Българското участие в една шведска двойка

От ляво надясно: Деница Минчева и Теодора Митова/ Мария Тодорова, Мая Каранешева и Ива Григорова/ Евгения Цингова/ Николета Николова/ Мария Тодорова, Мая Каранешева и Ива Григорова и пак Мария Тодорова, Мая Каранешева и Ива Григорова © Absolut Creative Space България/Георги Панчев/Иван Велев

Колкото и компаниите да ви говорят за корпоративна отговорност и въвеждане на технологии и практики за устойчиво развитие, винаги трябва да имате едно наум кой е водещият интерес на всяко търговско дружество (устойчивата продажба) и от кого зависи спасяването на природата или поне замазване на положението (от самите нас и трансформирането на удобната колективна безотговорност в колективен природен Волтрон). Устойчивото развитие на модата зависи в основна степен от промяната в потребителската култура и навици и затварянето на производствения цикъл на облеклото по нетрадиционен начин. Тази елементарна идея е в основата на най-добрата изложба от фестивала Absolut Creative Space. Девойките от магистратура Мода и бизнес стратегии в Нов български университет вършат отлична работа в преработването на стар текстил от H&M и създаването на пет крайно сексапилни аутфита за жени, които илюстрират нагледно и по впечатляващ начин идеята за нов живот на ненужните дрехи, събирани за рециклиране в магазините на шведската марка.

Ако се зачетете в престъпно малкия шрифт под снимките, ще научите не само имената на въпросните девойки, но и чудовищния труд за малко време и сериозното въображение, с което могат да се похвалят. Над всичко се прокрадва дългата ръка на преподавателя от НБУ Николай Пачев, който има опит в създаването и продаването на деконструктивистки етикети и така или иначе си пада по скандинавската естетика, мода и музика. Казано по друг начин: добре, че са шведите да ни научат на това онова и да отприщят малко необуздана креативност в жестоки трансформирани бомбъри за супермодели, дамски топове от мъжки кадифени сака, палта с пискюли и много къси рокли и гащеризони от стреч и лъскави материи.

Въпросите, които остават: защо няма нито един аутфит за мъже? Никой не знае. Дали подобни проекти могат да променят света към по-добро? Едва ли. Способни ли са да изпълнят възпитателната си роля за повече акъл при пазаруване и боравене с дрехи? А дано! Има ли живот след смъртта? Зависи от (основната материя) и гледната точка. Остава само да се научим как най-успешно да тормозим талантливите си приятели/модни дизайнери за робски труд с усмивка на уста, докато преработват ненужните модели в гардероба.

Ляво: Сако-бомбър: предна част от реконструирани ръкави на мъжко сако, гръб от черно-бял пайетен клин. Машети и ластик от черни рипсени яки със сиво ламе. Шорти от черен пайетен клин. И двете от Деница Минчева и Теодора Митова © Absolut Creative Space България/Георги Панчев/Иван Велев

© Absolut Creative Space България/Георги Панчев/Иван Велев

© Absolut Creative Space България/Георги Панчев/Иван Велев

Бомбър: основа от джинсов шалвар с ластик, ръкави от черен кожен панталон, гръб от капитонирана черна кожена пола, яка от джинсови шорти с рапиди. Гащеризон от черни кадифени рокли с ресни и платки на крачолите от сива памучна риза с кръгло деколте. И двете на Мария Тодорова, Мая Каранешева и Ива Григорова © Absolut Creative Space България/Георги Панчев/Иван Велев

Ляво: Дамски топ от реконструирано мъжко синьо кадифено сако на Николета Николова/ В средата: Дамска риза от конструктивно преработена мъжка раирана риза. Панталон от панталон със сатенена платка и декорация от ръкав от раирана бяла риза. И двете от Мария Тодорова, Мая Каранешева и Ива Григорова / Дясно: Палто: предна част от мъжи черен панталон, гръб от бял елек с червени бродерии и мъниста. Колан от червена пола с пискюли. Реконструиран панталон от черни панталони с басти. И двете от Мария Тодорова, Мая Каранешева и Ива Григорова © Absolut Creative Space България/Георги Панчев/Иван Велев

Бомбър: ръкави, качулка, част от предна част и цял гръб от дълга черна рокля от синтетичен шифон с дантела, предна част от трикотажна пола със синьо ламе, рамо и ципове на качулка от къса раирана пола от ламе в синьо, медно и златно, декорация на гърба от къса черна пола с ресни. Трикотажни плисирани шорти с медно ламе. И двете на Евгения Цингова © Absolut Creative Space България/Георги Панчев/Иван Велев

Палто: предна част от мъжи черен панталон, гръб от бял елек с червени бродерии и мъниста. Колан от червена пола с пискюли. Реконструиран панталон от черни панталони с басти. И двете от Мария Тодорова, Мая Каранешева и Ива Григорова © Absolut Creative Space България/Георги Панчев/Иван Велев