Tom Cruise е екшън звездата, която въобще не заслужаваме. След като собственоръчно спаси летния блокбъстър с миналогодишния касов хит Топ Гън: Маверик, 61-годишният американски актьор не си прави пас и в голямата боксофис битка този щли, асърчавайки всички да се завърнат в киносалоните за Индиана Джоунс и Барбенхаймер.
Не, сериозно. Вместо да промотират само и единственото седмата невъзможна мисия, Cruise и режисьорът и сценарист Christopher McQuarrie правят Twitter промоция на споменатите филми не за друго, а защото обичат кино на голям екран и се трепят вече доста години, за да ни дърпат редовно в IMAX-a. За щастие, седмият епизод на една от най-успешните екшън поредици не се нуждае от допълнителна реклама не само заради задкулисния поглед към онзи скок с мотоциклет от wertikalna скала и свободно падане, а защото е дяволски добър кинаджийски спектакъл, който инжектира чисто удоволствие и впечатляващ екшън право в очната ябълка (по думите на техния колега и приятел Edgar Wright).
Намърдалият се в съзнанието преди повече от четвърт век с взрив, въже и капка пот супершпион Ethan Hunt (Cruise) продължава да спасява света от (не)видимото зло, което ни дебне. Този път задачата не е само да пребие възможно най-много хора, за да предотврати ядрен или какъвто и фда било апокалипсис, а да се спаси от всевиждащ изкуствен интелект, способен да порникне навсякъде и да отгатне почти всеки следващ ход на Агенцията за невъзможни мисии.
Докато някои от предишните епизоди винаги са се усещали малко извън времето и по-близо до пожелателната фантастика, темата за изкуствения интелект и това кой контролира истината и представата за добро и зло се случва в (уви) най-подходящия момент покрай реалните събития от последните години. Без да разкриваме много от сюжета, още от първата сцена българските зрителите започват с Баси! и продължават с Еха! на всяка следваща от постоянната върволица зашеметяващи каскади.
Навременният сценарий с въпросния суперинтелект не страда от липса на пробойни, но е разписан достъчно добре, за да не разчита само на преследване след преследване (кеф ти Fiat-че на задна в Рим, кеф ти пясъчна буря в Абу Даби, кеф ти подводница в Беринговия проток, кеф ти Ориент Експрес) и задължителния хумор на Benji (Simon Pegg), дори напротив – близо тричасавата гонитба включва и достатъчно свободно пространство за поемане на въздух и засилване на драматичната арка с напрегнати диалози и мексикански сблъсъци с пълнокръвни и убедителни злодеи като Gabriel (Esai Morales, Озарк) и Paris (страхотна Pom Klementieff, Пазителите на галактиката).
Стряскащо амбициозният размах и визия на филма не се дължат само на Cruise, но и на комфорта, който McQ изпитва вече близо десетилетие в режисирането и писането на последните няколко мисии, съчетан с постоянния стремеж да измислят как най-сигурно, зрелищно и немислимо да (не) пребият Hunt година след година. Критиците най-вероятно съжаляват за липсата на вариативност с отличителния поглед на страхотните режисьори на първите четири филма (Brian De Palma, John Woo, J/ J. Abrams и Brad Bird), но McQ успява не само да надскочи предишните си две серии, но и да почете наследството на своите предшественици в определени кадри и най-вече с изобилието от близки кадри на лица, засилващи драматизма по особен пре-CGI начин.
Освен да впечатлява с издръжливостта на 30-годишен младеж, Cruise е виновен и за особеното чувство на тъга и меланхолия, което се прокрадва в погледа на Hunt по време на някои от най-драматичните сцени. Предвид възрастта на Cruise и определени намеци в сюжета, съвсем не сме единствените, които се чудят как ще свърши сага на Cruise с IMF и въобще кога и как ще реши да сложи край на френетичния екшън със свое участие, продължаващ вече седем филма и близо три десетилетия.
Така като го гледаме как дава мило и драго да ни забавлява, можем само да се надяваме, че няма да е скоро. Както може би се досещате от пълното заглавия на филма, категоричните оценки и отговорите на тези щекотливи въпроси остават за следващото лято (или есен, според това как се развие стачката на сценаристите и актьорите зад Океана). Тоталната разплата на Tom Cruise обаче е безподобно филмово зрелище, независимо дали сте фенове на иконичната поредица или цените мащабното развлечение с неподражаем трилър, ангажираща история и истинска отдаденост на последния екшън герой в съвременното кино. 4/5
Мисията невъзможна: Пълна разплата – част първа e в кината и IMAX.