната отливка под съда.
Sake 2 e част от експозицията Празнуване, посветена на ценните моменти на забавление около маса с приятели и роднини. Най-хубавите съдове за хранене, потомствените сребърни прибори и специалната украса изразяват чувството на грижа и уважение при събиране с най-близките по радостни поводи – от юбилеи и годишнини до сватбени закуски и официални вечери. Залата представя над 130 занаятчии от Индия, Буркина Фасо, Испания, Япония, Италия, Южна Корея и много други.
Вторият български участник е Людмил Йорданов – трето поколение майстор на кукерски маски. Две от неговите ръчно изработени маски (една ритуална и една декоративна) от района на Граово са подбрани в изложбата Сънища. Направата им съчетава три различни техники: дърворезба, кожарство и обработка на рог. Конструкцията на всяка от двете маски е направена от борова дървесина или червена върба, която впоследствие е покрита с овча кожа и накрая са добавени рога от незастрашени животински видове. Лицето на маските е изработено от дърворезба, а задължителният червен цвят присъства, за да плаши злите сили.
Посветената на сънищата зала пренася посетителите в света на спиритуалното, ритуалите и загадъчните преживявания. Сънищата и мистиката обживяват едно от емблематичните пространства на фондацията – бивш плувен басейн на закрито. Съвременни маски от Финландия, Колумбия, Исландия, Бенин и други страни разкриват как почитани във времето традиции и местни материали вдъхновяват съвременни занаятчий да създават толкова различни и причудливи творби.
Мистиката в залата е подсилена от драматично осветление и колекция от 30 рокли на Alaïa, реещи се над водата в басейна. Mодернатa интерпретация на ДНК-то на френската модна къща въплъщава отдадеността към женствеността, възможна благодарение на занаятчийското майсторство и безкомпромисното качество.
И тази година сред избраните 60 екскурзоводи има българка – Яна Ценов, която е завършила моден колеж във Виена и в момента учи интериорен дизайн в австрийската столица. Въпреки че е родена във Виена, Яна говори перфектен български и пази скъпи спомени от баба ѝ и дядо ѝ в България и родните шевици. Досегашните проекти на Яна са вдъхновени от българските занаяти, а дипломната ѝ работа изследва преплитането на иновация и традиция с фокус върху българската бродерия.
За първи път всеки участник има шанс да спечели една от трите парични награди (10 хиляди евро на калпак), за които гласуват съответно публиката, журналистите и младите гидове. Трите печеливши обекта ще бъдат обявени в последния ден на Хомо Фабер 2024. Извън пределите на острова, биеналето кани посетителите да разгледат безплатно 70 избрани автентични занаятчийски работилници и ателиета, пръснати из цяла Венеция.
Макар да не се рекламира директно, Richemont e навсякъде. Артизани от луксозните марки в портфолиото на конгломерата демонстрират своите умения във всяка зала, а Artnet асоциира ювелирното им изкуство най-вече с цена и добър маркетинг, а не с чистия дух на изкусните артизани. Индивудуалните занаятчии нямат пресаташета и скъпи реклами. Те често работят сами и преживеят с минимален доход. Подтиквани са да създават от любовта към правенето и ръчната изработка; от жаждата към конкретен материал; от натрапчивия импулс след всеки отличен резултат. Стойността на тяхната работа е в уникалността и времето.
Продажбите на изложените експонати се осъществяват през новосъздадената от Richemont дигитална платформа ViaArno, създадена да търгува с най-доброто занаятчийство от цял свят. Остава въпросът дали посягането към корпоративни пари е единственото възможно бъдеще и спасение на истинското занаятчийско изкуство.
Хомо Фабер 2024 е във Венеция до 30 септември. Билетите струват 32 лева онлайн тук. Повече за биеналето има тук, тук и тук.