След две трудни години на постоянни отлагания, измествания и несигурност как въобще ще се случи, миланското изложение Salone del Mobile се завръща със пълна сила и палати за своето юбилейно шейсето издание. Мръсната лятна жега и юнските гръмотевични бури в Ломбардия не спират повече от две хиляди компании и над 260 хиляди посетители да се завърнат към обичайното обикаляне на павилиони, инсталации, изложби и събития от календара на седмицата на дизайна в града.
Споделянето и резюмирането на всичко интересно от тазгодишното Salone е невъзможна задача, но въпреки това можем да отличим основните тенденции като завръщането навън (с огромно количество предложения за обзавеждане на градини, дворове, басейни и всичко друго, само да не си стоим у дома), юбилеи на класически дивани и канапета от дизайн икони на 70-те, устойчивост, блестящи колаборации с имена като Studiopepe и Patricia Urquiola и обилно количество лъскави повърхности.
Ето кои ДИВАНИ, КАНАПЕТА, СТОЛОВЕ, МАСИ и други сексапилни мебели и обзавеждане правят най-голямо впечатление със своя предимно чувствен силует от привлекателно лъстиви форми:
ФОТЬОЙЛЪТ DRAPÉ SOLEIL НА BARTOLI DESIGN ЗА LAURAMERONI
Всяка година има по един фотьойл, който хипнотизира сетивата с тактилни текстури и лека провокация. Миналата година въздишахме по модулната система DS-707 на De Sede, сега се възбуждаме от драпираната кожа на кресло, което съчетава невероятното майсторство на занаятчиите в Laurameroni и емоционалността на дизайнеритe на компанията. Въртящият се фотьойл Drapè Soleil има лакирана метална основа и заоблени форми, които изпъкват още повече с характерното елегантно драпиране в едноименната серия на Laurameroni, независимо дали използват гладка кожа или кадифе.
MОДУЛЪТ ЗА СЪХРАНЕНИE НА ВИНО METRICA WINE НА CTRLZAK STUDIO ЗА MOGG
За разлика от мултитемпературния охладител за вино на главния каскет, предложението на Mogg предизвиква скандали само с ритъма на своята метална решетка. Железните пръти на Metrica са фиксирани на различни разстояния, за да позволяват интересно и разнообразно аранжиране на десетки от бутилките вкъщи.
КАНАПЕТО TÊTE-À-TÊTE НА PIERO LISSONI ЗА GLAS ITALIA
Интимното канапе на Piero Lissoni за един от най-добрите производители на огънато стъкло в Италия поразява не само със своя формален, чист силует, но и с деликатната игра на светлина и сетива покрай използването на дебело почти два сантиметра, прозрачно, свръхлеко и темперирано стъкло. Фантастичната основна конструкция е покрита с меки мобилни възглавници с пълнеж от рециклираната океанска пластмаса, които се предлагат в различни цветове и материали.
СТОЛЪТ HIRAY НА LUDOVICA+ROBERTO PALOMBA ЗА KARTELL
Kartell излиза да подиша чист въздух с HiRay – серия разноцветни метални маси и столове, която предлага нова интерпретация на идеите за лекота и модерност в естетиката на емблематичната италианска компания. Срещата между дизайн и природа се случва във функционални, тънки и много елегантни модели, които заспиват в екстериора на всяка градина или веранда.
ДИВАНИТЕ FURRYBUM/SOFTBUM НА RICHARD YASMINE ЗА 5VIE
Ливанският дизайнер Richard Yasmine разгръща потенциала си за закачливи и провокативни предмети с креслата Furrybum/Softbum – интересно изследване на базовата геометрия с триъгълни, квадратни и кръгли форми, което, както може си личи по самото име, се предлага в космати и гладки варианти. Комбинирането на споменатите три базови форми и елиминирането на части от тях позволява на Yasmine да предложи визуална и цветна колекция от модерни тронове, която изглежда едновременно позната и приказна. Геометричната символика рядко изглежда толкова мигновено привлекателна.
СВРЪХТЪНКИТЕ МАСИ AEERI НА PETER KUNZ ЗА ARPER, от Studio Novo (ул. Панорама София 5)
Тазгодишното Salone предлага две основни тенденции в масите – или масивни и импозантни профили, или изключително тънки и леки архитектурни модели. Свръхтънките Aeeri на Peter Kunz принадлежат на втората категория със своя милиметров плот от сгъната неръждаема стомана, завършена в черно, бяло или червено, поддържан от четири още по-тънки крачета от метал или дървесина и наличен в две различни височини (74 и 90 см). Това упражнение по ефективност в пет части е предвидено да живее цял живот, но и създадено с идея за възможно най-нисък въглероден отпечатък, затова се ртазглабя лесно и е готово за рециклиране. Освен лека, тази маса е и много здрава, съответно няма как да не се зачудим дали не е направена с чиста (практична) магия.
