Вече повече от десетилетие Pornhub започва да публикува годишен обзор кой, какво, как и кога гледа. Неговата функция, отвъд гъдела с любопитството и медийно-маркетинговия моментум, е огледална. Макар вътре да присъстват познати евъргрийни на сексуалното желание, обзорът отразява социални, политически и попкултурни явления, оставили дълбок отпечатък върху актуалната попкултура, еротика и чувственост. Духът на времето с червена точка. За разлика от нас, числата не лъжат.
Едно конкретно търсене с консистентна потентност в статистиката за 2023 се превръща и в най-популярен тренд за годината: златната епоха (да не се бърка със златен душ – бел. авт.) на думата mature е белязана от 77% ръст спрямо 2022, milf е вторият най-търсен термин в глобален мащаб, а самата категория е в топ пет. Оставяме Едиповото тълкувание за кабинетите на нашите терапевтите. Истината е някъде там. Прекаленото теоретизиране на сексуалните копнежи не е препоръчително. По-възрастната жена за младия мъж е едновременно забранен плод и етикет за качество. Тя не играе игри и може да попълни празнотите в сексуалното образование на своя възпитаник с финес.
За нашите цели е по-оптимално да разгледаме как присъствието на фантазията в челните места на Pornhub през годините отразява съвсем реален феномен – падането на стигмата и все по-явното легитимиране на тези отношения; явление, което не подминава и съвременното кино. Десетилетия преди milf да влезе в жаргона на всяко хлапе, подобен троп разтърсва попкултурата на 60-те и се запечатва завинаги в колективното съзнание. Абсолвентът (1967) въвежда ударно образа на жената-пума (cougar в буквален превод – бел. авт.) в лицето на г-жа Робинсън (Anne Bancroft) – съблазнителка, която знае какво иска и използва своите опит и мъдрост, за да го получи.
Младият мъж обаче е в абсолютно противоположна позиция. Бен (Dustin Hoffman) изживява екзистенциален сблъсък с реалността след завършването на университета. Преминавайки през своята криза на идентичността, героят на Hoffman се изгубва в аферата с г-жа Робинсън като начин да се противопостави на отговорностите и очакванията към самия себе си. Динамиката в отношенията е осезаемо матриархална – в определен смисъл г-жа Робинсън поема контрол над живота му. Така вместо Бен да съзрее и да се доближи повече до нея, той търси начин да удължи усещането си за детство.
Тази първа близка екранна среща с жената-пума е важна стъпка в налагането на идеята, че жените не спират да бъдат сексуални същества и след 40. Разбира се, минава време преди пумите по света да получат необходимата комплексност. Изначално образът е комедийно-гротесков, сякаш сексуалното желание у зрялата жена е повод за смях. Дълги години образът на жената-пума е недоразвита притурка към историята на младия мъж по пътя към себепознанието. Нещо повече – тя е сексуална до степен на хищник. Или окей, знам, че го желаете (не баш, ама карай – бел.ред.) – хищна хиена.
Етимологията не е случайна. Жената-пума е опасна, защото нарушава фундаменталната си роля на майка, закрилница и пазителка на уюта и морала. Сексуалното ѝ поведение обърква гражданите с по-консервативно мислене и предизвиква когнитивен дисонанс. А как популярната култура се справя ефективно с подобно нещо? Убива корена му с едно от най-мощните оръжия в арсенала: клишето.
Боксофис фурорът Американски пай (1999) е първата мейнстрийм комедия, която обяснява на света що е то milf и показва сексуалното съзряване експлицитно, без да се извинява излишно. Майката на колежанина Стифлър (иконична Jennifer Coolidge) е зряла, уверена и ужасно секси, а нейната снимка ражда възклицание (простете драматизма), променило завинаги света – Dude, that chick’s a milf. И тук обаче образът ѝ е част от нечия друга история за сексуално пробуждане. Зрителският фокус е върху завоеванието. Да съблазниш жена с опит и претенции не е малък подвиг. Но сексът между тях не е истинско свързване, а мъжки триумф. За да го съпреживеем, не е необходимо да знаем коя е майката на Стифлър. Неслучайно до самия финал интелектуалният симпатяга Финч (Eddie Kaye Thomas) не знае името ѝ.
Факт е, че отношенията между зряла жена и млад мъж все още флиртуват с табуто, a всяко eдно такова рано или късно бива редуцирано до клише като успокояваща помада срещу страха от непознатото, но и като инструмент, улесняващ забавлението на конвейер. Точно затова въпросното клише е бетон във филмовата индустрия. Да, фетишизирането и снизходителното отношение на екрана към жените milf и cougar не е точно краят на света, а доскоро пропусната възможност да бъдат разказни историите на подобни отношения, които, знаем, съществуват от време оно.
