Без да селектира изобщо извън Европа (с едно малко, но голямо изключение), КИНОМАНИЯ закрива фестивалния сезон с премиери от наградени, похвалени и интересни континентални филми от Кан, последните заглавия на любими титуляри от Франция (Luc Besson) и Италия (Nanni Moretti), документални филми за музикални легенди, скромно българско участие (Уроците на Блага и реставрирана версия на Георги и пеперудите за 20 години от премиерата), класически шедьоври от далечното минало (Последното метро) и други. Та така, какво* гледаме:
*пълна програма с всички филми, прожекции, киносалони, дати и часове има в сайта на фестивала
Немската актриса Sandra Hüller участва в двата най-добрти филма на 2023. Единият ще го гледаме чак догодина, а вторият има доволно много прожекции на Киномания. Златната палма на Justine Triet (Сибил, В легло с Виктория) разказва за успешна немска писателка (Hüller), която живее във френските Алпи със съпруга си и своя незрящ син. Блестящата начална сцена на Анатомия на едно падане подсказва за напрежението в изолираната им хижа, така че, когато Samuel (съпругът) е открит мъртъв в снега, подозренията към съпругата не закъсняват. Завладяващо написан и изигран като съдебен процес за изясняване на обстоятелствата около мистериозната смърт, но и като психологично гмуркане в дебрите на една конфликтна връзка, филмът на Triet е своеобразна аутопсия на предубедеността и двусмислието, а съдът е оперна сцена, на която всеки жест, дума и минал контакт са подложени на преоценка. Напрегнат и вълнуващ до самия финал, Анатомия на едно падане е опияняващ ребус, фокусиран върху объркаността на съществуването и често неуловимата природа на самата истина. 18 ноември в Дом на киното от 20:00, 19/27 ноември във Френски институт от 17:00/19:00, 22 ноември в Одеон от 19:30, 23 ноември в Люмиер от 19:00 и 28 ноември във Влайкова от 19:30
Matteo Garrone (Гомор, Пинокио) прибира сребърния лъв за режисура от фестивала във Венеция и наградата на публиката в Сан Себастиан с Аз, капитан – на пръв поглед история за миграционната криза, но всъщност нещо малко по-различно. Италианският режисьор е наясно, че и други преди него са разказвали подробно за пътуването на хора, опитващи се да напуснат Африка и да стигнат европейското Ел Дорадо. Затова сюжетът в последния филм на Garrone е завъртян около израстването на срамежлив и наивен тийнейджър до отговорен и смел възрастен. Аз, Капитан е съвременна героична сага, в която младият Seydou (награда за най-добър млад актьор във Венеция за сенегалеца Seydou Sarr) разчита на доблестни другари, за да преодолее ужасни изпитания и да се изправи срещу истински чудовища. 17 ноември в Люмиер от 19:00, 20 ноември в Одеон от 20:00, 26 ноември в Дом на киното от 17:30 и 27 ноември във Влайкова от 19:30
Hayao Miyazaki на голям екран е най-добрият подарък, който може да си направите в началото на декември. Eдин от създателите на Studio Ghibli излиза от пенсия със своя богат, странен и дълбоко красив филм Момчето и чаплата – зашеметяващо произведение на въображението, чийто невероятни кадри са изпълнени с великолепни композиции, ярки цветове и завладяващи движения. По време на Втората световна война младият Mahito претърпява съкрушителна семейна трагедия и се мести в провинцията, за да живее с баща си, който работи в семейство, произвеждащо самолети за японската армия. Докато изследва мистериозните пейзажи наоколо, Mahito се сблъсква с една сива чапла, която упорито го преследва. После се натъква на изоставена кула и, изпълнен с любопитство, влиза вътре. 2 декември в Люмиер от 17:30
В Дания от XVIII век Ludvig von Kahlen (Mads Mikkelsen), незаконен син на прислужница и благородник, се противопоставя на ниския си статус, за да успее в армията. Макар мнозина вече да са опитвали безуспешно да осъществят надеждите на крал Frederick V дивата пустош на Ютланд да бъде опитомена и култивирана, Kahlen е смел и уверен в способността си да надвие суровата почва, бродещите разбойници и всички препятствия. Размахът на режисьора Nikolaj Arcel напомня за уестърн на John Ford. A кой друг освен Mads Mikkelsen може да подчини Обетована земя? 17 ноември в Дом на киното от 20:00, 22 ноември във Влайкова от 19:30, 25 ноември/2 декември в Люмиер от 15:30/20:00 и 27 ноември в Одеон от 19:45