ДИВАНИТЕ LINK И LOOP НА RAW COLOR ЗА SANCAL, от The Project (бул. Симеоновско шосе 120) и Nido (бул. Андрей Ляпчев 1)
Диваните Loop & Link са част от оптимистичната колаборация на дизайн студиото Raw Color и испанския производител Sancal, която се заформя още в първите дни на пандемията. Меката и визуално поразителна геометрия на двата модела е перфектно съчетание от светлосенки, цвят и обем – цилиндри без нито един прав ъгъл, за да бъдат свързвани помежду си в илюзорна верига или да наподобяват големи скулптури.
КИЛИМЪТ MISIA 2 НА STUDIOPEPE ЗА JOV
Arianna Lelli Mami и Chiara Di Pinto (Studiopepe) вкарват лека графична естетика в органичните текстури на Jov (Journey of Visions) – белгийска семейна компания за висококачествени, ръчно тъкани, артистични и уникални (в буквален смисъл) килими, които (в този конкретен случай) изследват тактилните идеи за крехкостта на тебешира и твърдостта на мрамора.
НИСКАТА МАСИЧКА ЗА КАФЕ QUADERNA 650 НА SUPERSTUDIO ЗА ZANOTTA, от Ambitio (ул. Топли дол 13) и Склада (ул. Цар Калоян 10)
Легендата Quaderna става на 50 и няма как да не празнува с нещо специално. Историята на този забележителен модел започва още през 1969, когато факирите от колектива Superstudio работят върху така наречените Istogrammi: обекти на принципа на пространствена правоъгълна мрежа, която може да се адаптира към всичко, от промишлен дизайн до градоустройство. Или, казано по по-простичък начин, нещо като изкуствен пейзаж, който може да бъде разтеглен в мащаб по всяко време като огромна мрежа, свръзваща всичко. Половин век по-късно, оригиналната карирана икона на радикалния дизайн е възкресена в килим, бюро със скрито чекмедже и ниска квадратна маса за кафе с дигитално отпечатани квадрати върху бял ламинат. Сещаме се за поне една модерна кафетерия, която умира за подобни модели.
КРЕСЛОТО SQUARE НА JONATHAN OLIVARES ЗА MOROSO, от Gamma Design (ул. Парчевич 49А)
Малкото тапицирано кресло на Jonathan Olivares е създадено специално за нюйоркския шоурум на датската текстилна компания Kvadrat и печели по точни със своя силует от прости геометрични форми, целящи разнообразна употреба в различни конфигурации на работното място. Предвид че е създаден именно с идеята за офис или споделено работно място, лекото му тегло го прави лесен за преместване, но и доста подходящ за естетски домашен интериор.
ПОМОЩНАТА МАСИЧКА SOFT CORNERS НА LINDE FREYA TANGELDER ЗА CASSINA, от Verrsus (бул. Симеоновско шосе 120)
Нидерландският дизайнер Linde Freya Tangelder дебютира за Cassina с индустриална помощна масичка, предвидена за съвременен и минималистичен интериор. Красивият и футуристичен силует на тази домашна скулптура е изваян от неръждаема стомана чрез сложен технологичен процес, който скрива спояванията между трите тела. Soft Corners и останалите табуретки в мини колекцията на Tangelder са достатъчно версатилни, за да се вписват добре и по-цветни интериори отвъд индустриалната естетика – идеална за всичко от списания до всевъзможни обекти.
ДИВАНЪТ И КРЕСЛОТО LE BAMBOLE НА MARIO BELLINI ЗА B&B ITALIA, от Sofia Design District (бул. Симеоновско шосе 99Б)
Предвид знаменитата си кариера, Mario Bellini спокойно може да се кандидатира за папа на миланското Salone. Единственият проблем пред тамошния конклав на дизайна би бил скандала със забранената рекламната кампания на оригиналния диван Le Bambole с топлес мацката Donna Jordan. Половин век по-късно всичко е легенда, а емблематичните кресло и диван са радикално обновени с идеите за повече комфорт и устойчиво производство. Добрата новина е, че като всяка икона на италианския дизайн, и Le Bambole не е остаряла въобще. Постоянното присъствие в каталога на B&B Italia вече 50 години е обновено с малко по-голяма дълбочина, минимална употреба на полиуретан и конструкция от рециклиран полиетилен и термопластични еластомери за оформяне на геометричната форма с меки извивки. Дамаските са в осен различни цвята приятно текстуриран sablé плат или мека кожа.