Под доскоро визираме онзи момент, в който филмовите продуценти получават прозрение за финансовите, пардон, културните ползи от такъв дискурс. Тазгодишната ром-ком драма Представата за теб (50 милиона зрители за един от най-успешните Amazon MGM филми до момента) е доказателство, че светът е не просто готов, а нетърпелив да гледа подобни сюжети и то оглавявани от звезди като Anne Hathaway. Филмът на Michael Showalter е екранизация по едноименната новела на Robinne Lee за любовта между член на бой банда и 16 години по-възрастна от него галеристка. Лентата не е революционно кино, дори напротив – финалният продукт е приемливо посредствен, но стана ли хит? Стана.
И като говорим за монетизиране на зрителски копнежи, няма как да пропуснем и Netflix предложението за романс с възрастова разлика. Самотната планета с Laura Dern и Liam Hemsworth е история за влюбване в неочакван човек на екзотично място. Макар и той да капитулира пред средноинтелигентния киноман досущ като Представата за теб, филмът на Susannah Grant прави нещо важно за съвременните пуми – превръща ги в обикновени жени, водени не от своята сексуалност, a от желанието за истинско свързване. Ако Абсолвентът и Американски пай им помагат да бъдат видени като чувствени и привлекателни, съвременните тематични филми отиват по-далеч и премахват комичността и фетишизирането на зрелите жени. Понякога и тези филми си служат с клишета, но същевременно разбиват други такива. Така нетният резултат е положителен и той е видимост. Нормализираме онова, на което често сме свидетели.
Ако женската младост е най-висшата ценност, то как подобни сюжети навлизат във високобюджетното мейнстрийм кино? Отговорът е нееднозначна амалгама от разнолики фактори. Педантичното документиране на живота в социалните мрежи със сигурност допринася за демитологизацията. Примерите за такива отношения са на един скрол разстояние, а увеличаващият се фокус върху уелнес културата и демократизацията на естетичната медицина позволяват на жени от различни социални слоеве да се конкурират със своите дъщери. Жената-milf е красива, но и опитна, двойно по-широк съблазнителен портал към най-доброто от два свята. Като добавим естественото натрупване на умора от догматичните разбирания за приличие, картината придобива сравнителна завършеност.
И преди феминизмът да напусне стаята обиден, трябва да отбележим, че женската еманципация също има място в разговора. В продължение на десетилетия milf и пума образите в киното са лишени от плътност и представяни само като обект на мъжкото желание. Днес обаче фантазията все повече принадлежи на жената. Така тя си връща част от силата, отнета ѝ от патриархата или от неговото нездраво проявление под формата на липсваща репрезентация, икономическо неравенство и остарели полови роли. Тенденцията се възражда още в началото на века, когато връзките на неостаряващи секссимволи като Demi Moore, Lisa Bonnet и Madonna с по-млади мъже демонстрират обожанието, което жената-пума е способна да предизвика.
Така е проправен и пътят за филми като декемврийския Babygirl на режисьорката и сценарист Halina Reijn с Nicole Kidman в ролята на успешен изпълнителен директор и Harris Dickinson като нейн стажант и млад любовник. Ролята на Kidman ѝ носи награда от фестивалa във Венеция, както и номинация за Златен глобус и предизвиква бурни реакции заради интензивните садомазохистични сцени. Babygirl е разказ за кризата на идентичността и себепознанието, но този път местата са разменени. На фокус е зрялата жена с безапелационна власт, с която няма проблем да се раздели доброволно в името на висшето удоволствие.
Нуждата от репрезентация на зрелите жени не само като обект, но и като спусък на желанието е повече от явна. Успехът на тези сюжети през отиващата си година обаче се дължи и на доза профанност. Последният годишен обзор на Pornhub отпреди дни ще ведъж насочва триизмерното си огледало към актуалния колективен нагон. И voila! Мilf официално е най-гледаната категория за 2024. По всичко изглежда, че на различните по размер екрани ще срещаме все повече жени с фини бръчки и голям апетит да събличат, обичат или отричат млади любовници. Някои от тези жени-пуми са агресивни, други – съвършено тихи, но вече всички те са заслужено на правилното място – във фокуса на съвременната попкултура. Може би в тази анонимна, но многобройна глутница пуми е и твойта майка също?