Pierfrancesco Favino (Предателят, Носталгия) е от онези фамозни актьори, които ни вкарват директно в киносалона без излишни въпроси. Последната нощ е стилен, прецизен и напрегнат криминален трилър, който мачка италианския боксофис с историята за един обрат. В навечерието на своето пенсиониране, след 35 години почтена служба без нито един изстрел, лейтенантът от полицията Franco Amore (Favino) вижда как светът му се преобръща. Най-добрият му приятел и колега Dino (Francesco Di Leva, Носталгия) е намерен мъртъв на магистралата в Милано след престрелка. Пристигайки на местопрестъплението, Franco очевидно знае повече, отколкото казва. Режисьорът Adrea Di Stefano жонглира с правилата на жанра, като смесва фатализма на класическия филм ноар с разгорещените емоции на мелодрамата в град, който съществува на опасната граница между закона и престъпността. Добавяме и операторското майсторство на Guido Michelotti (Гомор, НулаНулаНула) и се засилваме с двеста. 17 ноември във Влайкова от 19:30, 18 ноември в Люмиер от 18:00, 20 ноември в Дом на киното от 18:30 и 21 ноември в Одеон от 19:45
Fanny (Lou de Laâge) and Jean (Melvil Poupaud) са идеалната семейна двойка – страхотна кариера, прекрасен апартамент в скъп квартал на Париж и любов като все едно да са се запознали току-що. Но когато Fanny случайно се сблъсква с бившия си съученик от гимназията Alain (Niels Schneider), краката ѝ се одкосяват. Макар филмографията на Woody Allen да е неразривно свързана с Ню Йорк, обстоятелствата и възможността да финансира филмите си само в Европа го провокират да намери специално място в сърцето си и за Париж и да снима Чист късмет – първият му френскоговорящ филм. Не говоря френски и разбирам още по-малко, но като завърших сценария, си помислих, че ще бъде страхотно преживяване да го снимам на френски. Винаги съм бил влюбен в европейското кино и когато предложих на продуцентите да го направим на френски език, те откликнаха с ентусиазъм. Да, добре. 19 ноември в Зала 1 на НДК от 19:00
Maria Callas, квинтесенция на Дивата и лице на операта на XX век, дебютира в Париж с легендарно представление в Националната опера на 19 декември 1958. Грандиозното светско събитие събира каймака на френското общество (президентът Coty, Jean Cocteau, херцогът и херцогинята на Windsor, Charlie Chaplin, Brigitte Bardot и много други), а Callas се появява на сцената с безкрайно елегантна рокля и бижута за милион долара. Освен това се справи феноменално с внимателно подбрания репертоар, представил я в най-добрата ѝ светлина както в рецитала, така и като оперна актриса. Щателно възстановен от наскоро намерени оригинални 16-милиметрови ленти в 4К Ultra HD и в Dolby Atmos от новооткрит звуков източник, Калас – Париж 1958 е възможност да се насладим на историческия спектакъл както никога досега. 18 ноември в Одеон от 20:00, 26 ноември в Люмиер от 17:45 и 27 ноември в Дом на киното от 19:00
Luc Besson (Леон, Петият елемент) представя един по-личен филм с измеренията на свиреп фарс и прибавя нов антигерой към пантеона на популярната култура. В свят, където насилието се сблъсква с наивността, Douglas (Caleb Landry Jones) е спрян от пътна полиция зад волана на камион, пълен с кучета, целият в кръв и облечен във вечерна рокля. По време на разпита в полицейския участък той споделя невъобразимо шокиращи събития и се връща към детството, когато майка му бяга от садистичния му баща, а Doug – по онова време затворен в кучешки приют – сключва необичаен договор с четириногите си приятели. Макар и отхвърлен от обществото, Догман никога не се предава и заедно със своята армия от животни се изправя срещу могъщите и злите. 26 ноември в Зала 1 на НДК от 19:00