ШКАФЪТ LIVING BOX НА VINCENT VAN DUYSEN ЗА MOLTENI&C, от Verrsus (бул. Симеоновско шосе 120)
Дизайнерът Vincent Van Duysen едва ли ще е щастлив да наричаме неговия Living Box с невзрачната за целта дума шкаф, затова следваме описанието от сайта на Molteni&C и тяхната претенция за микроархитектура в домашен пейзаж. Living Box всъщност е доста живописен правоъгълен контейнер без вратички, в който може да се интегрират кабелни втулки за телевизори, тонколони, лампи и всякакви други джаджи или просто да го използвате като полица или пиедестал за скъпи книги и изкуство. Намигането към стила на Gio Ponti е повече от симпатично и много рафинирано.
СТОЛОВЕТЕ PETAL НА BASSAMFELLOWS
Технологиите могат да извисят, но и да изкоренят амбициите на всеки дизайнер на обзавеждане. Практичните и финансови ограничения са основен виновник за второто. И докато историята на съвременния дизайн от ХХ век помни забележителни постижения и форми от фибростъкло и пластмаса, радикалният силует от дървесина е значително по-голямо предизвикателство, особено в индустриален обем. Почитателите на формовъчен шперплат трябва да благодарят на Charles и Ray Eames за иновацията, а BassamFellows трябва да целуват ръка на немската фирма Danzer за нейните великолпени 3D моделирани дървени фурнири и страхотния силует на колекцията Petal, напомнящ на емблематичния Tulip на Eero Saarinen.
ДИВАНЪТ LE MURA НА MARIO BELLINI ЗА TACCHINI
Второто възкресение на Bellini за 2022 e 50-годишната Le Mura – дефакто неговият първи дизайн за диван, който влиза в производство и става тотален хит. Оригиналният модел е вдъхновен от римските крепостни стени, а коланите в двете вертикални ямки носят идеята за свързаност помежду си, за да се избегне стерилния силует на повечето канапета. Модулната му природа позволява да се конфигурира във всевъзможни форми за всевъзможни квадратури, без да губи и частичка от привлекателния си характер.
БИБЛИОТЕКАТА MATRICE НА DIMORESTUDIO ЗА FENDI CASA, от Elegant Living (бул. Васил Левски 15-17)
Луксозната библиотечка на Fendi Casa всъщност е такава само по репутация и цена, иначе си е доста приятна идея за складиране на всички Taschen библии със своя семпъл дизайн и боядисано в различни нюанси на оранжевата гама геометрични стъклени панели.
ВЪНШНИЯТ ДИВАН MARENCO НА MARIO MARENCO ЗА ARFLEX
За да отбележи неговия 52-ри рожден ден, Arlex мести забележителния диван Marenco на открито, за да подчертае меките му скулптурни форми и доминантен силует на фона на естествената природа в градината, двора или всяка тераса, веранда и достатъчно голямо място със стил. Използването на водонепромокаемо покривало или калъф е препоръчително, за да се запази в добра форма възможно най-дълго.
КРЕСЛОТО BIG GIRL НА BOHINC STUDIO, от Ambitio (ул. Топли дол 13) и Склада (ул. Цар Калоян 10)
Един от най-впечатляващите експонати от изложбата на Alcova е наистина голям. Фотьойлът Big Girl na Lara Bohinc e част от колекцията Peaches, която интерпретира женските извивки в масивен и много сладострастен силует с вълнена дамаска в червено (и други цветове).
ШЕЗЛОНГЪТ ATLANTE LIGHT НА ANTONIO CITTERIO ЗА FLEXFORM, от Sofia Design District (бул. Симеоновско шосе 91)
Сред тазгодишните фантастични екстериорни предложения на Flexform се отличава шезлонгът Atlante Light на Antinio Citterio, който продължава естествената еволюция на едноименната линия с чисти линии и елегантен силует за градината или басейна – регулируем наклон на облегалката с мека (дишаща и устойчива на дъжд, влага, мухъл, хлор и сол) синтетична мрежа, големи колела за лесно преместване и лека алуминиева конструкция. Остава да намерите подходящи възглавници за максимален комфорт. Очаквано, повечето компоненти на Atlante Light са рециклируеми.