Michael Caine се отказва от киното с Великият беглец – режисираният от Oliver Parker сантиментален филм за осемдесетгодишен мъж, който бяга от дом за възрастни хора, за да се присъедини към ветераните на плажа в Нормандия и да почете паметта на загиналите си другари 70 години след десанта. Героят на Caine олицетворява непокорния дух на едно изчезващо поколение, но това е само историята, която си разказваме, за да направим войната и старостта поносими. Горчиво-сладкият сценарий изследва реалността с остроумие и отворено сърце. 21 ноември в Дом на киното oт 19:00, 25 ноември в Люмиер oт 18:00, 26 ноември във Влайкова от 17:30 и 30 ноември в Одеон от 18:00
Късият тийзър на Даааали! не дава ясна представа какво да очакваме от филма на Quentin Dupieux (Гума, Невероятно, но факт), описван като фалшив биографичен филм за прословутата икона на сюрреализма. Сюжетът накратко: в свободния асоциативен фарс за опасностите, които крие интервюирането на гении, една журналистка търси ексклузивно интервю с все по-непостоянния Salvador Dalí. За да напиша и режисирам този филм, се свързах с космическото съзнание на Dalí и се оставих да бъда воден със затворени очи – бълнува режисьорът. Първо, маестрото ми нареди да повикам няколко блестящи актьори за неговия персонаж (само един не е достатъчен); после заедно се върнахме към Buñuel, за да откраднем малко образи и идеи; след това той ме поведе насила в дълбините на страданието и в сънищата си, за да ме напътства; и накрая едва-едва успях да си възвърна контрола над филма, за да го превърна в любовно признание към този човек. Да видим. 17 ноември в Одеон от 20:15, 18 ноември в Люмиер от 16:15, 19 ноември във Влайкова от 17:30, 22 ноември в Дом на киното от 20:30 и 26 ноември в Одеон от 20:45
Съсипан от критиката, но очевидно харесван от редовата публика предвид отличния боксофис във Франция: пищната костюмна драма Жан дю Бари: Фаворитката на краля е суетен проект на актрисата, режисьор и сценарист Maïwenn, мечтала близо двайсет години да екранизира образа на дръзката и свободолюбива куртизанка – фаворитка на Louis XV (Johnny Depp). Неразбрана от двора, който ѝ приписва несъществуващи намерения, графиня du Barry (Maïwenn) е ненавиждана от дъщерите на краля и постоянен обект на сплетни. Тя не е интригантка, а щедра и добре образована влюбена жена, покровителка на изкуствата – незаконна дъщеря на монах, издигнала се от ннищото и донесла вятър на спонтанност и ексцентричност във Версай. Съдейки по трейлъра, визуалният спектакъл с величествени костюми и сценагорафия е гарантиран, за останалото не се знае. 18 ноември в Зала 1 на НДК от 19:00
Когато пристига в Елисейския дворец, Bernadette Chirac (Catherine Deneuve) очаква най-накрая да получи мястото, което ѝ се полага, след като неуморно е работила в сянката на своя съпруг за избирането му за президент. Уви, определят я като твърде старомодна и бързо-бързо я изпращат в трета глуха. Затова Bernadette решава да си отмъсти и се превръща в ключова медийна фигура. Kaкто се досещате, действието в Жената на президента се развива по време на двата мандата на Jacques Chirac. Комедийният филм на Léa Domenach проследява еволюцията и възхода на една първа дама в преобладаващо мъжки свят, обладан от политическа мизогиния. 21 ноември в Люмиер от 20:15 и 26 ноември във Френски институт oт 17:00
Застреляха пианиста е оптимистичен и дързък разказ за нюйоркски музикален журналист, който се впуска в търсене на истината за мистериозното изчезване на бразилския пианист Francisco Tenório Júnior. Европейската копродукция е не само почит към живота на младия виртуоз, но и прослава на музикалното движение боса нова, улавящо краткото време, изпълнено с творческа свобода, в повратен от историята на Латинска Америка момент през 60-те години на XX век. Филмът на Fernando Trueba и Javier Mariscal ни отвежда на вълнуващо пътешествие към сърцето на музика, завинаги променила сторията. 25 ноември в Люмиер от 20:00, 28 ноември в Одеон от 20:00 и 1 декември в Дом на киното от 19:00
Книгата с решенията проследява борбата на ексцентричния режисьор Маrc Becker (Pierre Niney) да възвърне изгубеното си вдъхновение и креативност. Заедно с вярната си монтажистка той бяга от ръководството на филмовата компания, която иска да го уволни, като взима заснетия материал в къщата на леля си в провинцията. Marc така и не успява да види реалността на своя несполучлив филм и създава собствена Книга с решения. Страданието на режисьора се усилва от оригиналното въображение, остроумието и фантастичната реалност на Michel Gondry (Блясъкът на чистия ум). Филмът се превръща в черна комедия, която сатиризира както болката на творческия процес, така и безотговорността на твореца. 18 ноември в Одеон от 17:30, 23 ноември в Дом на киното от 19:00, 24 ноември в Люмиер от 20:30 и 30 ноември във Влайкова от 19:30
Подхождаме предпазливо към Уроците на Блага заради наградата за най-добра актриса (Ели Скорчева) в Карлови Вари. Последният филм на Стефан Командарев разказва за пенсионирана учителка (Скорчева), която става жертва на телефонна измама и губи всичките си спестявания. Когато осъзнава, че няма шанс да си върне парите, Блага получава примамливо, но подозрително предложение за работа. Някога стриктната и честна жена бавно започва да погазва всичките си принципи. Предишните филми на Командарев критикуват неблагоприятната социална ситуация в постсоциалистическа България и този не е по-различен. 16 ноември в Зала 1 на НДК от 19:00
В мрачните години на нацистката окупация парижани бягат от тъмните студени вечери в театралния салон Монмартър. Неговият директорът уж е напуснал града заради преследването на евреите, но всъщност се крие в сградата, докато съпругата му Marion Steiner (Catherine Deneuve) мисли само за следващата си постановка и новото попълнение в трупата Bernard Granger (Gérard Depardieu). Едновременно грижлива реконструкция на ежедневието и представителна извадка за нравите във френското общество през 1942, политическа драма на François Truffaut засяга някои от делничните страни на еврейския геноцид, преплитайки ги с романтична история, мрачен хумор и емоционална ангажираност. Последното метро печели Сезар за най-добър филм, режисура, сценарий, актьор и актриса в главна роля, музика, операторско майсторство, художник, монтаж и звук. 19 ноември в Люмиер от 15:00, 20/29 ноември във Френски институт от 19:00, 26 ноември в Одеон Одеон от 18:15 и 3 декември в Дом на киното от 16:30
Nanni Moretti (Скъпо дневниче, Три етажа) се завръща към комедията с фина сатира на филмовите клишета. Живата легенда на италианското кино разказва за отегчен режисьор в творчески блокаж, чийто последен филм не върви. Giovanni (Moretti) е на път да заснеме политически филм за италианската комунистическа партия, чието действие се развива през 1956. Бракът му с Paola (Margherita Buy) обаче е на косъм, дъщеря му му е обърнала гръб, а на всичко отгоре продуцентът му Pierre (Mathieu Amalric) е пред фалит. Giovanni върви по острието на бръснача, тъй като реалността на филмовата индустрия става все по-жестока. Редом с личната история Светло бъдеще представя една глобална визия през италианската гледна точка за смутните обществени събития от 50-те години на ХХ век. 21 ноември в Одеон от 18:00, 29 ноември във Влайкова от 19:30 и 30 ноември в Люмиер от 18:00
Годината е 1627. Разделена Франция е на прага на религиозна война. Изненадващо начало задава тона и заявява образа на D’Artagnan (François Civil): един необикновен герой, завърнал се от мъртвите. Останалото е част от най-екранизирания роман на Alexandre Dumas (над 50 филмови и ТВ адаптации). Филмът на Martin Bourboulon има амбициозната задача да модернизира романтичната епопея сред младото поколение с превъзходен актьорски състав (Vincent Cassel, Romain Duris, Pio Marmaï, Eva Green, Louis Garrel, Vicky Krieps), хубава картинка и подобаващ екшън. Цялата продукция е реализирана в две части: докато ние гледаме Тримата мускетари: Д’Артанян, французите ще гледат втората част Милейди в средата на декември. 19 ноември във Влайкова от 19:30, 22 ноември във Френски институт от 19:00, 25 ноември в Одеон от 17:30, 30 ноември в Дом на киното от 19:00 и 3 декември в Люмиер от 19:30
Киномания продължава до 3 декември. Пълната програма на фестивала е ТУК. Билетите струват между 8 и 16 лева онлайн ТУК. Част от филмите могат да се гледат онлайн в NETERRА TV.