СТОЛЪТ OBEGRÄNSAD НА SWEDISH HOUSE MAFIA ЗА IKEA, от магазина на шведския гигант на ул. Околовръстен път 216 по-късно тази есен
Шведската хаус мафия се е нагърбила да предложи достъпно обзавеждане за студията на продуценти, диджеи или обикновени меломани с афинитет към добрия дизайн. Освен бюрото за музикално продуциране с място за тонколони и грамофона за прослушване на любимите плочи, Swedish House Mafia и Ikea добавят и един доста красив тръбен стол с тънка метална конструкция, широка седалка и перфектна геометрична форма (опитайте да отгатнете основните му вдъхновения). Както подсказва значението на шведското име на колекцията, моделите на SHM са създадени специално за хора с ограничен бюджет и неограничена креативност.
КАНАПЕТАТА И КРЕСЛАТА PALM НА RAPRAHEL NAVOT ЗА LORO PIANA
Базираният в Париж израелски дизайнер Raphael Navot започва да мисли за своята комбина с Loro Piano като изследване на истинския смисъл на думата комфорт чрез меки и удобни мебели за сядане и докосване. Неколкократните пандемични забавяния му помагат да се фокусира отлично върху думи като време, интимност и тактилност, за да развие постоянно обогатяващата се колекция Palm и нейните обгръщащи дивани, столове с масички, канапета и табуретки с меки форми. Скъпият трикотаж на Loro Piano (лен, бродирана вълна и смес между кашмир и коприна) няма как да провокира нещо друго освен желание за допир.
СТОЛЪТ NEIL DENIM НА JACOB COHËN ЗА MDF ITALIA, от Gamma Design (ул. Парчевич 49А) и CDD (ул. Света Гора 17)
Колаборацията на Jacob Cohën и MDF Italia съчетава техните най-силни страни: денимът на италианската модна марка облича емблематичния стол Neil на Jean-Marie Massaud. Освен да вкара по-градски и младежки дух в неговата графична геометрия, денимът на компанията е и малко по-еластичен от стандартния селвидж, което го прави и по-удобен за сядане. Neil е лесен за сглобяване и направен от 100% рециклируеми материали.
СТОЛЪТ S НА TOM DIXON
Вдъхновената от хармоничните женски форми 80-арска икона на Tom Dixon продължава своята постоянна еволюция с нова инкарнация – този път не с по-различна или радикална форма, а с латекс като завръщане към своите корени. Английският дизайнер смята, че този материал е незаслужено пренебрегван в дискусиите за устойчив дизайн покрай амазонския си произход, но заслужава внимание заради това как може да се огъва и оформя. Затова Dixon ангажижат модния дизайнер Nange Magro за концептуална колаборация на границата между устойчив дизайн, комфортна ергономия, фетиш облекло и висша мода. Осезаемият полъх ог Giger също не е за подценяване.
НИСКИТЕ МАСИ SPECTRUM НА PIERO LISSONI ЗА GLAS ITALIA
Когато търсим безкрайно софистицирани, но и много функционални стъклени маси, обекти и модули за съхранение, Glas Italia никога не разочарова. Новите продукти на италианския производител са в комбина с познати нейни сътрудници като Edward Barber и Jay Osgerby, Piero Lissoni, Philippe Starck, Patricia Urquiola, George Yabu и Glenn Pushelberg. Inga Sempé се включва за пръв път, а ниските маси на Lissoni са направени от кристално стъкло и имат огледално дъно, ламинат и различни по обработка, цвят и текструра страни и лице (до 12 опции).
ЛАМПАТА ЗА БЮРО TIZIO НА RICHARD SAPPER ЗА ARTEMIDE, от Illuminarte (bул. България 106, сграда А3)
Освен юбилейно издание на 50-годишната легенда Tizio в любимото червено на дизайнера Richard Sapper, Artemide не разочарова и с останалите си блокбъстър колаборации за 2022 – BIG, Foster+Partners, Mario Cucinella и Herzog & de Meuron. Обновената лампа Tolomeo на Michele De Lucchi пък е с технология, дезинфекцираща повърхностите, които осветява.
Още ужасно много продукти от Salone del Mobile 2022 има ТУК. Апропо, прегледахте ли НАЙ-ДОБРИТЕ ИЗЛОЖБИ И ИНСТАЛАЦИИ от тазгодишната седмица на дизайна в Милано?